Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Döda ungar  (läst 2002 gånger)

Vattnadal

• Nattfrostens
Döda ungar
« skrivet: 05 aug-11 kl 09:41 »
Har sålt en mellerudshona som går kvar här och tanken var att hon skulle producera ungar som blir kött till mina stadigvarande djurvakter. Hon bor ute i en bur på ben med redig rasthage runt. Buren är dock byggd för stora kaniner, så hon gillar inte alls att ta sig in och ut, trots försök med ramp. Hon fick 6 ungar i juni, en dog när de började lämna boet, och resterande 5 mådde toppen. I helgen var jag borta. Maken upptäckte då att ungarna börjat ta sig ner på gräset förbi den tillfälliga stängningen av luckan (för att inga för små ungar skulle trilla ut av misstag). Han tog då bort den, och observerade att alla 5 ungarna var ute en gång, och ingen en annan.
På måndagen morgon hittade jag en död unge på marken i hagen. På tisdagen samma sak, och en är helt borta. 2 ungar är kvar, båda tar sig in och ut utan problem, ser ut att må bra, men det gjorde ju de som dog oxå.
Den som är borta kanske har rymt, eller tagits av en fågel, då hagen inte har tak över hela.

Vad har de dött av? Något de ätit? De har legat helt utsträckta på sidan.
Nyinflyttad på lantgård. Har kennel med siberian husky och golden retriever, har hedemorahöns, gestrikefår och mellerudskaniner, samt en hel drös smådjur, mest möss, men även akvarier och div terrariedjur. Håller en del hundkurser.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Döda ungar
« Svar #1 skrivet: 05 aug-11 kl 19:39 »
Matsmältning, coccidios, ihjälskrämd, annan sjukdom, i fallande trolighet.

Obducera hemma, kolla lever och matsmältning.
//Lina

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #2 skrivet: 19 aug-13 kl 21:35 »
Jag skulle gissa på trumsjukan , dom åt i hjäl sej på gräs helt enkelt.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

sarasahara123

• Gästrikland
« Svar #3 skrivet: 08 sep-13 kl 20:41 »
Snälla hjälp jag har en kanin som håller på att föda sina kanin ungar nu.
Min mamma tror att den ena kanin ungen är död för det tar så lång tid för den att komma ut. Är den död då eller tar det längre tid för en kanin att föda en vad det för för människor?

Dela detta:

* Inloggade just nu

257 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser