Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lohmann eller Leghorn ??  (läst 1850 gånger)

Vildrosens

• -
Lohmann eller Leghorn ??
« skrivet: 18 aug-11 kl 11:52 »
Vill ha värpande ras som inte ruvar. Har fått 1 liten vit leghorn via skickade kläckägg men det räcker inte så långt, vill hellre hämta. Vilken av dessa 2 raser rekommenderar ni varmast?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Lohmann eller Leghorn ??
« Svar #1 skrivet: 18 aug-11 kl 12:05 »
Lohman är ett varumärke som innefattar flera olika värphybrider, alltså ingen ras. Skälet till att värphybriderna finns är att dom är mer produktionseffektiva än de gamla värpraserna (Bla Leghorn)

Hybrider avlar inte rent och du vet inte vad du får i nästa generation. Det vet du om du har en ras.

Jag utgår från att det bara blev en kyckling av äggen jag skickade till dig  :( Tråkigt.  Jag skulle dock rekommendera att du försökte få tag i fler Leghorn då jag inte riktigt ser vitsen med att ha hybrider i ett hobbyhönshus. Hybriderna har ofta kortare livslängd och sämre hälsa även om undantag naturligtvis finns.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Vildrosens

• -
SV: Lohmann eller Leghorn ??
« Svar #2 skrivet: 18 aug-11 kl 13:01 »
ok, jag vill ha lite värpare då jag har många ruvare av lantras. 2 små har kläckts men den ena blev nertrampad av hönan och klarade sig inte. Ytterligare 3 ägg finns men jag har inte så stort hopp om att de lever, skulle kommit i tisdags. Äggen är dock helt mörka så det som är i har i alla fall utvecklats väldigt långt så 5 av 12 äv väl inte så pjåkigt på skickade ägg tycker jag ändå, tror dock att hämtning är att föredra om man vill ha många, synd att du bor så långt bort.

Dela detta:

* Inloggade just nu

403 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser