Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur är det att bo permanent i enkelt torp?  (läst 38210 gånger)

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: Hur är det att bo permanent i enkelt torp?
« Svar #40 skrivet: 11 okt-11 kl 18:28 »
Jag är alldeles fascinerad över att det tog nästan två sidor inlägg innan någon föreslog ett bastubygge.

Skulle gärna vilja bygga en liten bastu. ...en liten en för stugan. Det är så skönt att basta och man blir så ren.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #41 skrivet: 11 okt-11 kl 18:32 »
Det är skit att bo i ett torp som är över 200 år gammalt och knappt renoverat.
Har två rum som är 2m i taket men resterande rum är 1.75 och då är jag 1.89 lång.

Drar kallt från golvet, drar kallt från väggarna och det lilla man värmer upp försvinner rakt upp till kråkorna.
Har eldat med el-element nu i två vintrar och fick ta ett par vändor i plånboken!

Hade aldrig kunnat tänka mig att leva utan rinnande vatten från kran.
Saknar dock tillståndet då det fanns att elda med ved.

Tror det handlar om var och en. Hur man kan tänka sig och även sänka sig.

Fast dragiga väggar går ju att göra något åt utan tillläggsisolering. Sätt upp yllevävnader på väggarna, ull från köttraser skänks ju bort. Mammas gamla fula ryor från 70-talet isolerar golven.
Sen måste ju inte hela huset vara uppvärmt, här i mitt "nya" torp från 1700-talet ska jag stänga in mig och djuren i kammaren vintertid. Kylskåpet i köket står i ett skafferi på max en kvadratmeter, så där värms det upp av det.

christelle

• Blekinge
« Svar #42 skrivet: 11 okt-11 kl 18:37 »
Här kommer en till som provat att bo utan rinnande vatten och med utedass dock fanns el indragen. Tre barn, en tonåring, en bebis och en mittemellan. Tvättade vid pumpen, badade och tvättade oss i sjön  sommartid, badade badkar hos mina föräldrar emellanåt. Vi slutade inte med dessa bestyr förrän vi kom på att mellanbarnet gick runt till våra närmsta grannar och frågade om hon fick komma in och bajsa hos dom  ;D  :-[
Vad jag ville säga var att det inte alltid är lätt att avvika, speciellt inte för barn. Vi vuxna tyckte det gick rätt bra förutom, som tidigare sagts, det går åt en faslig massa vatten som ska bäras in och värmas. Och det är tungt att bära in vatten och ved och det tar tid att få in och värma etc.
« Senast ändrad: 11 okt-11 kl 18:41 av christelle »
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

faile

• Erdalen gard
« Svar #43 skrivet: 11 okt-11 kl 18:42 »
Jeg ville hatt minst en vannkrane inne... Bruker jo ikke energi. Her i fjellene er det i vertfall null problem.

Med vedspis med masse termisk masse rundt, i et lite torp med bra isolering skal vel fungere bra.

Dusj kan en jo lage til veldig enkelt. Fotpumpe, eller gravitasjonskraft får vatnet ein heller i til å renne. Uten avløp kan ein lage til med bøtte og tøme ut av vinduet?

det er mange arbeidsbesparende løsninger på klesvask, kjøleskap en kan ordne uten el-.

Et par geiter er ikke mye verre enn en flokk høner uten el. Eg ville ha satset på et godt isolert lite hus til begge deler, så ikke vatnet frys for fort eller i det hele. En må bære vatn og høy, strø, men det klarer du:) høyloft med luke ned til dyra er fint:) om en klarer å holde det frostfritt kan en jo ha vasstank med hevertprinsipp til vassautomat og. Dersom husdyra deler en vegg og et vindu med torpet får dei både varme, og letter arbeidet med tilsyn.

Kjenner jeg har lyst å prøve dette, spenande:) unskyld det norske språket...

Jansdotter

• Småland
« Svar #44 skrivet: 11 okt-11 kl 20:04 »
Fast dragiga väggar går ju att göra något åt utan tillläggsisolering. Sätt upp yllevävnader på väggarna, ull från köttraser skänks ju bort. Mammas gamla fula ryor från 70-talet isolerar golven.
Sen måste ju inte hela huset vara uppvärmt, här i mitt "nya" torp från 1700-talet ska jag stänga in mig och djuren i kammaren vintertid. Kylskåpet i köket står i ett skafferi på max en kvadratmeter, så där värms det upp av det.

Vilka djur ska du bo med? Fåren eller bara hund och katt?
Jag måste säga att jag är imponerad av er som lever på det här viset! Det måste vara en skön känsla att faktiskt veta att man kan klara sig på vad de egna händerna kan uträtta!

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #45 skrivet: 11 okt-11 kl 20:40 »
Vilka djur ska du bo med? Fåren eller bara hund och katt?
Jag måste säga att jag är imponerad av er som lever på det här viset! Det måste vara en skön känsla att faktiskt veta att man kan klara sig på vad de egna händerna kan uträtta!

Ett antal  draghundar, en handfull katter och ett par sköldpaddor (de senare är orsaken till att jag stänger av huset).

I vår  kommer hönsen, men jag  hoppas att jag inte ska behöva träna draghundarna till att inte se dem som mat....

forestman78

• Södermanland
« Svar #46 skrivet: 13 okt-11 kl 14:55 »
20 liter!!!  :o Till en dusch? Jag värmer upp vatten till en 5 liters dunk och det räcker mer än väl och jag är tjej.

Så sant att man inte behöver 20 liter men varför inte om man ändå eldar i spisen och har tillgång till vatten!? Det är ju skönt med mycket varmvatten!
Biodlande torpare med hund och gäss.

Gronavagen

• Uppland
« Svar #47 skrivet: 13 okt-11 kl 18:10 »
Så sant att man inte behöver 20 liter men varför inte om man ändå eldar i spisen och har tillgång till vatten!? Det är ju skönt med mycket varmvatten!
äMen det blir ju så mycket att släpa

Huggorm

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 13 okt-11 kl 18:14 »
äMen det blir ju så mycket att släpa
Pumpen jag installerade ångrar jag inte  ;D

sparxxx

• Värmland
« Svar #49 skrivet: 25 nov-11 kl 17:59 »
Hej!

Här kommer en till vittnesberättelse om hur det är att bo i ett gammalt torp utan rinnande vatten.

Jag och min sambo är inne på vårat 3dje år i ett litet litet torp utan avlopp och rinnande vatten. El kopplade vi in ganska direkt, det underlättar livet ganska ordentligt. Våran elräkning är väldigt liten, över halva består av den där fasta avgiften. Vi har det vanligaste, dator, kyl och frys, och elspis som iofs knappt används. Och lampor.
Huset värmer vi upp med ved, en vedspis och en kamin. Som tur är har jag en sambo med otrolig överskottsenergi som trivs i vedhögen.

Tur är också att han älskar maskiner så vi har en 4hjuling som vi hämtar vatten med, 3 stycken 25litersdunkar får plats, i en brunn 150 meter bort. Att vi har denna fantastiska maskin handlar väl också lite om att när vi flyttade hit så fanns det knappt en existerande väg in till huset, och den som fanns gick över myrmark. Bil med släp och byggmaterial gick INTE.

Utedass. Duschar och tvättar gör vi hos vänner och föräldrar, kanske inte så ofta som man egentligen ska. Badar i sjön på sommaren. Men vi luktar inte så ingen klagar :) Kanske för att vi inte äter kött?

Att det är lite dragit på golvet åtgärdar man med tjocka sockor, det är iallafall inte minusgrader inne och växer rallarrosor ur golvet längre :)

Men till våren är iallafall planen att vi ska dra in vatten, dra rören åtminstone. För vatten ska vi ha, var sak tar sin tid bara.
Det jobbigaste för mig de här åren har inte varit bristen på vatten och sånt, utan att leva i en konstant byggnadsröra. Och att hela tiden behöva förklara och upprepa mig för personer från mitt gamla "svenssonliv" varför och hur jag lever som jag gör och bli sedd på som ett Freak. Men förhoppningsvis får det dem att tänka en gång extra på varför och hur de lever :)

fjällan

• Östergötland
« Svar #50 skrivet: 02 dec-11 kl 21:36 »
jag har nyligen flyttat till ett torp, troligen från slutet av 1700talet, här fanns el ,en propp, tio amp, så man får räkna lite på vad man har på.vedspis och rörspis har borrat efter vatten och fått in en kallavttenkran nu, och det är allt bra skönt att slippa bära vatten, det räcker med veden,. än finns inget lyse hos djuren, höns getter o kaniner, det blir inga ägg om det är för mörkt, annars går det bra utan el, då jag inte blir yngre så tänker jag faktiskt bygga till ett litet våtrum på baksidan, det får inte synas för jag vill inte förstöra det här gamla huset men ska jag orka detta själv så måste jag försöka ordna för mig utan att förstöra det gamla

Skogsola

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 02 dec-11 kl 21:55 »
 Något man kan göra är att ha baljor under stuprören och ta reda på regnvatten. Det blir stora mängder. 5mm regn på 50 m2 tak = 250 liter. Praktiskt att ha precis vid stugknuten om man har långt till brunnen.

Neiklot

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 10 dec-11 kl 15:44 »
Xoot: Allt är relativt och man behöver inte ha dragit och kalla golv bara för att huset är 200år och saknar moderniteter!

Har man inte rinnande vatten in så går det att lösa med en pump.
(Som drivs antingen med handkraft eller en fotpump.)

Vi (jag) hämtade vatten 1-2gånger om dagen.

Visst är det lite småkämpigt, speciellt vintertid.
Men det är helt möjligt utan några större men för livet!

Men allt är relativt och vi är alla olika.
:)

Rosten

• Närke
« Svar #53 skrivet: 22 dec-11 kl 21:29 »
Det är kul på sommaren men inte riktigt lika kul på vintern.
Kan man vara hemma större delen av dagen och elda så funkar det på vintern.
Men måste du jobba så blir det betydligt krångligare. Speciellt om du jobbar hela den delan av dagen som är ljus.

Att jobba med hjälp av fotogenlyktor tröttnar man snart på. Så el är en trevlig hjälp i vardagen på vintern.
Att hämta vatten utomhus funkar men är också ett skit på vintern. Speciellt om det börjar frysa i brunnen.

Men absolut sämst blir det om man blir sjuk. Att släpa ved, vatten, skotta snö, mata djur i 39 graders feber är ingen höjdare.
Speciellt om man sedan får lunginflamation pga att man inte orkar hålla varmt i stugan när man är sjuk.
Så kan det ta rätt lång tid innan man är på topp igen.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #54 skrivet: 22 dec-11 kl 22:02 »
Du som har mörkt hos djuren , vi har löst det med uppladdningsbar ficklampa .
Den lyser ca 3 timmar sen tar vi in den o laddar upp den tills nästa dag .Annars kan man ju ha vev ficklampor som hänger hos djuren så det finns lite extra ljus.

Jag har funderingar själv ang torp-boende.
Men jag funderar på att ha ett torp , en utevägg ska vara en innervägg i djurstallet.
Så djuren ska värma upp den väggen , den längsta med sin kroppsvärme om natten , en kortsida ska jag ha en utbyggnad till hönsen och den andra kortsidan visthusbod. ;D
Utnjyttja alla möjligheter som går , sovloft blir det nog oxå.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #55 skrivet: 23 dec-11 kl 00:01 »
Mina erfarenheter liknar Rostens i mycket.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Rosten

• Närke
« Svar #56 skrivet: 23 dec-11 kl 09:01 »
Mina erfarenheter liknar Rostens i mycket.
Så länge som man inte fryser och har mat i magen funkar det.
Men när man inte orkar hålla varmt och laga ordentlig mat.
Då blir det inget vidare.

Idag så har jag stor vedpanna med ack-tank samt vedspis och vatten i kranen.
Badkar och toalett.
Vi är också flera i familjen som hjälps åt.
Så det är alltid minst en som är frisk.

Petteriskogen

• Så håller vi i oss...
    • Västergötland
    • Nån typ av blog.
« Svar #57 skrivet: 31 dec-11 kl 09:50 »
Som så många redan har beskrivit så handlar det mycket om rytm. En rytm som är svårförenlig (underdrift) med 7-16 beatet som råder idag.
Jag har 2 barn varannan vecka och har valt att hyra en modern stuga de veckor jag har barnen nu under vintern just för att jag behöver följa 7-16 rytmen ett tag. Bor annars i en ger/yurta/tält, vedkamin, hämtar vatten i källan, dunkar för dricksvatten, 500l tank bruksvatten, el från sol och generator, utedass yaddayadda. Tycker det är helt strålande, men som nämnts tidigare så gäller det att hålla sig frisk, kanske ha lite backupmedel/boende osv. Har en dieselvärmare jag kan använda för att få upp värmen fort om jag finner det nödvändigt, eller i allafall blåsa fukt och kyla ur sängar och sovsäckar, kan hyra grannarnas moderna gäststuga vid behov, har dusch, tvättmaskin och torktumlare i verkstan.
Testa, känn efter. Billigare.. är fortfarande i investeringsfas så det rullar ut pengar stadigt men jag har ändå fått väldigt mycket mer ledig tid jämfört med tiden i svenssonvillan. Och ett jävligt mycket bättre och mer stimulerande liv. Själ och hjärta blommar.

Se till att ha en fin tid.
Petter
De e ente naret mät, men de e möt värre udan.

Granelunds odling

• Närke
« Svar #58 skrivet: 27 jun-14 kl 22:31 »
Förlåt för denna bump.
Måste dock säga att tråden är väldigt intressant och fin.

Det känns som att både el och vatten till saker och ting är något man halvenkelt i alla fall kan fixa på alternativa sätt.
Torrtoalett med kompostering av latrin känns inte heller särskilt svårt.

Det enda jag inte riktigt kommit underfund med hur man löser det är det här med spillvatten.
Det finns säkert massor med trådar kring just det, men jag vet inte riktigt vad jag ska leta efter.

Hur tar man till vara på tex ens dusch och tvättvatten på ett miljövänligt, enkelt och lagligt sätt?
Om man använder enkla och helt naturliga tvättmedel, kan man då endast låta det sippra ut på marken?
Är det bara leda ner det i ett dike?

Hur löser man dessa frågor i ett simpelt hushåll?
Tack!

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #59 skrivet: 27 jun-14 kl 22:36 »
Diskvatten och duschvatten kan man med rent samvete släppa ut på marken, förutsatt att man inte använder giftigt schampo/diskmedel om det nu finns sådant. Växterna älskar det och jag tror inte de släpper iväg något, de tar nog vara på allt av smuts och matrester. Tvättmaskin är värre men använder man tvättnötter eller något riktigt miljövänligt tvättmedel skall inte det heller vara några problem. För samvetet alltså, jag är inte säker på att kommunens miljöförvaltning håller med. De silar gärna mygg och släpper igenom kameler.

Dela detta:

* Inloggade just nu

168 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser