Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ruvhönan har klivit av äggen och nu piper det, hur räddar jag den?  (läst 4393 gånger)

Maskrosan

• Västerbotten
Min ruvhöna har nu efter tre kycklingar bestämt sig för att hon är nöjd och därmed klivit av de tre ägg som är kvar. Jag har lyst äggen och alla är befruktade och verkar vara vid liv. Ett av äggen har också börjat kläckas och det piper ur det.

Hur gör jag nu för att rädda kycklingarna som inte kläckts? Jag har varken fler ruvningsvilliga hönor eller kläcklingsmaskin.

Just nu har jag tagit in äggen och lagt dem i en handduk i en skål under värmelampa i vardagsrummet. Inte helt optimalt, men jag vet inte vad jag ska göra för att dom ska få en chans att kläckas.

Tacksam för snabba svar!

lilyrose

• Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
håll tempen rätt åt äggen så ska du se att dom kläcks. Hönan har väl gjort sitt.. på slutet av kläckningen så gäller det bara att ha rätt temp , jag och fuktighet men prova ha dom i skålen under värmelampan så ser du om dom kläcks.. sen släpper du bara ut kycklingarna (när dom är torra ) till hönan , så går det säkert bra..
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

Maskrosan

• Västerbotten
Tack för svaret

Nu har kycklingen gjort hål på skalet, men hinnan verkar vara helt torr. Ogenomskinlig. Men jag kan se hur det rör sig därinne genom det millimeterstora hålet.
Det piper fortfarande och värmen känns rätt så ok.

Ska jag försöka hjälpa kycklingen ut eller ska jag bara avvakta?

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
spraya den med jummet vatten så hinnorna inte torkar fast
lycka till
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Natha

• Blekinge
    • http://www.nathalies.n.nu/
Har du ingen kläckare du kan stoppa in dem i? 
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

http://nathalies-xenja7.blogspot.com

Noone

• -
Lägg hönan med kycklingarna och de resterande äggen i redet, mörkt...så ligger hon där tills det blir ljust och kycklingarna hinner förhoppningsvis ut. Häng över en svart filt eller om redet är löstagbart så ställ det mörkt...

Ibland har jag skalat ut eftersläntrare...försiktigt försiktigt, det blöder en hel del  :-\ men alla har hittills klarat sig. Om det däremot inte ens har gått hål på ägget så vet jag inte om det går...ofta har de kycklingarna en bråcksäck eller liknande så de klarar sig inte.
Life is like a dick, it´s short but seems long when it gets hard.

Maskrosan

• Västerbotten
Tack för alla goda råd.

Tyvärr så har jag ingen kläckare, och känner ingen som har en heller.

Jag har testat att locka in hönan genom att flytta dit hennes andra kycklingar (de som kläckts) men hon är helt ovillig att kliva in i redet.

Jag håller tummarna för att jag lyckats rädda den som i alla fall har gjort hål på skalet och på hinnan. De andra får det väl gå som det går för. De ligger fortfarande invirad i handduk under värmelampa, och jag är där och fuktar både handduk och skal med jämna mellanrum.

Däremot verkar det lite tungt för kycklingen att ta sig ut, men det kan ju ta tid så jag avvaktar ett par timmar till.

JQHANNES

• Gotland
Hur gick det??

Maskrosan

• Västerbotten
Nu har jag hjälpt kycklingen ut ur ägget, det hände ingenting på ett par timmar och jag tänkte att tar jag det bara försiktigt kommer den inte förblöda. Och det gick bra, nu ligger den på tork under värmelampan i en handduk och ska få ligga så inatt. Bära eller brista, men mer tror jag inte jag kan göra just nu för den.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Så nu har den kycklilngen en tam människa att präglas på?  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

lilyrose

• Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
jag tycker du borde pröva sätta de torra kycklingarna till mamman, den pipper och hon ska då vela ta hand om dom/den. det har funkat för mig, jag satte bara in kycklingen till mamman på dagen och den pepp efter mamma och hon kom.. dom har ju pratat genom ägget så dom känner varann.  håller tummarna...
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

Maskrosan

• Västerbotten
Idag satte jag in den torra kycklingen som kläcktes inatt/sent igår. Först gick det inget vidare, mamman pickade på den och verkade inte alls förstå vad den gjorde därinne. Men jag lurade in kycklingen under henne när hon "satt" sig i ett hörn med de andra under sig och så lämnade jag dom ett par timmar. När jag sen kom tillbaka så verkade hon acceptera lilla "Storm" :)

Nu är det två ägg kvar som inte börjat kläcka och som ligger i en plasthink under värmelampan, men nu har jag tagit ut dom i hönshuset.
Jag ser tydligt att de lever när jag lyser på ägget. Man kan se hur näbben tagit sig igenom till luftblåsan så det borde ju inte vara så långt kvar. Jag håller tummarna för att de kläcks inatt, men känner mig mest nöjd över att den som räddades igår verkar må så bra även idag!

Noone

• -
Vad roligt  :)!!!
Life is like a dick, it´s short but seems long when it gets hard.

Dela detta:

* Inloggade just nu

359 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser