Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket ser dom? (etik)  (läst 1851 gånger)

ponnydolly

• Gäst
Hur mycket ser dom? (etik)
« skrivet: 29 okt-09 kl 11:36 »

Försynt Fråga Från Fundersam Fjäderfäentusiast:

Kan en sådan här fågel se något av sin omgivning?

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
SV: Hur mycket ser dom? (etik)
« Svar #1 skrivet: 29 okt-09 kl 14:35 »
Nej, inte mycket. Ett lätt byte för rovdjur om man inte skyddar dem.  :-X

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 29 okt-09 kl 14:45 »
En av mina holländska vithättor fick jag klippa uppe på huvudet för hon såg ingenting, sprang rätt in i väggarna och var allmänt hystrerisk över allt som hon inte såg ordentligt.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 29 okt-09 kl 14:53 »
En av mina holländska vithättor fick jag klippa uppe på huvudet för hon såg ingenting, sprang rätt in i väggarna och var allmänt hystrerisk över allt som hon inte såg ordentligt.

HAHAHA! Tyckte det lät lite roligt ;D men finns ju vissa hundraser också som har jätte mycket hår i ansiktet så att dom stackars små inte kan se . skulle tycka det var JÄTTE frustrerande :'o

ponnydolly

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 29 okt-09 kl 15:32 »
Höns har inte fått sina ögon bara till att hålla utkik efter rovdjur med. De använder även ögonen till att kommunicera med sina flockmedlemmar d.v.s. läsa av kompisarnas kroppsspråk, eftersom hönor är sociala djur. De behöver förstås också kunna orientera sig i omgivningen. Jag tyckte inte alls det lät roligt med hönan som sprang in i väggen, snarare tragiskt. Det var omtänksamt av ägaren att klippa bort lite fjädrar så att hönan kunde se. Till sist är naturligtvis synen viktig för hönor vid deras födosök.

Det står i djurskyddslagen att man inte får bedriva avel som leder till lidande för djuren. Nu vill jag inte utpeka folk som lagbrytare. Men man kan ju ändå ställa sig frågan hur kul det är att var höna utan att kunna se. Tydligen har olika människor olika åsikt i frågan. Emil i Lönnebergas pappa myntade ju det berömda uttrycket att "grisar skall inte ha kul, dom skall bli julskinka". Hur kul skall våra hönor ha och varför lever dom?

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 29 okt-09 kl 16:49 »
Höns har inte fått sina ögon bara till att hålla utkik efter rovdjur med. De använder även ögonen till att kommunicera med sina flockmedlemmar d.v.s. läsa av kompisarnas kroppsspråk, eftersom hönor är sociala djur. De behöver förstås också kunna orientera sig i omgivningen. Jag tyckte inte alls det lät roligt med hönan som sprang in i väggen, snarare tragiskt. Det var omtänksamt av ägaren att klippa bort lite fjädrar så att hönan kunde se. Till sist är naturligtvis synen viktig för hönor vid deras födosök.

Det står i djurskyddslagen att man inte får bedriva avel som leder till lidande för djuren. Nu vill jag inte utpeka folk som lagbrytare. Men man kan ju ändå ställa sig frågan hur kul det är att var höna utan att kunna se. Tydligen har olika människor olika åsikt i frågan. Emil i Lönnebergas pappa myntade ju det berömda uttrycket att "grisar skall inte ha kul, dom skall bli julskinka". Hur kul skall våra hönor ha och varför lever dom?

ursäkta, men tycker inte alltid man behöver vara så himla negativ och tråkig även fast händelsen i sig var lite "tragisk". Eftersom ägaren var snäll och hjälpte hönan och det hela slutade bra tycker jag man kan se händelsen på ett lite mer ironiskt perspektiv istället. tycker även det låter roligt att vaktlar flyger in i väggar och tak även fast det kanske inte är så roligt för dom. tycker det nästan alltid finns en glad och tragisk sida i varje händelse. man kan alltid skratta, vore väl tråkgt om man alltid var negativ! självfallet är det synd om djuren som inte kan se något. men är troligen samma sak för hundar som har hår i hela ansiktet, eller vissa kaniner och marsvin. är ju lika synd om dessa djur. kanske har jag spårat ur, men jag kunde bara inte hålla mig. hoppas jag inte får för mycket skit, men tycker alla har rätt till sin åsikt. . ingen har rätt eller fel!!
« Senast ändrad: 29 okt-09 kl 16:51 av Fredrikslund »

ponnydolly

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 29 okt-09 kl 18:54 »
Hej Fredrikslund, det var inte meningen att göra dig arg eller ledsen. Visst kan det uppstå "roliga" situationer som lockar oss till skratt. Det var inte det jag egentligen ville diskutera, men jag uttryckte mig nog lite otydligt.

Du tar ju upp just det som jag ville ha fram, nämligen att det kanske är synd om en del djur när aveln blir för extrem. Du nämner riklig päls på hundar, kaniner och marsvin. Jag kan bara hålla med dig och jag kan lägga till trubbnosade hundar som inte kan andas eller där ögonen poppar ut.

Jag började skriva i den här tråden eftersom jag faktiskt ville veta om hönan kunde se eller ej. Själv har jag nämligen bara haft hönor utan extra befjädring på huvudet. Sedan kanske det var dumt av mig att fortsätta diskussionen här. För detta är ju en tråd om silkeshöns och det vore ju trevligt om alla ville fortsätta att posta bilder på sina fina hönor.

Vi kanske skulle ha en särskild tråd kallad "etik inom djuraveln" eller något liknande, för att diskutera ifall och i så fall hur synd det är om djuren på grund av de sätt som vi styr aveln på.

sagbus

• vill leva på landet och klara mig själv
    • Småland
« Svar #7 skrivet: 29 okt-09 kl 18:59 »
Jag har klippt min Partytofsen Ada så hon ser något iaf.  Hon blir skiträdd för hon kan inte se att jag kommer bakom/uppifrån o ska ta henne.

vore ganska kul att fixa frisyr med gele så hönsen ser lite ;D
katter, hund o höns, en fin trädgård . vad mer önskar man av livet?

Dela detta:

* Inloggade just nu

333 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser