Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elvis näbb växer..+ tilläggsfråga  (läst 1511 gånger)

Pus

• Norge
Elvis näbb växer..+ tilläggsfråga
« skrivet: 10 aug-11 kl 13:42 »
Jag har klippt den en gång, men ser nu att den snart växt ut till samma längd igjen.. nu er det inga som hällst problem att klippa näbben på honom då han e en över-snäll tupp å sitter helt stilla i armarna på mig.. MEN finns det noe jag kan göra/ge honom som gör att näbben inte växer?

Å en liten tilläggsfråga.. när han å Pia (dom två som e i samma "bur" nu då den andra hönan har kycklingar å e i en annan bur) äter å får något gott som ex majs som dom bara älskar, så jagar han bort Pia, han liksom "blåser opp" sig å springer/spretter mot henne.. han hakkar inte eller något sånt, men presis som "kom inte hit detta er mitt".. er detta normalt  ??? har letet i böckerna mina men finner ikke noe om det..
en man, en Islands häst, 6 katter, 2 hundar, en tupp å 3 hönor :-) å fler blir det.. planlägger også ett par getter fram i tid :-D

Lina79

• Västergötland
SV: Elvis näbb växer..+ tilläggsfråga
« Svar #1 skrivet: 10 aug-11 kl 18:26 »
Men, man får väl inte klippa näbben på höns i sverige  ???
Gör det inte ont???
Grand Danois, Bondkatt, Dvärgkochin, Mille fleur

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #2 skrivet: 10 aug-11 kl 18:37 »
Men, man får väl inte klippa näbben på höns i sverige  ???
Gör det inte ont???

nu pratar hon nog inte om att klippa så som dom gör på vissa industrihöns för att dom inte ska hacka på varann, vissa individer kan ju få för lång näbb o då kan dom ju inte äta riktigt man klipper ju bara det yttersta inte värre än att klippa klor det rör sig om ett par millimeter, varför den fortfarande växer vet jag därimot inte
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #3 skrivet: 10 aug-11 kl 18:44 »
Klipper själv över toppen på mina höns när den växt för mycket.

Ge de mat på 2 eller fler ställen så han inte klarar av att ta all mat  utan hon också får när du ger dem (även om hon får komma till senare)

Har du de inne eller ute??
Om du har de ute så de kan de ju själv slipa näbben på olika saker ute men om de är inne finns det inte så många ställen att slipa ner näbben på.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

209 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser