Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När kan man köpa bin?  (läst 4176 gånger)

Fru Kall

• Uppland
När kan man köpa bin?
« skrivet: 02 aug-11 kl 17:46 »
Jag vill starta ett bisamhälle och undrar om det är för sent att göra det nu när sommaren börjar lida mot sitt slut? Måste jag vänta till nästa sommar eller kan jag börja leta bin nu?
Mvh
Fru Kall

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
SV: När kan man köpa bin?
« Svar #1 skrivet: 02 aug-11 kl 18:19 »
Det är nu det finns avläggare. Kontakta en biodlarförening nära dig så kanske dom kan hjälpa dig hitta något till salu. Lycka till!
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Fru Kall

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 02 aug-11 kl 19:04 »
Oh! Ja, men då är det ju bara att sätta igång!
Tusen tack för ditt snabba svar.   :-*

Lars Blomberg

« Svar #3 skrivet: 02 aug-11 kl 20:28 »
När skall man köpa bin? Jag tycker att det är bäst att starta med en övervintrad avläggare på våren.Kanske är den en femhundring dyrare, men du har samhället kvar. Köper du nu och det inte är tillräckligt med vinterbin är det troligt att samhället inte överlever. Det är betydligt roligare att starta med ett samhälle på våren, som du eventuellt kan dela på.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #4 skrivet: 02 aug-11 kl 21:00 »
Startar du på våren med övervintrat samhälle får du betala ganska mycket mer, men får honungsskörd samma år och med hjälp av någon icke nybörjare är chansen stor att du kan få till en avläggare eller två och går in i vintern med 3 samhällen (vilket jag tycker är minimum). Börjar du runt 1:e juli kan du köpa nästan vad som helst men måste köpa 3-4 st samhällen för att ha 3 till vintern. Börjar du i augusti måste man veta lite mer vad det är man köper, en avläggare vid denna årstiden behöver ha en viss styrka och en viss mängd unga bin för att övervintra bra, så ta kontakt med föreningen om du vill börja nu. I september köper man bara riktiga samhällen eller avläggare som haft en fungerande drottning ett tag och täcker *minst* 7 ramar, helst 8-10. I augusti och september kan man köpa det antal man tänkt övervintra (som sagt minimum 3 tycker jag). Det kräver alltså lite mer kunskap att köpa bin efter 1:e juli, men det kan du få hjälp av i en förening. Och att ha bina på plats redan när de börjar flyga på krokus och snödroppar är värt mycket, så slå till men ta hjälp!

larsanderss

• Fin figur som jag måste hägna mina ankor från
    • Östergötland
« Svar #5 skrivet: 02 aug-11 kl 22:19 »
Jag fick inte mina på plats förrän nästan två veckor in i maj men eftersom jag bestämde att jag skulle ha dem redan i slutet av februari så gick jag omkring här som en osalig ande och saknade dem så fort det började komma upp gröna grejor ur marken......... Jag har fått massor av hjälp med mina bin och har en nyligt tillkommen avläggare, fattar ju själv inte en bråkdel av det hela men jag skulle rekommendera att du skaffar dem innan vintern så att du (förhoppningsvis) får ha hela våren med dem......... Det saknade jag i alla fall.

Fru Kall

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 11 aug-11 kl 09:31 »
Tack för alla svar.  :)
I kväll ska jag på studiebesök i Vattholma hos en biodlare som ska visa några kupor och sina bin. Det blir spännande.

Dela detta:

* Inloggade just nu

190 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser