Med den marken skulle du ju kunna vara helförsörjande rent ekonomiskt efter något år när du startat.
Ja, under förutsättning att man är helt skuldfri och har mark lämplig för vissa ändamål, så kanske det skulle gå att skrapa ihop en hygglig inkomst.
Berätta gärna hur du tänker.
Nja.. lägg in ett lån på 2,7 mille i ekvationen som jag tyvärr har.
Dela gärna med dig hur DU hade gjort det vore hyggligt. Jag har precis börjat fundera över framtiden.
Ja, detta är ju då verkligheten för de flesta och då blir det genast knepigare. Med fasta kostnader för gården på 10 000 i månaden bara för lånen, så är det ingen direkt lek att hitta nåt som bär det på 18 ha.
Spannmål och liknande är ju bara att glömma, det blir ju kanske ett netto på 20-30 000 + EU-stöden.
Utan då är man hänvisad till specialgrödor, och då måste man veta mer om jordens förutsättningar just där du bor, marknad och din egen tid att lägga i det hela. Specialgrödor som bär eller grönsaker är alltid mer tidskrävande än exempelvis spannmål.
18ha aker och 15ha skog med 2.7 miljoner i lan?! Det later inte helt stabilt.
Ehh..vad var det konstiga med det? Det är ju så det ser ut för de flesta. Jag har 12 ha åker 35 ha skog och 3,5 milj i lån..