Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Torka nypon  (läst 20671 gånger)

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Torka nypon
« Svar #20 skrivet: 21 aug-11 kl 00:59 »
Jag visste inte att hundar åt nypon. Man lär sig nåt nytt hela tiden.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #21 skrivet: 21 aug-11 kl 10:24 »
Mina hundar käkar nog allt *s* men jag tror att hundar är som vi människor , individer !
En del är kräsna o en del inte .
Ger man dom möjlighet att smaka massa olika som valp så är dom allätare sen .

Nypon är nyttigt för både människa o djur . Mina hundar får nypon o mina hästar plockar dom själva . Blåbär är mkt nyttigt oxå .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Zeraphia

• Västergötland
« Svar #22 skrivet: 21 aug-11 kl 12:40 »
Naturliga kosttillskott nypon, nässlor och blåbär, går ej överdosera.
Ger det eftersom hunden får hemmalagad hundmat med rått kött.
Boende lite ensides (alt. kollektiv/alternativ/kolonistuga) finns det för en ensam matte med hund och katt i Trollhättan, Örebro med omnejd eller Dalsland?
Likasinnade vänner sökes i Trollhättan!

supertramp

• Södermanland
    • Min blogg
« Svar #23 skrivet: 29 aug-11 kl 11:25 »
Men när ni nudå torkar nyponen, gör ni det i ugn?

Vill göra nyponpulver till mig själv att ha i vinter, nu la jag bara dem på ett uppspänt lakan på loftet för att torka, vad tror ni om det och om man maler kärnorna vet ni om man fortfarande får kli av dem?
Utanför Trosa med en dröm om ett självförsörjande sätt att leva. En lång och fantastisk stig att vandra. http://grogrund.wordpress.com

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #24 skrivet: 29 aug-11 kl 11:47 »
Jag torkade mina i ungn då det är väldigt fuktigt här nu .
Men jag ska ha dom till djuren så jag la bara in hela bären .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

minnaroselli

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 29 aug-11 kl 12:04 »
ett företag som säljer nyponpulver säger att dom malar in hela bär.

att torka bär i ett klädskåp läste jag i en tråd här:
man borrar hål i klädskåpets tak, har såna metallnätkorgar, tyg som inte är tät och en kupévärmare. lär vara effektivt, har dock inte testat ännu. ett extra skåp har jag och annat som behövs. ska torka nypon på det viset.

Zeraphia

• Västergötland
« Svar #26 skrivet: 30 aug-11 kl 14:13 »
Kanske ska prova det i tvättstugan i bostadsområdet där jag bor då?
Jag skulle vilja gå en kurs "Bli mer medveten om ditt djur" med inriktning på mat, varför hundar/katter får människosjukdomar samt egen vård med en djurhomeopat och en djurexpert inom området.
Tyvärr går det inga tåg hem på kvällen från Göteborg, hade kanske funkat med något övernattningsalternativ, men vart?
Tycker det är jobbigt lämna hunden i min mammas vård och vara ifrån ger mig bara ångest.
Tänkte däremot försöka söka pengar från en stiftelse...jag vill så mycket!
Boende lite ensides (alt. kollektiv/alternativ/kolonistuga) finns det för en ensam matte med hund och katt i Trollhättan, Örebro med omnejd eller Dalsland?

SirdalensHanna

• Bohuslän
« Svar #27 skrivet: 18 sep-11 kl 09:48 »
Kanske ska prova det i tvättstugan i bostadsområdet där jag bor då?
Jag skulle vilja gå en kurs "Bli mer medveten om ditt djur" med inriktning på mat, varför hundar/katter får människosjukdomar samt egen vård med en djurhomeopat och en djurexpert inom området.
Tyvärr går det inga tåg hem på kvällen från Göteborg, hade kanske funkat med något övernattningsalternativ, men vart?
Tycker det är jobbigt lämna hunden i min mammas vård och vara ifrån ger mig bara ångest.
Tänkte däremot försöka söka pengar från en stiftelse...jag vill så mycket!
[/quote

Vi har plats på soffan om du skulle behöva övernatta i Gbg  :)

//Hanna
Stadsbo som längtar hem till landet. Har en förkärlek för marmelader och kattungar, men potatisland och fårskötsel slinker också ner!

Just_me

• Småland
« Svar #28 skrivet: 30 sep-11 kl 00:05 »
Ingen aning, det var vad jag undrade också  ;D

Kan man tillverka nån kroppsskrubb med dom, tro? Hmm, litet stora kanske.

Jag hade ett ypperligt användningsområde för nyponfrön.
Samlade en handfull ungefär och väntade på att min mobbare kom gående och tömde ut det i nacken ner under hennes tröjja.
Blev ett jäkla liv men jag var rätt nöjd då jag skulle resa bort i 2 månader dagen efter ;)

Vad är egentligen nypon rika på? Funderar på det här med hunden, kan man ge färska nypon? Jag mal ner färska grönsaker och kokade bönor och linser i mixer och  ger tillsammans med gröt eller kött. Men nypon och blåbär och sånt har jag inte ens tänkt på, dum som jag är :/

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #29 skrivet: 30 sep-11 kl 12:38 »
Nypon är c-vitamin bomber och mkt bra för lederna.
Jag torkar massa nypon nu då vi har flera djur som behöver.
Smidigt att ha dom torkade bara.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #30 skrivet: 02 okt-11 kl 02:37 »
Samlade en handfull ungefär och väntade på att min mobbare kom gående och tömde ut det i nacken ner under hennes tröjja.
Blev ett jäkla liv men jag var rätt nöjd då jag skulle resa bort i 2 månader dagen efter ;)
;D

Sussilo

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 02 okt-11 kl 08:14 »
Blev ett jäkla liv (...)

;D Nyponfrön kallades för "klipulver" när jag var barn. På höstarna gick vi ungar till skolan med påsar fulla av klipulver. Det kliar nå´t djävulskt när man får det innanför tröjan......

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #32 skrivet: 02 okt-11 kl 11:03 »
När jag torkar mina nypon så blir dom som russin ungefär , mumsiga lixom.
Blir era så oxå? O hur gör jag ifall jag vill ha dom torra för malning? Torkar ännu längre? Låter ligga i papp-påsarna o torka efter ?

Znibban

• Skåne
« Svar #33 skrivet: 02 okt-11 kl 12:39 »

Vad är egentligen nypon rika på? Funderar på det här med hunden, kan man ge färska nypon? Jag mal ner färska grönsaker och kokade bönor och linser i mixer och  ger tillsammans med gröt eller kött. Men nypon och blåbär och sånt har jag inte ens tänkt på, dum som jag är :/
Nypon är väl bra om  man har problem med sina leder. Om jag inte missminner mig så minskar det smärtor och ger mer rörlighet.

Zeraphia

• Västergötland
« Svar #34 skrivet: 03 okt-11 kl 14:31 »
Min hund med känslig mage och allergi får bara rått kött lammfärs och tillskott av naturliga vitaminer i form av torkade nässlor, nypon och blåbär samt fiskolja och benmjöl.
Vågar inte ge ben, då han är jätteglupsk och slukar allt i ett nafs.
Jag ger ej grönsaker eller frukt, inget spannmål eller annat onaturligt!
Någon morot ibland och bärpulver eller torkade frysta bär.
Helnyponpulver ska det vara ca 1 tsk per 10 kg kroppsvikt.
Nässlor och nypon innehåller väl dom mesta vitamineraler.
Köper mina från Glad o Sund.

Mielikki

• -
« Svar #35 skrivet: 05 okt-11 kl 11:53 »
Vad är egentligen nypon rika på?
Så får vi se hur bra jag lyckas översätta från finska....
Nypon innehåller: c-vitamin (3 gånger mer än svarta vinbär), B1-, B2-, B3- och E-vitamin.
Garvämnen, några olika flavonoider med så besynnerliga namn att jag knappt kan uttala dem, karotenoider och socker. Samt något som direkt översatt blir organiska syror.

Detta från ett papper jag fick i skolan.
I believe in looking reality straight in the eye and denying it.

Znibban

• Skåne
« Svar #36 skrivet: 02 nov-11 kl 09:30 »
ett företag som säljer nyponpulver säger att dom malar in hela bär.

Gud så bra!!! jag plockade en del nypon och började med att ta ur fröna, men det övergav jag ganska snabbt. Insåg att jag skulle bli vansinnig... Lade nyponen hela i trådbackar på täta nät som ställdes predvid öppna brasan. nu är de stenhårda och förkrympta.
Tänkte att det får bli hönsmat men kanske kan man alltså mala de hela!  ;D
Det ska klart testas :D

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #37 skrivet: 11 nov-11 kl 09:27 »
christina, kan man få receptet på din nyponsoppa, skulle vilja prova, gillar inte pulversoppor
Västgötamor

Jennyt

• Västergötland
« Svar #38 skrivet: 11 nov-11 kl 09:59 »
Koka en näve torkade nyponhalvor i lite lagom med vatten, tills de blir mjuka. Kör med stavmixern, eller annan mixer. Red av med majsena om den inte är tjock tillräckligt. Smaksätt med socker efter smak. Ät gärna med en klick grädde och mandelbeskvier :P
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #39 skrivet: 11 nov-11 kl 22:36 »
Mixa dem är förståss modernare, jag halverar nyponen och mal dom i en kaffekvarn eller mandelkvarn. Jag har inte med fröna, jag har bara skalen. På förfrågan kommer här hur jag gör:

Jag brukar ta en dl ungefär till en liter vatten. Går bra att ta några matskedar ytterligare om man vill ha mera smak. Det brukar bli tjockt, så ingen extra redning behövs. Man kan koka några sekunder och sedan låta svalna till ättemperatur. Det blir litet grynigt och ge rejäl smak.

Jag gillar surt så jag smakar av med färsk citron eller lime och häller i några russin. Den som vill kan söta den, jag brukar inte göra det när jag har russin eller banan i. Gott med brutna knäckebröd. brutna kardemumma- eller kanelskorpor eller müsli med en massa nötter och mandel. Passar som kall desert också, då kanske med vispad grädde och mandelbiskvier.

Dela detta:

* Inloggade just nu

157 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser