Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Total avsaknad av ägg, varför?  (läst 8389 gånger)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Total avsaknad av ägg, varför?
« Svar #20 skrivet: 02 aug-11 kl 18:46 »
Två ägg är alldeles för få. Dels är köpeägg sämre befruktade än avelsägg, om ens alls, dels kan mycket gå fel under ruvningen. Om avsikten är att ge henne några kycklingar, så att hon sedan blir nöjd och kommer över liggsjukan, så borde du ge henne ca 8-12 ägg av hennes egen storlek, eller motsvarande färre om äggen är större.

Det är sällan något problem att sälja rasrena kycklingar, i ditt läge skulle jag köpa in rasrena avelsägg och lägga dem under henne.

Eftersom ditt hönshus verkar vara ganska stort, så kunde du ju välja någon ras som sällan/aldrig ruvar, så att du fick några ägg i framtiden. Och så sälja överskottet av kycklingar.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Ting

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 02 aug-11 kl 19:27 »
Hönshuset består av övervåning, undervåning och utegård, hon ligger på övervåningen och vi kan stänga luckan dit. Så rent praktiskt vore det fullt möjligt att stänga henne ute från övervåningen. Nu har hon dock fått två ekologiska köpesägg som hon ivrigt lade sig på...  Fast de alltså är dubbelt så stora som de ägg hon själv lägger!  :)

Ah va bra. du bör lysa äggen om ca 3-4 dar om du ser ngn prick så kan du så snart ta bort dem så slipper hon ligga tiden ut. har du någon du känner i närheten som har möjlig befrukat med ägg så kan du lägga till ett par iaf så hon får ngn kyckling :) vissa hönor är så bestämda om att ruva när de fått den rätta känslan o det har hänt både i smällkalla vintern o sommaren bland de dvärgar vi haft särskilt. jag har aldrig varit med om att de andra hönsen slutat lägga ägg när ngn ruvar men allt kan hända i en hönsgård har jag lärt mig med tiden :)

Reemka

• Norrbotten
« Svar #22 skrivet: 02 aug-11 kl 20:00 »
Två ägg är alldeles för få. Dels är köpeägg sämre befruktade än avelsägg, om ens alls, dels kan mycket gå fel under ruvningen. Om avsikten är att ge henne några kycklingar, så att hon sedan blir nöjd och kommer över liggsjukan, så borde du ge henne ca 8-12 ägg av hennes egen storlek, eller motsvarande färre om äggen är större.

Det är sällan något problem att sälja rasrena kycklingar, i ditt läge skulle jag köpa in rasrena avelsägg och lägga dem under henne.

Eftersom ditt hönshus verkar vara ganska stort, så kunde du ju välja någon ras som sällan/aldrig ruvar, så att du fick några ägg i framtiden. Och så sälja överskottet av kycklingar.
Okej, nu har jag gett henne två till (hon tog dem direkt), vet inte om hon klarar fler, hon är ju rätt liten?
Har tänkt på det där med att köpa små ägg men den enda jag känner till som säljer befruktade ägg finns typ 11 mil härifrån. Hon skickar med post men då med en minimigräns på 12 ägg. Tyckte det kändes lite övermäktigt för en ruvarvillig höna... ;)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #23 skrivet: 02 aug-11 kl 20:02 »
Inget hindrar att du äter upp några av äggen  ;). Och 12 ägg av samma storlek som sina egna klarar många hönor.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Reemka

• Norrbotten
« Svar #24 skrivet: 02 aug-11 kl 20:06 »
Ah va bra. du bör lysa äggen om ca 3-4 dar om du ser ngn prick så kan du så snart ta bort dem så slipper hon ligga tiden ut. har du någon du känner i närheten som har möjlig befrukat med ägg så kan du lägga till ett par iaf så hon får ngn kyckling :) vissa hönor är så bestämda om att ruva när de fått den rätta känslan o det har hänt både i smällkalla vintern o sommaren bland de dvärgar vi haft särskilt. jag har aldrig varit med om att de andra hönsen slutat lägga ägg när ngn ruvar men allt kan hända i en hönsgård har jag lärt mig med tiden :)
Ja du, hon verkar helt enooormt bestämd med att ruva.  ;) Skulle önska att de andra två ville sluta sympatisera med henne bara. Eller vad de nu håller på med... :D

flax

• Halland
« Svar #25 skrivet: 02 aug-11 kl 20:11 »
Förstod det så att hönorna går fritt? Då kan det vara så att de andra hönorna lägger sina ägg ute i någon fin gömma. Så gör mina!
Håll dom inne ett par dagar, så ser du om de fortfarande värper.
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #26 skrivet: 02 aug-11 kl 20:22 »
 Vattentricket provade jag bara någon dag (så kvinntimmer med ruckade bio-klockor kan tagga ner ;D ) det hjälpte ju inte.

