Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tjäna pengar på gården  (läst 21684 gånger)

Tokyoboy

• Uppland
SV: Tjäna pengar på gården
« Svar #40 skrivet: 14 mar-12 kl 05:14 »
18ha aker och 15ha skog med 2.7 miljoner i lan?! Det later inte helt stabilt. Borja med att hugga av skogen pa allt som ar redo att skordas. Har du mycket "skrapskog" sa ta ner allt du bara kan och hugg upp det till ved, lagg alla pengar du tar in pa att betala av lanen. Ga en kurs i skogsvard sa att du kan lara dig gora allt pa egen hand, kop en begagnad motorsag, lar dig slipa/serva den. Se efter om det inte finns nagon bonde i narheten som kan hjalpa dig med din aker, alt. om du kan lara dig att skorda det som ger mest pengar mot arbetsinsatsen. Kanske nagot att borja med?

Existens?

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 14 mar-12 kl 08:06 »
Med den marken skulle du ju kunna vara helförsörjande rent ekonomiskt efter något år när du startat.

Ja, under förutsättning att man är helt skuldfri och har mark lämplig för vissa ändamål, så kanske det skulle gå att skrapa ihop en hygglig inkomst.
Berätta gärna hur du tänker.

Nja.. lägg in ett lån på 2,7 mille i ekvationen som jag tyvärr har. 
Dela gärna med dig hur DU hade gjort det vore hyggligt. Jag har precis börjat fundera över framtiden.

Ja, detta är ju då verkligheten för de flesta och då blir det genast knepigare. Med fasta kostnader för gården på 10 000 i månaden bara för lånen, så är det ingen direkt lek att hitta nåt som bär det på 18 ha.

Spannmål och liknande är ju bara att glömma, det blir ju kanske ett netto på 20-30 000 + EU-stöden.

Utan då är man hänvisad till specialgrödor, och då måste man veta mer om jordens förutsättningar just där du bor, marknad och din egen tid att lägga i det hela. Specialgrödor som bär eller grönsaker är alltid mer tidskrävande än exempelvis spannmål.

18ha aker och 15ha skog med 2.7 miljoner i lan?! Det later inte helt stabilt.

Ehh..vad var det konstiga med det? Det är ju så det ser ut för de flesta. Jag har 12 ha åker 35 ha skog och 3,5 milj i lån..

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #42 skrivet: 28 mar-12 kl 06:50 »
Ehh..vad var det konstiga med det? Det är ju så det ser ut för de flesta. Jag har 12 ha åker 35 ha skog och 3,5 milj i lån..

Nej det ar inget konstigt. Priserna har stigit sa hogt att det ar omojligt att leva pa lanad jord/skog i dagens Sverige (och ja, din mark ar lanad av banken). Jag vet inte om det ser ut sa for de flesta men jag kan lova att det ar svart att leva pa sin mark nar du har 8000kr i ranta (jag hoftar, och raknar inte pa att du amorterar, din personliga ekonomi kan jag inget om och det ar nog inte bra att skriva for detaljerat pa ett internetforum - men lat mig leka med tanken att du har en ranta pa just den summan) som ska in varje manad i ur och skur, 12 ggr om aret.

Sa det forsta du skall gora ar att betala av lanet sa fort du kan, ved, virke, stallplatser (erbjud fullservice sa att du kan fa in mer kontanter aven om det ger dig mycket mer jobb). Om du har mojlighet att ta ett knack eller ett extrajobb vid sidan om garden ar det ju en klar fordel for att fa battre cash flow. Kanske kan du arrendera ut marken billigt mot att du far anstallning som "drang" pa din egen mark? Ett bra satt att lara sig bruka den. Det finns nog en hel del att gora. Du kanske kan odla nagot specifikt som det finns ett behov av? Humle? Jordgubbar brukar vara enkla att driva upp och saljer bra med sma investeringar). Hoppas att det gar bra for dig!

Rosten

• Närke
« Svar #43 skrivet: 29 mar-12 kl 10:24 »
Vi har 2 hektar mark och 1.5 miljoner i lån på gården.
Sen har vi ett hus till som vi hyr ut och på det har vi 500 000:- i lån.

Totalt 2 miljoner i lån som är låsta på 6% ränta.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #44 skrivet: 31 mar-12 kl 13:48 »

Bilen dom kommer i skall vara välskött och ordenligt städad invändigt.

Vilket innebär att jag aldrig skulle få hyra av er då bilen iregel ser ut som ett förråd.
Som det iregel gör om man har hästar eller är tex lajvare :).

Just nu är där en saltsten och en 25 kilos fodersäck, och ett par hopvikta militärfiltar.

Däremot så förstör jag inte saker och betalar folk när jag är skyldig pengar ....   o:)
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

scorpio_xri

• Oscar
    • Närke
« Svar #45 skrivet: 31 mar-12 kl 14:50 »
varför måste folk alltid döma hur någon här väljer att göra? det som frågas efter är ju man kan känna pengar på gården? om man inte tycker samma kan man väl försöka komma med något kreativt istället för att tjura ihop och börja kasta skit? det är väl ofrånkomligt att folk gör och tycker på olika sätt? vad man röstar på för parti eller hur någon gör med sin gård är väl inte fel bara för att du själv inte gör det? är det inte det som är meningen med det här forumet? att kunna ta del av andras erfarenheter och synsätt? att kalla folk för otrevligheter eller att säga att en regering av viss färg är sämre än en annan är väl att göra det lite lätt för sig? mina erfarenheter från andra delar av världen är att oavsätt etniskt ursprung eller politisk åskådning så blir saker bäst när folk med olika tankar samarbetar.. en liten tanke bara...

Dela detta:

* Inloggade just nu

229 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser