Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Otäckta honungsramar och slutskattning närmar sig  (läst 4101 gånger)

Lilla ja

• Skåne
Otäckta honungsramar och slutskattning närmar sig
« skrivet: 01 aug-11 kl 19:29 »
Hej,

Slutskattningen närmar sig och jag har en ganska stor mängd ramar i mina samhällen som ej är täckta, eller endast täckta i ovankant. Hur hanterar jag dessa? Kan jag själv få ned vattenhalten på något sätt, eller ska jag lämna dem kvar som invitringsfoder? Slunga dem separat eller blanda ned dem med honungen från 100% täckta ramar?  ???

Tyvärr är det nog lika många otäckta ramar som helt fulla ramar, om inte fler. Gissar att det beror på att jag byggt ut skattlådorna lite för raskt. Ska ta det mer piano med utökningen nästa år...  :-[

/L

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Otäckta honungsramar och slutskattning närmar sig
« Svar #1 skrivet: 01 aug-11 kl 20:35 »
Skaka på dem skvätter det så är de inte klar om inte är det klart att slunga.

+ om man skördar/skattar på morgonen så har de torkat honung/nektar hela natten och inte dragit in så mycket ny nektar = mer honung  ;)

Går även att ställa i ett mindre utrymme med luftavfuktare så kan man sänka vattenhalten.

Blandar man täckt och otäckt så brukar det bli bra , så länge man inte tar ramar som stänker som duschen

Man kan även har en liten glipa upptill i kupan för att hjälpa till bierna att torka honungen .

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

klarre

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 01 aug-11 kl 21:48 »
Lilla ja, har du en refraktometer, med den kan du kolla vattenhalten både när honungen är i ramarna och när den är slungad. Slungar man båda täckta och icke täckta ramar brukar det blir bra, på sommaren har jag aldrig något problem med att få vattenhalten att sjunka när honungen är i min mjölktank.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #3 skrivet: 01 aug-11 kl 21:53 »
Tänk att dessa underbara tjejer fixar de mesta trots bi odlaren .!

Honung är som sprit det konserverar sig själv  ;)

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Dela detta:

* Inloggade just nu

341 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser