Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tjäna pengar på gården  (läst 21689 gånger)

Staaf

• Gäst
Tjäna pengar på gården
« skrivet: 17 aug-11 kl 15:02 »
Hej!
Jag funderar på vad jag kan dra in extrapengar på. Jag arbetar nu som vikarierande vårdbiträde. Vill bli mjölkbonde men då jag inte verkar ha möjligheter att få ta ett lån för att komma igång så tänkte jag försöka arbeta ihop pengar och få igång gården långsamt istället. Så nu vill jag ha tips på hur jag kan få in pengar :)

Rosten

• Närke
SV: Tjäna pengar på gården
« Svar #1 skrivet: 23 aug-11 kl 17:32 »
Vi har byggt en lägenhet på 20 kvadratmeter i ett uthus som vi hyr ut till studenter/nyskilda.

Skissar just nu på en lägenhet till på 12 kvadratmeter i samma byggnad.
Hyra ca 1500:-/månaden inklusive värme,el, tv, bredband säng och köksbord.
Målgrupp folk som blivit utslängda eller inte kan bo kvar hemma pga bråk.

Biodling kan vara bra om man har mycket raps runt sig.

Staaf

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 23 aug-11 kl 18:25 »
Tack för svaret!
Vi har ett extra hus på gården som jag funderat på att ställa i ordning och hyra ut ett tag. Men vi bor så pass avsides att jag är tveksam till om det skulle finnas intresse. 

Biodling har jag faktiskt också funderat på :) Jag tycker bin är fascinerande små typer. Men jag är inte helt säker på att jag skulle våga ta hand om dem. Jag ska nog ta och kolla upp om det hålls några kurser i närheten. Går jag en så borde jag ju bli mer klar över om det är något för mig.

Fler tips mottages med glädje ;D

Rosten

• Närke
« Svar #3 skrivet: 23 aug-11 kl 22:13 »
Tack för svaret!
Vi har ett extra hus på gården som jag funderat på att ställa i ordning och hyra ut ett tag. Men vi bor så pass avsides att jag är tveksam till om det skulle finnas intresse. 

Biodling har jag faktiskt också funderat på :) Jag tycker bin är fascinerande små typer. Men jag är inte helt säker på att jag skulle våga ta hand om dem. Jag ska nog ta och kolla upp om det hålls några kurser i närheten. Går jag en så borde jag ju bli mer klar över om det är något för mig.

Fler tips mottages med glädje ;D
Vi bor i en by med tre bebodda hus sedan tar vägen slut. Så vi bor inte heller så speciellt centralt. ;)
Men eftersom vi trivs här så borde det också finnas flera som vill bo här. Så resonerade jag.
Senast vi hade ute annons så var det 29 stycken som hörde av sig på 1 vecka.
Men då hade vi skrivit att egen bil + inga husdjur var ett krav.
Skriver man inte det så får man plocka bort annonsen efter någon dag. Så det finns alltid behov av lägenheter/rum. Speciellt om man kör som vi med 1 månads uppsägningstid.
I normala fall så tar det 1-2 veckor innan vi har hittat en bra hyresgäst, men då är vi petiga.

Så ett tips är att ta ett foto på stugan stugan och lägg ut en annons på Blocket där du låssas att den är klar för uthyrning.
Så gjorde vi med vår lägenhet. Eftersom vi fick massor av svar så bestämde vi sedan att vi skulle bygga en lägenhet.
Kanske lite småfult mot dom som ringer men man vill ju veta om det är någon att satsa på innan man går in med jobbet och pengarna.

Gångtrött här på forumen bor i en liten by mitt ute i ingenstans och han hyr också ut en liten stuga. Fast det senaste jag lästa var att dom hade klagat rätt mycket förra vintern på att elräkningarna vart dyra.

När jag gick bikursen så var vi 12 stycken som gick den. 11 av oss var vettskrämda första gången som vi lyfte på bikupans lock.
1 av oss hade tjuvstartat på hösten året innan.
Efter några gånger så var vi helt vilda! ;) Då hade man tappat all respekt/rädsla.
Så kontakta Svenska Biodlarförbundet så får du tag på en kontaktperson i ditt område.

Existens?

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 28 aug-11 kl 07:34 »
Vi har byggt en lägenhet på 20 kvadratmeter i ett uthus som vi hyr ut till studenter/nyskilda.

Skissar just nu på en lägenhet till på 12 kvadratmeter i samma byggnad.
Hyra ca 1500:-/månaden inklusive värme,el, tv, bredband säng och köksbord.
Målgrupp folk som blivit utslängda eller inte kan bo kvar hemma pga bråk.

Hur bär du dig åt för att få betalt?

Rosten

• Närke
« Svar #5 skrivet: 28 aug-11 kl 13:59 »
Hur bär du dig åt för att få betalt?
Har aldrig varit något problem.
Har faktist fått hyror i förskott pga att vi har haft ont om pengar. ;D
Snacka om hyresgäst som tyckte synd om oss. ;D

Men vi är kinkiga när vi väljer folk.
Ingen får hyra som inte kommer hit och tittar först.
Bilen dom kommer i skall vara välskött och ordenligt städad invändigt.
Inga socialfall, arbetslösa, utförsäkrade eller liknade.
Vi har inte heller hyrt ut till några "alternativare" ;D
För dom är förmodligen lika panka som vi. ;)

Men hållar man en hög standard och en inte allt för hög hyra då får man bra folk.

Grannen till oss gör precis tvärt om.
Hög hyra på en rivningskåk.
Men då får man också bara folk som ingen annan vill ha som hyresgäster. ;)
« Senast ändrad: 28 aug-11 kl 14:03 av Rosten »

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #6 skrivet: 28 aug-11 kl 14:33 »
Citera
Vi har inte heller hyrt ut till några "alternativare"
För dom är förmodligen lika panka som vi.

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

donderboss

• -
« Svar #7 skrivet: 28 aug-11 kl 15:02 »
Hey staff!
Jeg er heller inte sure at det er let at hyrer ut i det norlige sverige ,men nogle skal ju hyrer sådan er det alle steller ,men gør nu inte gæld for at gøre rum istand som det er tveksamt om det kan forrente sig.
Men kan du for ret at leverer mjølk til norr mjølk
Jeg var inte klar på ,at dom dage der bare kom och gik ,var sjalve livet

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #8 skrivet: 01 sep-11 kl 21:18 »
Ha några billiga hönshybrider på sommaren  och sälj äggen från dom , när vintern kommer o dom börjar bli dyra i drift slakta o fyll frysen ,samma sak nästa vår osv osv .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

hayproducer

• Jämtland
« Svar #9 skrivet: 22 sep-11 kl 01:59 »
Hej!
Jag funderar på vad jag kan dra in extrapengar på. Jag arbetar nu som vikarierande vårdbiträde. Vill bli mjölkbonde men då jag inte verkar ha möjligheter att få ta ett lån för att komma igång så tänkte jag försöka arbeta ihop pengar och få igång gården långsamt istället. Så nu vill jag ha tips på hur jag kan få in pengar :)

Du sitter på en gård och har säkert de flesta maskiner som behövs, ni sköter väl eran åkermark nu?

Om du vill syssla med mjölkkor så för att utnyttja gården maximalt så skulle jag köpa in ca 20 kvigkalvar, ca 2 månader gammla efter mjölkko ras.
Om utrymme finns i ladugården eller i andra " uthus" så skulle jag köpa in kanske uppemot 20 -30 köttras kalvar " tjurar" och föda upp dessa till slakt.

Priser ligger väl på 2000- 3000 kr st så kostnaden blir inte mer än ca 100,000kr för dessa djur, de är små och kräver inte så mycket arbete, du borde med din makes och pappas hjälp klara av att fortsätta ditt arbete utanför gården till den dagen då dina kvigor kalvar in, vanligen vid 25-30 månader ålder, du har ju då möjligheten att betäcka all kvigor samtidigt i varje fall inom 1-3 månader.

Detta blir ju en smygstart som efter ca 2,5 år blir en "turnower", snabbstart.hehe. har du inte 100,000kr får du nalla i pappas skog ::)

Du kan ju räkna på hur många köttdjur som du hinner föda upp men det blir många kg kött det.
PÅ dina kvigor som kalvar in så ger de ju pengar direkt efter kalvning, hur många liter mjölk beror ju på vilken ras du väljer, men det blir många liter på ca 20 kor.
Dessutom så får du nästan gratis 20 kalvar när dina kvigor kalvar in, en del går till egen rekrytering och en del kan säljas.

Dina investerade pengar på 100,000kr har ökat ganska mycket på dessa 2,5 år som det tar att få fram din mjölkbesättning.
När du säljer dina slakttjurar så får du pengar till en fin traktor ;D
Lägg till Eu-stöd i dina kalkyler.
Om jag vore du så är det så här jag skulle gå tillväga, du har säkert inte stora kostnader på gården?? därför kan du "mjukstarta" upp din verksamhet.

Ett annat sätt som dock tar längre tid är att du i första omgången endast köper slakttjurar" kalvar", när du sedan säljer dessa vid en slaktvikt på ca 300 kg så får du pengar till att köpa nya tjurar + kvigkalvar.
ex: 40 tjurkalvar * 300kg * 30kr = 360,000kr inte illa, om ni dessutom tar eget grovfoder och använder era A- inkomster till att föda upp kalvarna då kan man ju säga att ni har jobbat ihop till ett ganska bra kapital, köttdjuren tar ju inte så mycket tid heller.

Ena huset kan du hyra ut billigare mot att den som hyr utfodrar djuren någon helg i månaden + lite annat  arbete.

att starta med biodling för att sedan gå över till mjölkkor det skulle inte jag göra, ni får ju träning i husdjurssköttsel under uppfödnings tiden,+ att din pappa har erfarenhet utav jordbruk.

Att köpa in 20 högdräktiga kvigor eller kor kostar väl uppemot 12,000kt/st? det blir 240,000kr i startavgift + traktor, nä det är smartare att föda upp djuren själv, du får då fördelen att lära känna dem, dessutom blir de tama och känner dig, det kommer att gynna din mjölkproduktion redan från start. ( de kommer att mjölka mer) mera pengar i plånboken för dig ;D

Glömm inte att prata med Norrmejerier om de är intreserad att köpa eran mjölk, Milko ser ju ut att stryka under till Arla.
Hur långt har ni till nästa mjölkbonde??

När dina kor mjölkar för fulla spett och mjölktanken flödar, då kan du leta efter en sidoinkomst, varför inte kött produktion,hmm

donderboss

• -
« Svar #10 skrivet: 22 sep-11 kl 16:02 »
Det er en verkelig bra ide ,sådan startet jeg up for 30 år sen ,et verkeligt godt råd ,så der inte blir kæmpe skyld.

hayproducer

• Jämtland
« Svar #11 skrivet: 22 sep-11 kl 22:39 »
Har aldrig varit något problem.
Har faktist fått hyror i förskott pga att vi har haft ont om pengar. ;D
Snacka om hyresgäst som tyckte synd om oss. ;D

Men vi är kinkiga när vi väljer folk.
Ingen får hyra som inte kommer hit och tittar först.
Bilen dom kommer i skall vara välskött och ordenligt städad invändigt.
Inga socialfall, arbetslösa, utförsäkrade eller liknade.
Vi har inte heller hyrt ut till några "alternativare" ;D
För dom är förmodligen lika panka som vi. ;)

Men hållar man en hög standard och en inte allt för hög hyra då får man bra folk.

Grannen till oss gör precis tvärt om.
Hög hyra på en rivningskåk.
Men då får man också bara folk som ingen annan vill ha som hyresgäster. ;)

sämsta post ever??

vad får dig att tro att så kallade socialfall är sämre än du?

Känner flera personer i min omgivning som har blivit utförsäkrade utav den empatilösa regering som vi idag har.
de har slitit som djur i hela sitt liv, för att sedan inse att deras kroppar är slut, då möts de av personer som du!!!

Du ska faan imig skämmas, för din egen skull radera denna din egen post.
Vet du vad!! du låter som en empatilös blåmoderat!!

trädman

« Svar #12 skrivet: 23 sep-11 kl 00:44 »
sämsta post ever??

vad får dig att tro att så kallade socialfall är sämre än du?

Känner flera personer i min omgivning som har blivit utförsäkrade utav den empatilösa regering som vi idag har.
de har slitit som djur i hela sitt liv, för att sedan inse att deras kroppar är slut, då möts de av personer som du!!!

Du ska faan imig skämmas, för din egen skull radera denna din egen post.
Vet du vad!! du låter som en empatilös blåmoderat!!

Rosten skriver väl inte en bokstav om att socialfall skulle vara sämre än h*n själv.  Jag tror för övrigt att vare sig denna regering eller moderater är mindre empatiska än tidigare regeringar och andra partiers sympatisörer.

Är det inte bättre du gör något konstruktivt i stället för vara bitter och spy galla över regeringen och alla som inte delar din världsbild?

hayproducer

• Jämtland
« Svar #13 skrivet: 23 sep-11 kl 00:59 »
Rosten skriver väl inte en bokstav om att socialfall skulle vara sämre än h*n själv.  Jag tror för övrigt att vare sig denna regering eller moderater är mindre empatiska än tidigare regeringar och andra partiers sympatisörer.

Är det inte bättre du gör något konstruktivt i stället för vara bitter och spy galla över regeringen och alla som inte delar din världsbild?

tror du inte att Rosten kan prata för sig själv?
 Rostens syn på människor är vidrig som du säkert ser själv!

Xoot

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 23 sep-11 kl 01:04 »
Nu har tråden möjlighet att utvecklas till precis vad som helst.  :o

trädman

« Svar #15 skrivet: 23 sep-11 kl 01:11 »
tror du inte att Rosten kan prata för sig själv?
 Rostens syn på människor är vidrig som du säkert ser själv!

Det kan h*n säkert. Jag vet inget om Rostens syn på människor. Inlägget beskriver en strategi för att hyra ut en bostad med minsta möjliga risk. Det säger inte att personer i någon av de uppräknade grupperna skulle vara sämre människor, möjligen statistiskt sett sämre betalare.

hayproducer

• Jämtland
« Svar #16 skrivet: 23 sep-11 kl 01:39 »
Det kan h*n säkert. Jag vet inget om Rostens syn på människor. Inlägget beskriver en strategi för att hyra ut en bostad med minsta möjliga risk. Det säger inte att personer i någon av de uppräknade grupperna skulle vara sämre människor, möjligen statistiskt sett sämre betalare.

tyvärr rostens inlägg beskriver hur man ska skita på socialfall, utan att känna medlidande. precis som blåmoderater gör.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #17 skrivet: 23 sep-11 kl 18:35 »
Är inte Rostens inlägg ett svar på trådens fråga "Tjäna pengar på gården"? Man tjänar inte pengar på gården genom att syssla med välgörenhet utan genom att göra företagsekonomiska val.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #18 skrivet: 23 sep-11 kl 19:37 »
Citera

Japp! Och folk som trivs stannar länge. Kostar alltid en slant att byta hyresgäst.

Citera
tyvärr rostens inlägg beskriver hur man ska skita på socialfall, utan att känna medlidande. precis som blåmoderater gör.

Vad är det för fel på blåmoderater som inte är på gråsossar och jultomtar?
« Senast ändrad: 23 sep-11 kl 19:40 av ToA »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

donderboss

• -
« Svar #19 skrivet: 23 sep-11 kl 19:59 »
Rosten kan ju kun svare som han vet ,han gør det sakert efter bedste evne!

Dela detta:

* Inloggade just nu

224 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser