Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sjuk älling - vad göras?  (läst 3357 gånger)

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
sjuk älling - vad göras?
« skrivet: 12 aug-11 kl 13:03 »
Hej!

en av mina myskällingar är passiv kvar i huset...

Lyfte upp det, kan knappt star.. drack lite när jag höll det till vattnet.. kan simma...

Buken verkar vara spänd och tjockt, förmodligen problem med matsmältningen och därav resulterande problem /olust att röra sig.

Har ni ett tips hur jag kan hjälpa?  Vättska, värme, avlivning... ?? :(

Tacksam,
Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
SV: sjuk älling - vad göras?
« Svar #1 skrivet: 12 aug-11 kl 13:43 »
Får de bra med kalk i sig??
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Januschka

• Västmanland
« Svar #2 skrivet: 12 aug-11 kl 14:44 »
Det tror jag.. lever pa grus och har snäckskal dessutom

gernsö

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 12 aug-11 kl 15:15 »
är inte nog, ge dem krossad kalk, pulverkalk, ska man alltid ha hemma då man har ankungar.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Januschka

• Västmanland
« Svar #4 skrivet: 12 aug-11 kl 15:41 »
ok..

Kan kalkbrist alltså ger symtom som jag beskrev?

Krossar jag snäckskal eller använder jag trädgårdskalk  eller... ??  Idag, innan jag kan höra med Granngården (om de nu vet).

/Januschka

gernsö

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 12 aug-11 kl 16:16 »
Vi brukar köpa större säckar med kalkkross på lantmännen, har du kalktabletter hemma, krossa några och strö över deras mat. annars tror jag att trädgårdskalk fungerar lika bra.
ja ankor som växer fort har ibland det problemet att benen inte hinner med riktigt, de blir svagare och svagare och till sist ligger de bara kvar och ser til övrigt ut att  må bra, men benen bär inte dem
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.

Januschka

• Västmanland
« Svar #6 skrivet: 12 aug-11 kl 17:21 »

ja ankor som växer fort har ibland det problemet att benen inte hinner med riktigt, de blir svagare och svagare och till sist ligger de bara kvar och ser til övrigt ut att  må bra, men benen bär inte dem

Vi använder också krossat snäcksal från Lantmännen/Granngården och ger det till fjäderfän.. tyckte därför att det räckte  ::)

Annars ser ällingen precis ut som du beskriver.. vad gör jag med den nu???  Den ligger/sitter och verkar okej.. kan simma men inte tar sig ur dammen.. ... Tror att problemet lösas om han ges kalkpulver nu????  ???

/Januschka

gernsö

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 12 aug-11 kl 19:34 »
om du kan flytta honom avsides lite medan kalken verkar, det ger kroppen en chock, brukar ta någon dag så är det bättre. men ge de andra oxå så ingen annan får samma problem. 
snäckskal är inte alltid bra nog för ankor, de väljer bort det. krossad kalk kan man strö på maten och då slinker det liksom med ner.  ankor som växer snabbt behöver ibland extra kalk. mina myskankor behöver det ofta.

Anne fra Norge

• Blekinge
« Svar #8 skrivet: 16 aug-11 kl 08:10 »
Jeg lurte litt på det med kalken. Er det noen som kan henvise til noe litteratur som omtaler dette i forbindelse med andunger? Så trodde jeg at skjellsand bare var noe man ga til høns/ender i egglegging?
Kan jeg bruke den samme kalken som jeg strør på gressplenen?

Januschka

• Västmanland
« Svar #9 skrivet: 16 aug-11 kl 08:22 »
Hej Anne!

Det låter för mig som om du kan.

Ällingen här blev sämre, kalk eller ej, ingen balans, ingen kontroll över huvudrörelse.. så den är borta.

/Januschka

Anne fra Norge

• Blekinge
« Svar #10 skrivet: 17 aug-11 kl 16:29 »
Det var trist med andungen :'(

Er det ingen som har noe mer info om andunger og kalk tilskudd?

Stålarm

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 18 aug-11 kl 11:30 »
Undrar som Anne om det finns någon litteratur eller annan faktakälla som går att hänvisa till gällande kalktillskottet för ankor?

Besättning av svenska Gul ankor.(genbank)

Alba

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 20 aug-11 kl 00:06 »
Undrar som Anne om det finns någon litteratur eller annan faktakälla som går att hänvisa till gällande kalktillskottet för ankor?

Vad jag vet om sjöfåglar är att tunga fåglar behöver starka ben. Det går också åt mycket kalk för att lägga ägg. Jag vet inte om just ankor specifikt skulle behöva mer kalk än t ex gäss. Någon?

Här är en länk till en gratis sida ur jätteprojektet av den engelska veterinären Debra Bourne. Hon (mfl) har under lång tid jobbat med att bygga upp en databas med veterinärartiklar för vilda djur.
http://wildpro.twycrosszoo.org/S/00dis/Miscellaneous/Calcium_Phosphorus_Vitamin_D_Imbalance.htm

Det är det bästa jag kan hitta just nu, men annars rekommenderar jag att söka på engelska.

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Dela detta:

* Inloggade just nu

454 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser