Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  VAAAR hittar ni kantareller???  (läst 101769 gånger)

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
SV: VAAAR hittar ni kantareller???
« Svar #40 skrivet: 16 aug-11 kl 15:21 »
Här uppe runt umeå funkar det bra att kolla där skogsmaskinerna kört med för ett antal år sedan. Vi är uppe i över 50 liter vi med och vi har just börjat plocka, Sen går man ju med hund på älgjakten så då blir det fort nya ställen att lägga på minnet.

Vi har visserligen inte letat aktivt men har hittat EN kantarell på två år. Kan du tänka dig att peka med hela handen var en Umebo ska hitta kantareller typ 'finns längs vägen till...' eller så?
elliha.blogspot.com

Magnus73

• Västerbotten
« Svar #41 skrivet: 16 aug-11 kl 17:04 »
Vi har visserligen inte letat aktivt men har hittat EN kantarell på två år. Kan du tänka dig att peka med hela handen var en Umebo ska hitta kantareller typ 'finns längs vägen till...' eller så?
Jagar runt Bygdeå,men vet många som hittar mycket i I20 skogen med,brukar aldrig plocka där själv men vet de som gör och hittar bra,bästa sättet att hitta svamp är att bara ge sig ut i skogen och gå till slut så står de bara där och lyser gult.

neppelina

• Det blir inte roligare än man gör sig =)
    • Västergötland
« Svar #42 skrivet: 16 aug-11 kl 17:11 »
Kom hem med EN SKETEN  kantarell.

Ha ha ha så skönt å höra att de finns FLER SOM MIG!!!!!! Har letat 2 ggr i år å inte hittat mer en nga attans bruna svampar >:( På min tomt (i skogen), i hagarna å i skogen bakom, finns MASSA konstiga svampar men inte en endaste liten kantarell!

Jag har gett upp!
Bor på landet med man, 3 barn, finulls får, belgiska jättar, franska vädurar, rexar & vita lant kaniner, höns & myskankor, 5 katter & 2 hundar......fullt upp mao =)

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #43 skrivet: 16 aug-11 kl 17:20 »
Jagar runt Bygdeå,men vet många som hittar mycket i I20 skogen med,brukar aldrig plocka där själv men vet de som gör och hittar bra,bästa sättet att hitta svamp är att bara ge sig ut i skogen och gå till slut så står de bara där och lyser gult.

Tack! Jo, jag vet att det är bäst att vara ute och det är vi men inga kantareller ändå. Jag är från Norrbotten så jag är inte riktigt van att det finns så mycket kantareller. Det finns där också men det är mer ovanligt men där de finns är de ofta många.
elliha.blogspot.com

pålle

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 16 aug-11 kl 17:23 »
Förlåt men ja slår mig för pannan av det ja läser :P har vare hos grannen och druket öl men på vägen hem hittar ja lika för benatat kantareller :P
« Senast ändrad: 16 aug-11 kl 21:41 av pålle »

Suresh

• -
« Svar #45 skrivet: 16 aug-11 kl 17:24 »
Hyfsat torr, mossrik gammelskog, gärna i sluttningar.

Suresh

• -
« Svar #46 skrivet: 16 aug-11 kl 17:25 »
Tack! Jo, jag vet att det är bäst att vara ute och det är vi men inga kantareller ändå. Jag är från Norrbotten så jag är inte riktigt van att det finns så mycket kantareller. Det finns där också men det är mer ovanligt men där de finns är de ofta många.

JAg har aldrig sett en kantarell i Norrbotten.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #47 skrivet: 16 aug-11 kl 21:37 »
En svampforskare berättade för mig att kantareller är vanliga på gamla skogsbeten. Gamla utmarker nära äldre bebyggelse är alltså bra att leta på.

Här hittar jag kantarellerna just i sådana lägen - ganska nära byn, i det som idag är uppvuxen granskog, men som var betesmark ända in på 1950-talet. De flesta hittar jag i kanten av störningar, vägar till exempel. Det är nästan idiotsäkert att gå en bit in på gamla stigar och skogsvägar och leta  :)
Det här kan jag bekräfta till punkt och pricka! Precis innan naturen tar över helt och hållet, kanske genom att växa igen allt med en massa gräs och toviga växter och kullarna blir litet rundade - då vimlar det av kantareller. Särskilt i närheten av "där tvättbäcken i byn gick" och liknande ställen. Har tittat mest på gamla byar och åkrar från 17-1800-talet och där finns en hel del kantareller och annat också förståss. Äldre fossila åkrar (idag skogar) kan vara litet för torra och skogen för mörk (träden är ju stora).

I Jämtland har jag plockat massor med kantareller och annat i fjälltrakterna. Man kunde nästan leva på vad murkelförsäljningen inbringade. För typ 25 år sedan fick jag 3-4000 för varje flingkarton med murklor av restaurangerna eller av konsum tex. Det var en halv månadslön på den tiden!
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #48 skrivet: 16 aug-11 kl 22:37 »
I Jämtland har jag plockat massor med kantareller och annat i fjälltrakterna.

Men perfekt! Då behöver du ju inte dina gamla kantarellställen längre, viska dem till mig istället ;D Jag gör (nästan) vad som helst!! "Fjälltrakterna" är ju som ganska vidlyftiga av sig =/
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #49 skrivet: 16 aug-11 kl 23:16 »
He he. Jag har mest traskat kring Snasen och Bunnerviken och mot norska gränsen alltså Sylarna till. Runti skogen kring Blåvalen finns litet grann, men även kring Kälarne, Bräcke och därikring. Men är faktiskt mera intresserad av alla sorters svamp, inte så mycket Kantareller. Men vore kul att hitta såna förståss, har inte hittat en enda i år. Beror nog på att jag inte hunnit cykla så värst långt ut. Har inte haft nån semester ännu.

Har ni andra märkt nåt utav att kantarellställen håller två-tre år kanske sedan flyttar dom på sig?

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #50 skrivet: 16 aug-11 kl 23:20 »
He he. Jag har mest traskat kring Snasen och Bunnerviken och mot norska gränsen alltså Sylarna till. Runti skogen kring Blåvalen finns litet grann, men även kring Kälarne, Bräcke och därikring. Men är faktiskt mera intresserad av alla sorters svamp, inte så mycket Kantareller. Men vore kul att hitta såna förståss, har inte hittat en enda i år. Beror nog på att jag inte hunnit cykla så värst långt ut. Har inte haft nån semester ännu.

Har ni andra märkt nåt utav att kantarellställen håller två-tre år kanske sedan flyttar dom på sig?

;D

Nu ska vi bara planera in en tripp till Bunnerviken då... sambon jobbar på Jämtkraft och har faktiskt gjort ett jobb däruppe. Kanske måste upp och "inspektera"  8)
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #51 skrivet: 16 aug-11 kl 23:27 »
Aha!  ;D

Fattas dock bara en ryggoperation för mig, innan jag vågar ut i skogen "på riktigt" igen. Ramlade nerför ett klippstup för några år sedan och skadade mig rejält nämligen.

Men nånstans finns nog nåt ställe dit man "nästan" kommer med bil. Dom har ju byggt ut vägen runt där dom sprängde på ett nytt ställe vid Blåvalen/Handöl. Går att komma nästan ända till Bunnerviken med bil numera (annars bara vintervägar med skidor). Och där finns mer än "bara" svampar ....  o:) PSCHHT Tala inte om för nån

Kantareller kan eventuellt finnas just nu om man går iväg litet från vägen till Storulvån, sidan bort från Snasen.

Många utav byborna brukar gå till Vålådalen och hitta trattisar, men själv har jag missat dom hela tiden. Nöjer mig med sopparna, dom går ju att torka och ha som vintermat. Stora som tallrikar här uppe!!!
« Senast ändrad: 16 aug-11 kl 23:33 av christinag »

eyestar

• Östergötland
« Svar #52 skrivet: 16 aug-11 kl 23:33 »
Jag har varit ute i skogarna kring Kristianstad och Degeberga i nordöstra Skåne, och det finns kantareller överallt. Och kremlor! Till och med trattkantarellerna har börjat komma fram ordentligt.

Bästa tipset är att gå i skogar som inte är så gallrade, nu när det kommit lite sol efter regnet trivs de riktigt bra och växer fort, men de ruttnar fort också. I morgon ska jag ut i skogen här i Småland och hoppas på ännu mer svamp.  :)
En modern nomad som fastnar lite här och där.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #53 skrivet: 17 aug-11 kl 00:05 »
Oh, jag skrev trattisar i Vålådalen, jag menade dom gula kantarellerna alltså. Inte dom bruna.

Pata

• Ångermanland
    • Naturens Skafferi
« Svar #54 skrivet: 17 aug-11 kl 14:14 »
hej,

är de på gång nu i tärna/hemavan??

tack för hjälpen

jonathan

Jodå, de har vart igång två veckor redan.
Tidigt i år, verkar det som.

Natha

• Blekinge
    • http://www.nathalies.n.nu/
« Svar #55 skrivet: 19 aug-11 kl 14:19 »
Jag var ute för en stund sedan och hittade massa i vår egen skog:) blev så glad och har redan stekt en del mums va gott det är. fick ihop ca 4-5liter. men det gäller att kolla för  visa är väl gömda :)
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

http://nathalies-xenja7.blogspot.com

Existens?

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 19 aug-11 kl 14:29 »
Här kan man hitta dom...  :)

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #57 skrivet: 19 aug-11 kl 16:19 »
JAg har aldrig sett en kantarell i Norrbotten.

Det finns på den skärgårdsö (Luleå skärgård) där min faster har stuga så det finns men det är ovanligt. Jag vet också en person som bodde i trakterna runt Skogså som hittade kantareller, dock har jag ingen aning om exakt var men jag gissar inom någorlunda hyfsat avstånd från där hon bodde. Jag har aldrig personligen sett dem växa jag heller men jag vet att min faster plockar varje år.
elliha.blogspot.com

Yashica

• Östergötland
« Svar #58 skrivet: 19 aug-11 kl 22:44 »
Här kan man hitta dom...  :)
Jaså är det DÄR de är!!!

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #59 skrivet: 19 aug-11 kl 23:21 »
Jaså är det DÄR de är!!!
Ja eller hur?  ;D Orättvist.

Dela detta:

* Inloggade just nu

296 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser