Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Maskstorlek på nätet?  (läst 4288 gånger)

Tilda-Hilda

• Det är som det är, och det blir som det blir.
    • Småland
Maskstorlek på nätet?
« skrivet: 16 aug-11 kl 11:00 »
Har letat och letat efter en tråd om hur stora maskorna bör vara på hönsnätet. Vi har tydligen en mård som stryker runt här sa grannen. Vad stoppar dom? Jag har tänkt sätta dubbelt nertill med extra små hål, lägga ut nät horisontellt och lägga stenplattor på runt om. Men hur stora maskor kan det övre nätet vara? Har fått en massa skräckhistorier om hur listiga rävarna är och hökar, fast vi har vad jag vet ingen hök här, bara andra rovfåglar...

Tänkte åka till Granngården och kolla viltstängsel. Men det är väl stora maskor i det? Kanske funkar det till taknät? Funkar det att spänna ståltrådar som takskydd? Känns stabilare än nät...

Annars blir det väl Julas nät...http://www.jula.se/stangselnat-793072 5x5 mm maskstorlek.

Jag vill INTE bli av med hönsen. Men det verkar svårt att skydda dom :(
Man, två ungar, katt, hund och islandshäst. Fattas bara några hönor sen är allt perfekt!

Zink

• Ångermanland
    • Asamayama
SV: Maskstorlek på nätet?
« Svar #1 skrivet: 16 aug-11 kl 11:06 »
köp hällre fårn jula eller biltema, 4kantsnät, svetsat. vet att tex hund tar sig rakt igenom hönsnät utan problem, samma med kaniner *haha*.
kommer själv att bygga av galvaniserat 4-kantsnät.
även en blind höna hittar ett korn...

pålle

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 16 aug-11 kl 11:12 »
köp hällre fårn jula eller biltema, 4kantsnät, svetsat. vet att tex hund tar sig rakt igenom hönsnät utan problem, samma med kaniner *haha*.
kommer själv att bygga av galvaniserat 4-kantsnät.
Det stänger du väll inte ute en mård med?

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #3 skrivet: 16 aug-11 kl 11:32 »
Det stänger du väll inte ute en mård med?

Skulle inte tro det heller. Här har vi hittills varit lyckligt lottade. *peppar, peppar* Bara hönsnät 50x50, höjd 1,80. I öppna fönster och andra knepiga ställen har vi satt sträckmetall.
Andra har svetsat 4-kantnät höjd 1,20.

Kanske skulle man göra en lämplig fälla av resten av sträckmetallen............Honucksmacka och skaldjur ska visst va smaskens som bete men vissa fångar mest hundar  ;).
« Senast ändrad: 16 aug-11 kl 11:34 av ToA »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Dela detta:

* Inloggade just nu

167 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser