Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  VAAAR hittar ni kantareller???  (läst 101772 gånger)

Myntas

• Skåne
    • Livet enligt Mynta
VAAAR hittar ni kantareller???
« skrivet: 04 aug-11 kl 21:23 »

...nu menar jag ju givetvis inte att ni ska avslöja era hemliga kantarellställen - jag undrar bara hur växtligheten runtomkring ert favoritställe ser ut??? Barrskog? Lövskog? Blandskog? Soligt? Skuggigt? Torrt? Fuktigt?

Jag har nämligen fått höra i flera veckor nu, att årets kantarellsäsong härnere i Skåne tydligen ska vara något ut över det vanliga! Folk kommer hem med tiolitersskördar (minst!!!) på ställen som normalt "bara" brukar ge mindre än hälften...

Gick därför ut innnan idag, glad i hågen, och utrustad med stooor ICA-pappkasse, fullt övertygad om att jag skulle kunna fylla den lätt som en plätt. Kom hem med EN SKETEN  kantarell.

Letar jag på fel ställen?

Eller har alla redan varit där före mig och totalrensat platsen???

Ge mig tips om bra ställen att leta på, innan jag slår ner första bästa stackare som börjar prata om hur myyycket kantareller de plockade i helgen... >:(

Huggorm

• Gäst
SV: VAAAR hittar ni kantareller???
« Svar #1 skrivet: 04 aug-11 kl 21:29 »
Kantareller samverkar med rotsystemen på vissa träd, bland annat gran och bok, eventuellt även björk. Jag brukar hitta mest där det finns gran i närheten, men det kan bero på att det finns gran nästan överallt. Sedan får det gärna vara medelfuktigt, inte för torrt, inte för blött. Gärna inne bland stenar i rasbranter, det brukar vara ett säkert kort.

Själv brukar jag knappt behöva gå av min egen tomt för att få hinken full  ;D

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #2 skrivet: 04 aug-11 kl 21:38 »
Det beror på om det är sommarkantareller (ljusgulvita) eer gula kantareller du vill ha(knallgula).

Sommarkantarellerna hittar du band gräs i vägkanter, gula kantareller växer bland mossa under granar.

Men det finns hjälp att få! Om du har hund dvs....Svampweekend 20-21 aug Nv Skåne

http://www.123minsida.se/marieofsweden/22845829

dearhunter

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 04 aug-11 kl 21:39 »
Ett år som det här (och förra året) så är det bara att ha tålamod och mod och ge sig av en bit från vägen. Med kompass förstås :) Inte i blåbärs- eller lingonris och inte i steniga, mossiga partier. Annars är det bara att leta på, det är otroligt mycket av dom och det är så gott!

Men å andra sidan har jag hittat kantareller på de mest konstiga ställen så begränsningen ligger nog mer i hur mycket tid som finns att leta ;)
Jag pratar erfarenheter från Värmland.

Lycka till!
Hyr torp med möjlighet till liten djurhållning och odling. Än så länge finns här ännu en jägare dvs katten Moms samt 5 öländska dvärghöns med tillhörande tuppar, 4 FFSilverhöns med tillhörande tupp och 3 kalkoner som skall ätas upp. Jakt, fiske och svamp fyller frysen tills fler djur flyttar in.

djurskydd

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 04 aug-11 kl 21:44 »
Har plocket drygt 4 kg gula på bara ett par tillfällen och mina ledord är: TALL, ORMBUNKE, SÄNKOR/SLÄNTER, LILJEKONVALJ, MOSSA. Där finns dem, i alla fall i år. I Uppland vill säga.
Bor med make, barn, rya- och gutefår, katter, kaniner, kalkoner och höns mellan nor och fjärd i vackra Häggvik, Höga Kusten.

cejasmatte

• Djuruppfödning & grönsaksodling
    • Småland
    • Hemsida och blogg
« Svar #5 skrivet: 04 aug-11 kl 22:10 »
Gick ut en kväll - inte alls för att plocka svamp, ska jag tillägga - men längs en skogsväg, där det inte ofta men emellanåt kör bilar, plockade jag drygt 3 liter på cirka 30 min. Oj, varför satte jag ut nålen på kartan som avslöjar vart jag bor, undrar jag...? ;) Vid sidan om vägen är det blandat med tall- och granskog.

Pga mina fysiska bekymmer med själva gåendet, vill jag helst undvika att gå alltför långt utanför skogsvägarna för att plocka svamp och bär, men jag vet också att om man har tillgång till de rätta vägarna, så finns de minsann där. Och det roliga är ju inte över, för nu är sensommaren här och då får man leta sig en liten bit ifrån vägarna om man kan, men då har man ju också de mer frodiga, "saftiga" gula kantarellerna att plocka.

Ser man ngr små, så är det oftast lönt att leta vidare, gömda ibland gräs/tuvor/löv finns oftast de större. Detta, enligt mig, kan man hitta i blandskog, med (som här) björk-, tall- och granskog, inte där det är alltför snustorrt utan hellre fuktig mark då. Hade en suveränt fin skogsväg med massvis av kantareller, men efter avverkningen härom året finns det inga i år. De kan dock komma tillbaka om det inte blev alltför sönderkört, får vänta lite grann...
Vi försöker leva det "självförsörjande livet" så gott det går, med kött från våra grisar, kaniner, höns, ankor, kalkoner, ägg från hönorna och vaktlarna, jakt, fiske och inte minst ekologisk odling! Alltid många järn i elden!
Bloggar när tiden ges på cejasmatte.se Hemsida: cejasmatte.n.nu

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #6 skrivet: 04 aug-11 kl 22:31 »
Ett tips, som vi här hemma använt oss av i en väldans massa år.
Kantareller växer vääääldigt ofta i närheten av fingersvampar.
Så ser du fingersvampar så kan jag nästan garantera att det finns kantareller några meter bort =)
Så är det alltid här iallafall.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Myntas

• Skåne
    • Livet enligt Mynta
« Svar #7 skrivet: 05 aug-11 kl 21:59 »

Tack alla vänliga själar för era kantarelltips!!

Ska genast sammanfatta och anteckna på insidan av  pärmen i min svampbok!

Era svar är guld värda - nu fick jag plötsligt lust igen att försöka hitta dem; skam den som ger sig!

Kram!

//Mynta

Bodhgaya

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 05 aug-11 kl 22:06 »
Djurskydd: Kul att höra! Jag har letat runtomkring Järlåsa och Örsundsbro och lite mot Enköping och kan säga att jag i princip inte hittat nåt! En vän till vår granne hade plockat 10 kg en morgon.. Inte rättvist alltså ;) Så jag har gett upp svampletandet för tillfället och ägnar mig åt nåt säkrare, bärplockning :) Skulle gärna vilja hitta kantareller men har knappt nån motivation längre.. kanske får vänta på trattkantarellerna, dom ska väl vara lättare att hitta..
Flyttade från betongen till landet. Bor numera i Örsundsbro i ett litet rött hus som håller på att renoveras.

hallonblå

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 13 aug-11 kl 19:33 »
Innan jag lärde mig att plocka svamp såg jag inte en ända svamp på marken, mitt förslag är titta inte upp titta ner (man blir skadad till slut o bara tittar ner) gångar, traktorspår mossa lite fukt som någon annan skrev är ett bra förslag. Blandskog är bra men jag har hittat i ren granskog med, hittar du en svamp vad det än är så titta vidare efter fler o kolla runt stora stenar (nära stenen i hålen runt). De gömmer sig gärna under mossa och jag har även hittat mitt bland blåbären bara leta på!

Om du har någon vän som kanske bor en bit bort där du ändå inte kommer leta efter svampen så be att få följa med denna ut så ser du hur den gör =)

Annars vänta tills trattisarna kommer för de växer i "klumpar" och är riktigt lätta att hitta

lycka till det är en riktig kick första gången du hittar din svamp!

Rexiam

« Svar #10 skrivet: 13 aug-11 kl 19:43 »
Överallt!

Nu har jag ca 10 kg i kylen. Jag kommer inte att hinna ta hand om allt och kommer därför att ge bort det mesta till andra...

allvetarn

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 13 aug-11 kl 19:55 »
Här är vi uppe i över 30 liter nu!  :D
Brevduvor, höns

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #12 skrivet: 13 aug-11 kl 20:42 »
Har plockat minst 50 liter så här långt, hittade några trattisar igår. kolla där de kört med skogsmaskin för ett tag sedan, där brukar jag hitta. Lycka till!!

regnpipan

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 13 aug-11 kl 20:45 »
I mina trakter (södra västergötland) så tycker jag att det bästa kantarellställena finns i ca 25-30-årig (gärna gallringsmogen) granskog.

Daniel1983

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 13 aug-11 kl 21:17 »
Tät granplantering, björkdunge eller i en skogsglänta. Där hittade jag fem liter i eftermiddags. Kan finnas lite varstans:)

pyromanen

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 13 aug-11 kl 21:35 »
Just i år finns dom ju nästan överallt, men mina bästa ställen är i självföryngrad luckig blandskog. Hittar ofta mest i kanterna mot en väg eller mot en ledningsgata i övergången mellan tätare och öppet.  I torra somrar söker jag mig mer ned i fuktig mörkare granskog, är det blött letar jag mer på öppnare ställen.

Vargerik

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 13 aug-11 kl 22:40 »
Jag är troligen världen bästa kantarellplockare. I detta, popcornpoppning och tillredning av revbensspjäll har jag ingen som helst ödmjukhet och tål öht inte att bli ifrågasatt. ;)

Det handlar om doft, doftar det inte rätt finns det heller inga svampareller, ögonen inställda på den speciella svamparelltonen, ofta står dom i fallna björklöv, beroende på hur mycket det regnat söker man sig till områden med olika fuktighet. Hot spots är ofta där det ligger fallna björkar.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #17 skrivet: 13 aug-11 kl 23:02 »
Om man bor i de lite mer norra delarna av landet då? Växer de i liknande skog eller ska jag leta nån annanstans? Ska visst finnas fjällnära också, frågan hur nära?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #18 skrivet: 14 aug-11 kl 01:04 »
Dom växer praktiskt taget upp till trädgränsen. Har hittat några runt Storsnasen och Tväråklumpen.

hittar du en svamp vad det än är så titta vidare efter fler
Bästa rådet!

Särskilt för kantareller gäller även -
1. Det där gula lövet KAN vara en kantarell och
2. EN kantarell gömmer tjugo under mossan.

Man måste öva sig litet innan man får upp svampögonen. Jag och min väninna från Stockholm kan gå bredvid varandra en hel dag och hon ser inte en svamp och jag har påsen full.

Kantareller har jag dock inte hittat en enda i år. De växer inte på cykelavstånd där jag bor just nu. Däremot finns ju annat: Mandelkremlor, Lärksopp, Stolt Fjällskivling och Karl Johan tex  ;D
« Senast ändrad: 14 aug-11 kl 01:09 av christinag »
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Yashica

• Östergötland
« Svar #19 skrivet: 14 aug-11 kl 22:00 »
Jag ger upp!
Jag har oxå, från många, av varandra oberoende källor, hört att "i år finns drivor med svamp i skogen", att man kan gå i princip var som helst o fylla kasse efter kasse Men ICKE!!!
Jag har nu smugit som en indian i skogen, bland granar, tallar, bok, i blandskog, på ängar, hyggen, i gläntor, vid rasbranter, i diken o ingenstans finns de!!!

Har nu tvingat mig själv att acceptera att alla är vi inte menade att plocka svamp, vissa av oss har andra syften här i livet, hur ont det än gör (för jag tycker så mkt om svamp)
Det konstiga är att det inte bara är kantarellerna som lyser med sin frånvaro, jag hade blivit glad över i stort sett vad som helst (ja inte flugsvamp då), men inte en enda svamp! Av någon sort! VÄLDIGT mysko!
Däremot verkar jag ha en inbyggd radar vad gäller att springa rakt på grävlingsgryt, älgars sovrum och vildsvinsrestauranger, men det har man ju inte så stor användning för.....

Dela detta:

* Inloggade just nu

273 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser