Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  recept på äppelkakor o pajer!  (läst 4513 gånger)

träsleven

• -
recept på äppelkakor o pajer!
« skrivet: 16 aug-11 kl 13:17 »
Nu börjar mina sommaräpplen mogna och det skulle vara roligt med några nya recept på kakor o pajer som man sedan kan frysa o spara till vintern.
Jag har naturligtvis en del recept som jag har använt många gånger. Men jag skulle vilja prova några nya. Och undrar därför, är det någon som har något bra inte för krångligt recept som vederbörande (vilket ord!) skulle kunna tänka sig att dela med sig av?

Existens?

• Gäst
SV: recept på äppelkakor o pajer!
« Svar #1 skrivet: 16 aug-11 kl 14:45 »
Jag har en busenkel som blivit en favorit i sommar. Inget vispande, utan man bara rör ihop smeten.
1 ägg, 2 dl socker, 2dl mjöl, 1 tsk bakpulver och 1 dl flytande Milda Culinesse.

Det blir som en tjock sockerkakssmet som man brer ut i formen, kastar på äppelskivor på och trycker ner lite. Strö kanel över och in i ugnen, 200 gr ca en halvtimme. Det ska vara lite lite smetigt i mitten.

Går finfint att bara dubbla eller 10-dubbla receptet beroende på hur stor formen är.. :)

träsleven

• -
« Svar #2 skrivet: 20 aug-11 kl 09:47 »
Tack Existens för tipset ska pröva idag. Allt med förhoppning om nåt gott till kaffet!

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #3 skrivet: 20 aug-11 kl 10:49 »
*bokmärker*
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Ulricaa

• -
« Svar #4 skrivet: 20 aug-11 kl 11:45 »
jag har precis gjort en päronmazarin som står i ugnen! http://www.mixr.se/mat-dryck/paronmazarin ser åtminstone jättegod ut!!!!!
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

träsleven

• -

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 24 aug-11 kl 11:13 »
Skriver du i tråden, får du upp den under "visa egna olästa inlägg" när någon skriver i den.

*Letar efter mitt favvo recept*
Landsflykting i storstan...

regnpipan

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 24 aug-11 kl 11:35 »
Min 112-äpplepaj hittar du på: http://lammunge.blogspot.com/2011/08/112-appelpaj.html

Receptet lyder som såhär:
Citera
Ingredienser
Äpplen
Calvados
1 del havregryn
1 del vetemjöl
2 delar socker
Skivat smör

Tillagning:
Kärna ur äpplena och skär dem i bitar. Lägg dem i botten av en ugnsfast form. Skvätt över calvados. Strö över en blandning av mjöl, havregryn och socker. Skiva över smör med osthyveln. In i ugnen, på en låg fals, på 225 grader, ca 30 minuter eller tills den börjar få fin färg.

Servering
Ljummen med vaniljglass, grädde eller vaniljsås.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 24 aug-11 kl 11:40 »
Knäckig äppelkaka.

Ca 6 äpplen
150 gr smör
2 dl socker
1½ dl honung (eller sirap)
3 dl havregryn
1½ dl vetemjöl
Kanel

Skala och riv äpplena. Lägg i pajform och strö över kanel. Smält smöret och blanda i övriga ingredienser. Täck äppelrivet med degen, in i ugnen 30 min på 175 grader. Serveras med fördel tillsammans med vispad grädde.
Landsflykting i storstan...

träsleven

• -
« Svar #9 skrivet: 25 aug-11 kl 19:31 »
MMmm! Spännande ska passa på nu när man kan frossa i äpplen! Får nog ändå svårt o ta vara på allt i år. Vi har äpplen som mognar nästan alla på en gång. Men man får väl göra så gott man kan med äppelmos m m .

honohan

• Småland
« Svar #10 skrivet: 04 sep-11 kl 18:45 »
Har tagit över min mors mycket enkla äppelpajsrecept, inga specialingredienser utan sånt man har hemma i skafferiet.

Ca 5 syrliga svenska äpplen skalade och skivade läggs i en smörad pajform. Häll över en blandning av en del socker, en del vetemjöl och en del ströbröd (jag brukar ta en dl av varje). Kör på kanel och/eller kardemumma efter behag. Slutligen hyvlar du margarin med osthyvel och lägger överst så att det täcker hela formen. In i ugnen ca 25 min i 200 grader tills pajen fått färg. Klart! Och självklart mycket nyttigt...  ;)

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #11 skrivet: 04 sep-11 kl 19:23 »
*bokmärker*
Längst ned under varje tråd hittar du "Underrätta". Klicka där så får du ett meddelande varje gång någon skriver i tråden  :) Lika enkelt att avbeställa sedan.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

131 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser