Hej!
Jag funderar på vad jag kan dra in extrapengar på. Jag arbetar nu som vikarierande vårdbiträde. Vill bli mjölkbonde men då jag inte verkar ha möjligheter att få ta ett lån för att komma igång så tänkte jag försöka arbeta ihop pengar och få igång gården långsamt istället. Så nu vill jag ha tips på hur jag kan få in pengar 
Du sitter på en gård och har säkert de flesta maskiner som behövs, ni sköter väl eran åkermark nu?
Om du vill syssla med mjölkkor så för att utnyttja gården maximalt så skulle jag köpa in ca 20 kvigkalvar, ca 2 månader gammla efter mjölkko ras.
Om utrymme finns i ladugården eller i andra " uthus" så skulle jag köpa in kanske uppemot 20 -30 köttras kalvar " tjurar" och föda upp dessa till slakt.
Priser ligger väl på 2000- 3000 kr st så kostnaden blir inte mer än ca 100,000kr för dessa djur, de är små och kräver inte så mycket arbete, du borde med din makes och pappas hjälp klara av att fortsätta ditt arbete utanför gården till den dagen då dina kvigor kalvar in, vanligen vid 25-30 månader ålder, du har ju då möjligheten att betäcka all kvigor samtidigt i varje fall inom 1-3 månader.
Detta blir ju en smygstart som efter ca 2,5 år blir en "turnower", snabbstart.hehe. har du inte 100,000kr får du nalla i pappas skog

Du kan ju räkna på hur många köttdjur som du hinner föda upp men det blir många kg kött det.
PÅ dina kvigor som kalvar in så ger de ju pengar direkt efter kalvning, hur många liter mjölk beror ju på vilken ras du väljer, men det blir många liter på ca 20 kor.
Dessutom så får du nästan gratis 20 kalvar när dina kvigor kalvar in, en del går till egen rekrytering och en del kan säljas.
Dina investerade pengar på 100,000kr har ökat ganska mycket på dessa 2,5 år som det tar att få fram din mjölkbesättning.
När du säljer dina slakttjurar så får du pengar till en fin traktor

Lägg till Eu-stöd i dina kalkyler.
Om jag vore du så är det så här jag skulle gå tillväga, du har säkert inte stora kostnader på gården?? därför kan du "mjukstarta" upp din verksamhet.
Ett annat sätt som dock tar längre tid är att du i första omgången endast köper slakttjurar" kalvar", när du sedan säljer dessa vid en slaktvikt på ca 300 kg så får du pengar till att köpa nya tjurar + kvigkalvar.
ex: 40 tjurkalvar * 300kg * 30kr = 360,000kr inte illa, om ni dessutom tar eget grovfoder och använder era A- inkomster till att föda upp kalvarna då kan man ju säga att ni har jobbat ihop till ett ganska bra kapital, köttdjuren tar ju inte så mycket tid heller.
Ena huset kan du hyra ut billigare mot att den som hyr utfodrar djuren någon helg i månaden + lite annat arbete.
att starta med biodling för att sedan gå över till mjölkkor det skulle inte jag göra, ni får ju träning i husdjurssköttsel under uppfödnings tiden,+ att din pappa har erfarenhet utav jordbruk.
Att köpa in 20 högdräktiga kvigor eller kor kostar väl uppemot 12,000kt/st? det blir 240,000kr i startavgift + traktor, nä det är smartare att föda upp djuren själv, du får då fördelen att lära känna dem, dessutom blir de tama och känner dig, det kommer att gynna din mjölkproduktion redan från start. ( de kommer att mjölka mer) mera pengar i plånboken för dig

Glömm inte att prata med Norrmejerier om de är intreserad att köpa eran mjölk, Milko ser ju ut att stryka under till Arla.
Hur långt har ni till nästa mjölkbonde??
När dina kor mjölkar för fulla spett och mjölktanken flödar, då kan du leta efter en sidoinkomst, varför inte kött produktion,hmm