Jag tar henne ur redet när det blivit mörkt och sätter henne på pinne. På morgonen sitter hon på pinnen och tar upp plats för 3 hönor. Kluckar och bär sig åt.
När jag tar henne i redet på dagen brukar jag bära ut henne en runda. Hon sätter sig på min arm och tar plats för tre hönor. Efter en stund sätter jag ner henne, då far hom omkring och kluckar men vet inte i vilken riktning hon ska gå. Så kvicknar hon till, strosar omkring och äter men efter två timmar ligger hon i redet igen. Är hon uppe frivilligt så är det för att jaga värpnödiga höns ut ur hönshuset.
En höna lägger sina ägg i ma-a-la-an. Inte ens hunden hittar några andra ägg ute.

Om vi haft plats med fler höns skulle jag hämtat några ägg av korsningen welsumer/legbar, och låtit henne ligga av sej. Man vill ju bara ha fler & fler men hönshuset har sina begränsningar.
Kanske det ändå slutar så för hon är phaen så envis.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Reemka

• Norrbotten
« Svar #27 skrivet: 02 aug-11 kl 21:20 »
Förstod det så att hönorna går fritt? Då kan det vara så att de andra hönorna lägger sina ägg ute i någon fin gömma. Så gör mina!
Håll dom inne ett par dagar, så ser du om de fortfarande värper.
Nej så fritt går de inte, vi har massor med katter i grannskapet och alla vet var hönshuset ligger... ;) De får gå ute under övervakning, så inga ägg läggs ute. Tyvärr, får man väl tillägga. ;)

Reemka

• Norrbotten
« Svar #28 skrivet: 02 aug-11 kl 21:23 »
Inget hindrar att du äter upp några av äggen  ;). Och 12 ägg av samma storlek som sina egna klarar många hönor.
Tänkte inte så långt! :D Jaa, det är ju helt klart ett bra alternativ. Fast hur länge kan en höna ligga innan hon kroknar helt? Tänkte om det tar nån vecka att få hem "dvärgägg"?

Reemka

• Norrbotten
« Svar #29 skrivet: 02 aug-11 kl 21:28 »
Jag tar henne ur redet när det blivit mörkt och sätter henne på pinne. På morgonen sitter hon på pinnen och tar upp plats för 3 hönor. Kluckar och bär sig åt.
När jag tar henne i redet på dagen brukar jag bära ut henne en runda. Hon sätter sig på min arm och tar plats för tre hönor. Efter en stund sätter jag ner henne, då far hom omkring och kluckar men vet inte i vilken riktning hon ska gå. Så kvicknar hon till, strosar omkring och äter men efter två timmar ligger hon i redet igen.

;D ;D Känns som att det är vår höna du beskriver...

Ting

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 02 aug-11 kl 21:54 »
Vattentricket provade jag bara någon dag (så kvinntimmer med ruckade bio-klockor kan tagga ner ;D ) det hjälpte ju inte.

När jag tar henne i redet på dagen brukar jag bära ut henne en runda. Hon sätter sig på min arm och tar plats för tre hönor. Efter en stund sätter jag ner henne, då far hom omkring och kluckar men vet inte i vilken riktning hon ska gå. Så kvicknar hon till, strosar omkring och äter men efter två timmar ligger hon i redet igen. Är hon uppe frivilligt så är det för att jaga värpnödiga höns ut ur hönshuset.
En höna lägger sina ägg i ma-a-la-an. Inte ens hunden hittar några andra ägg ute.

Haha underbart och jag saknar el öhh suktar menar jag nu efter dvärgar igen :-* de är ju för härliga.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #31 skrivet: 02 aug-11 kl 23:20 »
Haha underbart och jag saknar el öhh suktar menar jag nu efter dvärgar igen :-* de är ju för härliga.

Kallar du våran Gullhöna Orphington för dvärg? Du! Hon värmer hela min underarm när hon sitter på handleden å..... ::) å......  ::) *hmmmmmmmm*........å "ruvar" ;D
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Ting

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 03 aug-11 kl 10:07 »
Kallar du våran Gullhöna Orphington för dvärg? Du! Hon värmer hela min underarm när hon sitter på handleden å..... ::) å......  ::) *hmmmmmmmm*........å "ruvar" ;D

Jag måste vara blind ;D :-[ fast Orphington är lika i sinnet iaf.

Dela detta:

* Inloggade just nu

326 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser