Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Marankycklingar. Kan du se någon tupp på bilderna?  (läst 4915 gånger)

Xoot

• Gäst
Marankycklingar. Kan du se någon tupp på bilderna?
« skrivet: 17 aug-11 kl 16:10 »
Varning för stora bilder till dig med långsammare uppkoppling.. ::)

Det är totalt 4.st kycklingar och det är samma kycklingar på varje bild.
Kan du lyckas se någon tupp? De är snart 2½månad. Ber om ursäkt för dåliga bilder.

Själv är jag helt utelämnad i ämnet men har haft några Alternativare inne i ladan
och en gissade på 1-2.st tuppar. En annan gissade på bara höns. Ännu en gissade på bara tuppar.

Om alla är tuppar så vill jag helst att du ljuger för mig..  ;D
Om ett par veckor postar jag fler bilder på en annan kull där hjälpsamma hönsägare också får gissa.  :D

nico75

• Gäst
SV: Marankycklingar. Kan du se någon tupp på bilderna?
« Svar #1 skrivet: 17 aug-11 kl 16:29 »
det är bara hönor

HannaK

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 17 aug-11 kl 16:33 »
Av bilderna att döma så skulle jag säga att alla är hönor.  :)

Xoot

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 17 aug-11 kl 16:33 »
det är bara hönor

En vild gissning eller en bombsäker sådan?  :D

Xoot

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 17 aug-11 kl 16:35 »
Viktigt att påpeka kan vara att alla är renrasiga maraner.
Där är en ensam som inte utvecklat stjärtfjädrar ännu, eller iaf inte mycket.

Tänker då på om jag bara kanske har En styck höna.  :o
Eller det kanske kan vara så med vissa. Långsam i utvecklingen?

HannaK

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 17 aug-11 kl 16:44 »

Där är en ensam som inte utvecklat stjärtfjädrar ännu, eller iaf inte mycket.

Hos nästan alla mina kycklingar så har hönorna fått stjärtfjädrar och en fin stjärt (får man skriva så?  ;)) innan tupparna som har sett rufsiga och tufsiga ut i baken längre. Men det är kanske olika..?

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #6 skrivet: 17 aug-11 kl 17:18 »
3dje bilden den närmast fönstret tycker jag ser ut som en tupp . Dom andra hönor .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Torry

« Svar #7 skrivet: 17 aug-11 kl 21:30 »
Om det är Tusse som är farsa till dem så säger jag hönor alla fyra  ;D
De liknar då inte honom ett dugg, på den här bilden är han (längst fram) ca 3-4 veckor.
//Torry

Xoot

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 17 aug-11 kl 22:39 »
Om det är Tusse som är farsa till dem så säger jag hönor alla fyra  ;D
De liknar då inte honom ett dugg, på den här bilden är han (längst fram) ca 3-4 veckor.
//Torry

Ja visst är det Tussetupp som är delaktig.  :D
Det är ju tyvärr väldigt dåliga bilder som jag bifogat men du tror alltså på inga tuppar?

Så trist om det ska bli tuppar tycker man.. Man ska ju lyckas bli av med alla också.

Har en annan kull på gång som nu är 1månad där vi lyckades få fram hela 1.st Lohmanhöna/Marantupp-kors.
Kycklingen va nästan dubbelt så stor som sina kompisar(renrasiga maraner) när det blev kläck.  ;D
Blåkopparsvart med bruna stänk. Oj vad den kommer bli fin!  :D

Suss i Sannum

• Västergötland
    • Sannum
« Svar #9 skrivet: 17 aug-11 kl 22:52 »
Säger också samtliga hönor. Grattis! Bifogar en bildlänk till marankullen som jag hade för ett par år sen. Där syns tydligt vilka som är tuppar och hönor. Kan tänka att de är ungefär lika gamla som dina kycklingar, eller något äldre http://galleri.sannum.eu/#9.14.
Här finns en hoper höns i olika raser och japanska/jumbo vaktlar. Titta gärna in på hemsidan och bloggen. Där finns bilder på fjädrarna och lite annat.
www.sannum.eu
http://blogg.sannum.eu

Xoot

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 17 aug-11 kl 23:02 »
Säger också samtliga hönor. Grattis! Bifogar en bildlänk till marankullen som jag hade för ett par år sen. Där syns tydligt vilka som är tuppar och hönor. Kan tänka att de är ungefär lika gamla som dina kycklingar, eller något äldre http://galleri.sannum.eu/#9.14.

Hur mycket äldre skulle du så fall gissa på?
Tittar ett par timmar varje dag med dagsljus, innelampa och ficklampa men blir inte klokare.

Då kan jag iaf kanske hålla mig till då alla är inom samma ålder som dina enligt bilden. :)

Man har ju habegär så ännu en höna fick ett par ägg under sig idag så snart kommer samma fråga igen.  ::)

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #11 skrivet: 18 aug-11 kl 06:27 »
Alla hönor!!
Min granne har ett gäng med maraner och de tupparna där har 5 mm stor röd kam medans hönorna har en kam man knappt ser, som på dina unghönor :)

Min grannes är maraner nog  1½ - 2 mån nu
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #12 skrivet: 18 aug-11 kl 12:16 »
Jag är nog också berädd att säga alla hönor. Det som gör mig lite funderssam är att en har väldigt mycket mer brunt på bröstet än vad kopparhönor brukar ha. Kan det vara en blandras eller vetemaran som är inblandad?
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Suss i Sannum

• Västergötland
    • Sannum
« Svar #13 skrivet: 19 aug-11 kl 23:15 »
Hur mycket äldre skulle du så fall gissa på?
Tittar ett par timmar varje dag med dagsljus, innelampa och ficklampa men blir inte klokare.

Då kan jag iaf kanske hålla mig till då alla är inom samma ålder som dina enligt bilden. :)

Man har ju habegär så ännu en höna fick ett par ägg under sig idag så snart kommer samma fråga igen.  ::)
Oj, hur många veckor det kan skilja på kommer jag inte ihåg alls. Med tanke på hur dina och mina ser ut, skulle jag tippa på max tre. Däremot tycker jag dina ser ut att vara i åldern där det tydligt skulle synas om det var några tuppar.
Här finns en hoper höns i olika raser och japanska/jumbo vaktlar. Titta gärna in på hemsidan och bloggen. Där finns bilder på fjädrarna och lite annat.
www.sannum.eu
http://blogg.sannum.eu

empre

• Västerbotten
    • GRODDSKIVAN
« Svar #14 skrivet: 21 aug-11 kl 19:35 »
Här är mina fyra kopparmaraner 11 veckor. Kammarna syns väldigt väl på tupparna så därför borde dina fyra vara höns, kan jag tycka.
Bor på landet med hund, katter, getter, höns , kalkoner och vaktlar.

Xoot

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 21 aug-11 kl 20:16 »
Här är mina fyra kopparmaraner 11 veckor. Kammarna syns väldigt väl på tupparna så därför borde dina fyra vara höns, kan jag tycka.

Tycker du fick mer blåmetallic i färgen än mig. Är typ det jag önskade mig mest vid kläck.   ::)
Men då får jag hålla med er alla misstänker jag. Ser ut som mina är höns hela högen.

Ska leta upp ett par bilder på en till kull på 3st kycklingar av samma ras som är runt 2månader.

Xoot

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 21 aug-11 kl 20:27 »
Okej då har vi ännu en kull här som ska vara runt 2månader.
Om jag ska gå på vad ni sagt så ser jag bara 1st tupp här, vad ser ni?  :)

En av dessa är förresten korsad med en lohmanhöna. Men inte den som ser ut att ha så mycket kam.

Har jag läst rätt om man kan säga att en ungtupp inte börjar göra uppror mot hustuppen efter cirka 6månader?
Har snubblat över siffran 6månader ett par gånger.

Därför då blir det nytt hem, förhoppningsvis nytt hem, eller mat i frysen.  ::)

rackarns

• Närke
« Svar #17 skrivet: 21 aug-11 kl 21:26 »
blev nyfiken på vad det är för ingredienser i den vuxna hönan?  :)

Xoot

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 21 aug-11 kl 21:31 »
blev nyfiken på vad det är för ingredienser i den vuxna hönan?  :)

Visst är hon vacker!! :)
Köpte henne som vuxen och fattade tycke direkt.

Hon ger olivgröna ägg. Men här finns en till som har ännu mer skägg och "buskigare" i dräkten.
Det är Araucana och Maran som är korsningen. Men i vilken ordning och hur många led kan jag inte svara på.
Men nu ser hon så hemsk ut i dräkten då alla kycklingar klättrat på henne och det blir slitet efterhand tyvärr.

Har 6st om minnet är intakt för tillfället och exakt alla har lagt sig och vill ha kycklingar.
Hur mycket du än lyfter ner eller isolerar i bur så slutar ingen från de fått en kull.  ;D
« Senast ändrad: 21 aug-11 kl 21:34 av Xoot »

Dela detta:

* Inloggade just nu

409 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser