Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Percheronhästen, finns det någon i vårt avlånga land som sysslar med denna ras?  (läst 6639 gånger)

Midsommaren

• Bohuslän
Väldigt sällan som jag ser percheron hästen på den svenska marknaden, beror det på att det inte finns någon i sverige som sysslar med den? Om så är fallet vart finns uppfödarna?

Körven

• Värmland
Det beror på att det aldrig funnits något arbetsområde för en så stor o klumpig häst.Förr så hade man hästen till arbete,till skilnad från dagens leksakshästar,som tillbringar dagen med att äta.Sedan så är den även ovanlig i sitt hemland,därmed ingen lågprishästras.Fransmännen säljer ogärna några kvalitets hästar eller andra djur för den delen,till utlandet,skulle dom göra det så får man betala därefter.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Midsommaren

• Bohuslän
jaha okej, jag trodde att den var i klass med ardenner?   Menar du att dom som inte använder sina hästar i skogen har dom som leksaker eller hur menar du på den punkten?

Körven

• Värmland
Förr var det få förunnat att ha en häst bara för att ha en,utan tanke på någon sorts nytta av den.Man hade helt enkelt inte råd med sådana dyrbara leksaker.Det är den stora skillnaden mot dagens hästägare,det är få som har en praktisk nytta av en häst i dag,bortsett från rena tävlingshästar,utan dom andvänds för att det är roligt,som en leksak.När man förr andvände hästen i arbete så valde man hästar som var mäst lämpade för ändamålet,och dit hörde tydligen inte percheron hästarna.
Vad beträffande mankhöjden så varierar den mycket,men man kan säga att ett genomsnitt är som en högvuxen Ardenner ca 165 cm,det är mycket häst det kan jag lova dig.Jag såg en rapp som var 200 cm i manke,det var en maffig häst med ett enormt hovskägg,tyvärr så satt det en liten gubbe på ryggen på den så det förtog helhetsbilden,det blev lite komiskt i stället.Den högsta häst som uppmätts var en brun percheron valack,som var 213 cm i manke och 490 cm från mule till svans.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
I Frankrike har de inte särskilt mycket skog, och då kunde man ha lite grövre hästar, när huvuduppgiften var arbete på fälten. Ska man arbeta i skogen som man gjorde förr, där man avverkade träden när de var mogna och tog ut dem mellan de kvarvarande träden, till skillnad från kalavverkning som är vanlig nu. Ska man ta sig fram i relativt tät skog så är det mer effektivt med en lite mindre och smidigare häst, som samtidigt är stark. Vilken typ av häst som varit vanlig på olika platser beror alltså, föga förvånande, på hur naturen och arbetsuppgifterna sett ut där.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Jakobsson

Jag vet en här i Skåne som har 2 st, ett sto & en vallack.

zeina66

• Värmland
Midsommaren ;
Det har funnits ett par i stockholmstrakten för några år sen.
Några finns i norge,Börje i floby sålde 2 selar till ett par.

Ska man jämföra med ardenner är dom mkt smidigare,har sett rasen i action i frankrike,finns tre typer.

Googla på engelska sidor så hittar du även till de franska sidorna,vissa med engelsk text. Du kan få tag på en unghäst för ca 30-40.000,tyvärr har jag ingen kontakt i frankrike längre men det är inte helt omöjligt att få tag på en percheron :)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Dela detta:

* Inloggade just nu

508 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser