Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  VAAAR hittar ni kantareller???  (läst 101746 gånger)

pålle

• Gäst
SV: VAAAR hittar ni kantareller???
« Svar #80 skrivet: 29 aug-11 kl 20:54 »
Ja, gula är roligast och godast, men idag blev det massor av trattisar...
Dom är ju fina dom med näst efter kantareller  och murklor tycker ja  :)

flax

• Halland
« Svar #81 skrivet: 04 sep-11 kl 19:58 »
Idag var vi ute med hundarna på lite nnya marker. Blev ett helt gäng med fina, gula kantareller! Fanns mest i barrskogen, även på rätt så totta ställen, men där har nog varit en del fukt i augusti.

Trattisar finns (som någon sa) precis överallt! Man måste dock sätta på sig rätt ögon. Bara stanna till, fokusera, och vips så växer dom fram! ;D
Sant! Prova får ni se!

Är lite avundsjuk på Karl Johan hittaren, dom är supergoda! ;D
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Vilverin

• Skåne
« Svar #82 skrivet: 11 sep-11 kl 09:04 »
Jag har också upplevt ett otroligt svampår i år. Har till och med hittat kantareller på den vanliga stigen jag brukar promenera med vovvarna på, och där går det folk titt som tätt! Plockade ihop en liter där, mitt på vägen.

Mitt tips är att kika i ekskog, speciellt i gräset där fukten hålls kvar, i början på sommaren, och sedan mot augusti till kika mer i granskog. De brukar vara lite senare där. I år har jag plockar mer än dubbelt så mycket som ett vanligt år, och det är tjockt med trattkantareller också i skogen. Förra året hittade jag inga sådana alls, så i år har jag torkat stora mängder att ha till nästa nödår! =D
En konstnär är ingenting utan gåvan, men gåvan är ingenting utan arbete.
- Émile Zola

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #83 skrivet: 11 sep-11 kl 11:14 »

Med en bra hund blir det lättare............om hon vill.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #84 skrivet: 11 sep-11 kl 20:11 »
Nu drunknar vi i trattisar i alla fall, fick kring ett kilo, i liter vet jag inte. Det tog två timmar att rensa dem och då hjälpte ändå mannen mig under kanske 40 minuter av dessa två timmar så det hade kanske tagit 3 helt själv.
elliha.blogspot.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

383 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser