Mja... Att honan inte är så testad i avel må väl vara. Men, född 08, då är hon bara tre år. När jag först provade gotlanskaniner, för några år sen, så köpte jag en hona som var fem år gammal. Hon fick först bara en enda unge. Sen lyckades hanen smita in till henne, och plötsligt fanns där nio ungar till. Hade jag haft bättre möjligheter då hade jag helt klart sparat den första ungen(hona) för avel, då mamman visat sig vara en så produktiv hona.
Nu var mitt liv just då rätt så rörigt, och möjligheterna fanns inte. Men, om så hade varit, och jag vid den tidpunkten haft genbank och alltihop, så hade jag ju iom första ungen fått in en värdefull hona att fortsätta avla på!
Har läst diskussioner om detta med produktivitet och kullstorlek, där det argumenterats för att behålla honor ur kullar med få ungar, där föräldrarna har en historia av att ge många kullar. Då har man generna för produktivitet, samtidigt som ungarna i en liten kull fått större tillgång till mammans omsorger än ungarna i en stor kull.. Det skulle då ge större chans att honor från liten kull blir högproducerande..