Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skatorna tar mina ällingar  (läst 1964 gånger)

purelyplatonic

Skatorna tar mina ällingar
« skrivet: 12 aug-11 kl 14:00 »
Mina två ankhonor fick precis för någon vecka sedan sina första ällingar för i år. Jag har bara haft ankor sen förra året och då fick vi inga så detta med ällingar är jag väldigt novis på.
Nu har det försvunnit ällingar varje dag (dagtid) och jag kunde inte lista ut hur. Katterna verkade inte jätte intresserad och vi har inte sett till någon räv och rovfåglarna har inte heller varit intresserade så jag fattade inte alls vem som snodde ällingarna utan att lämna spår tills vi pratade med grannbonden. Han sa att han hade haft ankor förr och då tog skatorna hans ällingar så han rekomenderade att vi skulle hålla dem inom hus om vi ville ha några kvar.

Har ni varit med att skatorna tar dem? När är ällingarna så stora så att de inte blir tagna? Jag vill ju inte ha dem instängda hela tiden för det är ju jätte trist och bygga hägn med tak över hela dammen är inte ett alternativ.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
SV: Skatorna tar mina ällingar
« Svar #1 skrivet: 12 aug-11 kl 15:07 »
Hej!

Vi har haft samma problem tills vi satte bärnät över ankhägnet.  Och hönsnät runt sa att ällingarna inte kommer genom gunnebonätet.  Nu släpper jag ankgänget ut under uppsikt kring 7, 8 kvällstid.. enklare för de gar in frivillig efter en daglig längre promenad.

Annars har jag haft ällingar i kompostgallerburar i fjol för att de ska kunna beta däri. Men det var maskinkläck, vet ej hur dina mammor skulle tycker om det.

/Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

gernsö

• Skåne
SV: Skatorna tar mina ällingar
« Svar #2 skrivet: 12 aug-11 kl 15:12 »
Tyvärr är det så att ankungar och gässlingar är något som skator, kråkor, råkor och liknande gärna tar. när de är små så bara tar de dem och flyger, när de är större så hackar de ut ögonen och leker lite och sen hackar de ihjäl dem och tar dem med sig om de orkar.  har sett ankungar på typ 2 månader och mer som blivit ihjälhackade, och mamman kan inte skydda alla, de jagar i flock och får bort en fråg gruppen och tar död på den.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Dela detta:

* Inloggade just nu

438 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser