Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hel hög döda sorkar i vattenbrunnen.  (läst 25844 gånger)

Rosten

• Närke
Hel hög döda sorkar i vattenbrunnen.
« skrivet: 10 aug-11 kl 12:58 »
Vattnet har smakat lite konstigt en längre tid.
I går kväll tyckte jag att det luktade konstigt i badrummet men trodde det var golvbrunnen som luktade.
I dag så stank det av vattnet i kökskranen.
Så jag gick ner och lyfte på brunslocket. Där flöt minst 15 sorkar och vattnet är svart så man ser inte botten. Vilket man brukar göra.
Tydligen så har nätet till överströmningsröret i diket rostat upp.
Så dom har förmodligen krupit in den vägen på jakt efter vatten.

Just nu så har vi håvat upp alla ruttnade sorkar som vi hittat och håller på att tömma brunnen.

Men hur gör vi för att få bort all bakterer?
Brunnen är ca 60 cm i diameter så det går inte att krypa ner i den.
« Senast ändrad: 12 aug-11 kl 21:17 av Rosten »

Vitis

• Skåne
SV: Hel hög döda sorkar i vatttenbrunnen.
« Svar #1 skrivet: 10 aug-11 kl 16:23 »

Mysigt!  ;D

Vi hade döda möss och sniglar i vår brunn när vi flyttade hit.  :P

Proceduren för att få godkännt vatten igen såg ut som följande:

1. Tog hem slambilen och sög rent, bad en bön för att han hade klorat slangen sen sista avloppsbrunnen han tömde. Alternativt hyr en membranpump och sug rent själv.

2. Brunnsgubben kom med en dränkbar pump och en flaska koncentrerad klorlösning. Spolade runt pumpen en timme typ.

3. Vi öppnade en kran i taget tills det luktade klor. Började med varmvattnet så att VB skulle bli fylld med klorat vatten, sen alla kranar i tur och ordning.

4. Använde vatten på plastdunk som jag hämtade på macken i tre dagar.

5. Öppna alla kranar tills brunnen är tom.

6. Nästa dag, öppna alla kranar tills brunnen är tom.

Klart.

Både slamtömmaren och "brunnsgubben" kostade väldigt mycket men det var inga avancerade saker dom hade eller gjorde. Vet inte vilken koncentration han hade på klorlösningen men det borde funka bra med klorin från närmsta ICA. Mängden kan man säkert räkna ut om man vet hur mycket vatten som finns i brunnen.

Vi hade café och livsmedelshantering då så kraven på vattnet var höga, inga problem efter rengöringen dock.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #2 skrivet: 10 aug-11 kl 17:24 »
Förr hade man en ål i brunnen som höllrent, Brunnsålen.  :-[
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Vitis

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 10 aug-11 kl 17:28 »
Förr hade man en ål i brunnen som höllrent, Brunnsålen.  :-[

Såg ett TV-reportage från grannbyn, dom hade en brunnsål som var dokumenterat över 120 år... coolt på många sätt.... tjock som fan var den... men kanske inte det bästa för vattenkvalitén??

Ålar bajsar väl också?

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #4 skrivet: 10 aug-11 kl 17:42 »
Såg ett TV-reportage från grannbyn, dom hade en brunnsål som var dokumenterat över 120 år... coolt på många sätt.... tjock som fan var den... men kanske inte det bästa för vattenkvalitén??

Ålar bajsar väl också?

men det är nog ekologisk bajs asg.... ;D ;D
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #5 skrivet: 10 aug-11 kl 17:44 »

Ålar bajsar väl också?

Gör dom?  ???
Kanske dom har börjat med det då................ ::)

Huggorm

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 10 aug-11 kl 17:50 »
Jag fick en rätt stor ål i bur en gång när jag var ute och tjuvfiskade kräftor. Jag hade aldrig fått någon ål tidigare, och försökte slå ihjäl den, men det gick inte. Till slut tog jag med den hem levande, och far min blev glad när han såg den, den skulle i brunnen och hålla rent från grodor och annat otyg! Tyvärr dog den ett par dagar senare av de skador jag åsamkat den  :-\

Rosten

• Närke
« Svar #7 skrivet: 10 aug-11 kl 21:01 »
Vi har pumpat ur brunnen med en stor dränkbar pump. Tyvärr går det inte att få brunnen tom då tillströmningen är i samma flöde som den dränkbara pumpen. Vi har grävt ur grus och sand från botten av brunnen. Vi har sedan hällt på lite ny sand i botten (köpa mer imorgon). Ska gå ner och hälla i klorgranulat som vi har till poolen. Den unkna lukten har försvunnit nästan helt samt att det ser betydligt klarare ut nu trots att vi rört runt en hel del i botten på brunnen.

Rosten

• Närke
« Svar #8 skrivet: 12 aug-11 kl 00:05 »
Har hällt i 2 flaskor klorin till i brunnen i kväll.
Sedan har vi pumpat klorvatten i 6 timmar runt i brunnen med hjälp av en dränkbar pump.
Har spolat väggarna flera gånger med klorvattnet i från brunnen.

Har hällt i mera filtersand.

Nu senast så har vi spolat i kran efter kran för att  få fram klorlukt i både kallvattenkranen och i varmvattenkranen.
Så nu får det stå till i morgon i ledningarna innan vi börjar spola rent allt.

Sen så får vi se vad som händer med vattnet.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #9 skrivet: 12 aug-11 kl 04:41 »
Sägs att det är lämmelår i år... kanske gäller brunnsråttor med?
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Vitis

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 12 aug-11 kl 10:17 »
Har hällt i 2 flaskor klorin till i brunnen i kväll.
Sedan har vi pumpat klorvatten i 6 timmar runt i brunnen med hjälp av en dränkbar pump.
Har spolat väggarna flera gånger med klorvattnet i från brunnen.

Har hällt i mera filtersand.

Nu senast så har vi spolat i kran efter kran för att  få fram klorlukt i både kallvattenkranen och i varmvattenkranen.
Så nu får det stå till i morgon i ledningarna innan vi börjar spola rent allt.

Sen så får vi se vad som händer med vattnet.

Kommer nog att bli utmärkt, risken är bara att det ligger massa gegga i VVB och hydroforen.

Eftersom du har bra tillflöde i brunnen så behöver du ju inte snåla när du spolar igenom systemet så det blir säkert bra.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #11 skrivet: 12 aug-11 kl 14:54 »
Tänk på att när man använder natriumhypoklorit (Klorin är ett varumärke för dyr och utspädd sådan) så får man inte bara fritt klor utan vattnet kan även bli rätt starkt alkaliskt (högt pH-värde).  Förvisso är det ingen nackdel ur rengöringssynpunkt, men vid renspolning efter klorinbehandlingen ska man nog inte bara fortsätta tills vattnet är fritt från klorlukt utan hålla på tills pH-värdet börjar vara normalt. Enklaste sättet att ta reda på det är att kolla att inte vattnet känns mer "halt" mellan fingrarna än vattnet ni hämtar i dunkar från macken.

Filter, sugsilar och sånt i anläggningen bör man såklart också rengöra grundligt vid ett sånt här tillfälle. Om det är en elektrisk varmvattenberedare så går det ofta att komma åt att rengöra den invändigt om man skruvar bort elpatronen. Hydroforer brukar också gå att rengöra invändigt, gammaldags stående sådana har alltid en renslucka på sidan nedtill, och om det är en modern hydropress kan man ta ut gummiblåsan och diska den. Tänk bara på att släppa ut luften först!

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #12 skrivet: 12 aug-11 kl 15:40 »
uschäkta men min spontana tanke är att det vore enklare med en brunnsål.  8) Man MÅSTE ju inte tortera den innan  ;)

Rosten

• Närke
« Svar #13 skrivet: 12 aug-11 kl 21:17 »
uschäkta men min spontana tanke är att det vore enklare med en brunnsål.  8) Man MÅSTE ju inte tortera den innan  ;)
Men då skiter den i vattnet istället. ;)
För även om den får väldigt lite mat (djurplågeri) så måste den ändå skita någon gång.

Rosten

• Närke
SV: Hel hög döda sorkar i vattenbrunnen.
« Svar #14 skrivet: 12 aug-11 kl 21:22 »
Klockan 23 i går så pumpade vi ut klor i alla vattenledningar och varmvattenberedare.
Klockan 10.00 idag så började vi spola alla ledningar rena från klor.

Klockan 16.00 så smakade jag på vattnet efter att det har stått och spolat i 6 timmar och vattnet smakade bra.
Ingen klorsmak kvar.

Vi har även pumpat ur brunnen med den dränkbara pumpen några gånger idag.
Så nu känns allt betydligt bättre än vad det gjorde för några dagar sen.

Skall pumpa lite till i morgon.
Sen får det räcka.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #15 skrivet: 12 aug-11 kl 22:27 »
Men då skiter den i vattnet istället. ;)
För även om den får väldigt lite mat (djurplågeri) så måste den ändå skita någon gång.

Ålblöja då? =Kondom å så ta upp å byta när den är full. Zatan vad jag är kreativ idag! ;D

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #16 skrivet: 12 aug-11 kl 23:44 »
Ålblöja då? =Kondom å så ta upp å byta när den är full. Zatan vad jag är kreativ idag! ;D

;D

stjärnfors230

« Svar #17 skrivet: 13 aug-11 kl 18:19 »
Mysigt!  ;D

Vi hade döda möss och sniglar i vår brunn när vi flyttade hit.  :P

Proceduren för att få godkännt vatten igen såg ut som följande:

1. Tog hem slambilen och sög rent, bad en bön för att han hade klorat slangen sen sista avloppsbrunnen han tömde. Alternativt hyr en membranpump och sug rent själv.

2. Brunnsgubben kom med en dränkbar pump och en flaska koncentrerad klorlösning. Spolade runt pumpen en timme typ.

3. Vi öppnade en kran i taget tills det luktade klor. Började med varmvattnet så att VB skulle bli fylld med klorat vatten, sen alla kranar i tur och ordning.

4. Använde vatten på plastdunk som jag hämtade på macken i tre dagar.

5. Öppna alla kranar tills brunnen är tom.

6. Nästa dag, öppna alla kranar tills brunnen är tom.

Klart.

Både slamtömmaren och "brunnsgubben" kostade väldigt mycket men det var inga avancerade saker dom hade eller gjorde. Vet inte vilken koncentration han hade på klorlösningen men det borde funka bra med klorin från närmsta ICA. Mängden kan man säkert räkna ut om man vet hur mycket vatten som finns i brunnen.

Vi hade café och livsmedelshantering då så kraven på vattnet var höga, inga problem efter rengöringen dock.
Vad är väldigt mycket?

Vitis

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 13 aug-11 kl 20:31 »
Minns inte exakt men sugbilen tar väl ca. 1200:- eller så plus den andre gubben som tog minst 3000:- för att han hade långt att åka.

Hyra för en pump plus en flaska klor hade klarat sig under 300:-.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #19 skrivet: 14 aug-11 kl 00:41 »
Vart hyr man såna pumpar nånstans?

Dela detta:

* Inloggade just nu

318 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser