Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  osexig bock  (läst 5536 gånger)

Miss Evil

• Skåne
osexig bock
« skrivet: 18 aug-11 kl 22:19 »
Hej! Har två getter som är stora som jämtgetter eller kanske större. Köpte en ung bock lantras/dvärg pga brist på större getter i skåne och de är ca tre ggr så stora. Han är ca 5 månader och flickorna är inte ett dugg imponerade. Vet att djur brukar " få till det" trots storleksskillnad men är ändå lite orolig och funderar på om jag skulle skaffa en större eller åtminstone mognare bock. Varje kväll när getterna balanserar på sitt träd och stångas och har sig så jagar de bort bocken och detta med kraft, ibland får han sig en ordentlig dänga med hornen. Ibland kan man höra honom bräka (oftast om det blåser eller liknande) och då visar det sig att de roar sig på hans bekostnad genom att jaga runt honom i hagen (liksom det gjorde med några tackor när de gick i samma hage).
Vad tror ni? Bör jag byta eller har de helt enkelt inte börjat brunsta?
Mvh
månskensbonde med man, son, hund, katt, kor, får, getter o kaniner. Bor på en helt underbar plats omgiven av hagar o bokedungar. Försöker att leva i nuet.

Sussilo

• Gäst
SV: osexig bock
« Svar #1 skrivet: 19 aug-11 kl 08:58 »
Den lille bocken är ännu är ranglägst i flocken. Menar du att getterna är 3 ggr större än bocken? Personligen skulle jag inte välja en 5-mån bock till avel, men han växer ju till sig. Dina getter är antagligen inte brunstiga än, men parningstiden är i antågande och då blir det annan låt i pipan hos tjejerna! Hoppas getterna inte skrämmer vettet ur bockkillingen utan att han växer och vågar betäcka dem när tiden är mogen.
« Senast ändrad: 19 aug-11 kl 14:54 av Sussilo »

Miss Evil

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 19 aug-11 kl 21:57 »
Hej! Kollade lite noggrannare och han har varit här en månad och är nu 5 1/2 mån och har blivit lite större så jag överdrev en smula ;D men getterna är både längre och högre så de ser stora ut. När de inte mobbar honom jagar den äldre den yngre geten, men alla tre går tillsammans och betar och ser ut att trivas för övrigt så han verkar inte livrädd. Brukar getter ha en sådan rangordning det är något jag aldrig märkt hos fåren?
Sen undrar jag varför man inte ska använda en sådan ung bock till avel? Hos fåren har ja bara köpt in ungbaggar och det har aldrig varit något problem.. Ingen annan som har någon ide om ni tror han sexar till sig ;D
månskensbonde med man, son, hund, katt, kor, får, getter o kaniner. Bor på en helt underbar plats omgiven av hagar o bokedungar. Försöker att leva i nuet.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #3 skrivet: 19 aug-11 kl 23:11 »
Unga bockar / bockkillingar brukar nog ha sexlust så det räcker och blir över.  Men de där damerna verkar lite väl ampra tycker jag.  Du får helt enkelt kolla att de inte är elaka mot honom!  Visst kallas det mobbning, när flera ger sig på en ensam stackare?  De tycker väl att de var först på plan.

Ge honom ett eget bo där han kan vila sig och få lite matro.  När han vill till dem, så säger han nog till.

Och när någon av tjejerna vill ha honom, så brukar det också annonseras!

Getter brunstar normalt i oktober, så se Du tiden an ett tag.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sussilo

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 20 aug-11 kl 09:40 »
Brukar getter ha en sådan rangordning det är något jag aldrig märkt hos fåren?

Getter lever i en rangordning. Det är deras sätt att leva. Brunsttiden börjar när dagsljuset avtar. Jodå, din bock hinner nog "sexa till sig"  ;D.  Jag trodde att du prompt ville ha getterna dräktiga nu och med en 5-mån skrämd bockkilling. En egen hage med vindskydd och matplats kan vara bra för hans tillväxt och självförtroende  :) .

Anna S

• Glad 26åring som älskar både små och stora djur.
    • Södermanland
    • Afrikanska Dvärggetter
« Svar #5 skrivet: 20 aug-11 kl 11:17 »
Ja unga bockar brukar inte ha något problem med sexualdriften :) De brukar de ha gott om.
Så när han växt till sig lite mer och getterna bröjar brunsta så ska du nog se att han fixar de galant :)

På mitt förra jobb så gick de en bockkilling i en hage brevid tjejerna. Högt staket och eltråd. De var tidigt på säsongen och vi ville inte ha killingar för tidigt + att han skulle få växa på sig. En morgon var han inne hos getterna.. *suck* Vi flyttade tbx honom, höjde staketet och allt var frid och fröjd.. i mitten av feb killade alla 5 getterna inom loppet av 24h.... så han hade varit snabbt och effektiv den natten..
Jobbar med djur och barn, har själv häst, hund, kanin, getter och hamstrar, kika gärna på www.dvarggetter.n.nu :)

Sussilo

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 20 aug-11 kl 14:11 »
 ;D ;D Ja bockarna tycks leva efter mottot "alla må betäckas omgående, för imorgon kan du vara död!"

supersnällasilversara

• hellre lite skit i hörnet än ett rent helvete
    • Blekinge
« Svar #7 skrivet: 20 aug-11 kl 19:38 »
;D ;D Ja bockarna tycks leva efter mottot "alla må betäckas omgående, för imorgon kan du vara död!"

;D ;D ;D
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

ninna b

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 20 aug-11 kl 22:02 »
Inga stora bockar i Skåne  !!?... vi får årligen massor av killingar av Svensk Lantras och vi delar gärna med oss... ;)

Trollmor

• -
« Svar #9 skrivet: 21 aug-11 kl 17:30 »
Stämmer bra det!  Och i det vilda ÄR de ofta det ...

Anna S

• Glad 26åring som älskar både små och stora djur.
    • Södermanland
    • Afrikanska Dvärggetter
« Svar #10 skrivet: 21 aug-11 kl 18:09 »
Ja det är inte konstigt att det grundats ett utryck som heter "kåtbock" eller att man kallar en man som "träffar" flera kvinnor för bock...
Jobbar med djur och barn, har själv häst, hund, kanin, getter och hamstrar, kika gärna på www.dvarggetter.n.nu :)

Miss Evil

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 22 aug-11 kl 21:16 »
Tack för svaren vilka var både roande och betryggande  ;D I egen hage blir han säkert olycklig då getterna har stor hage och lätt kan komma utom synhåll, och han vill helst vara nära. Får hoppas att våran lilla bock är en av dessa kåtbockar och lyckas nå upp i sinom tid  ;)

Hmm jag får inte min kommentar att hamna utanför citatet.. Mvh
Citera
Inga stora bockar i Skåne  !!?... vi får årligen massor av killingar av Svensk Lantras och vi delar gärna med oss...

Såg att du erbjöd bock i en tråd och tror jag både skrev i tråden och skickade PM till dig Ninna, men fick inget svar. Har även annonserat här och på andra ställen..

Trollmor

• -
« Svar #12 skrivet: 22 aug-11 kl 23:05 »
Ja, inte menade jag att Du skulle stänga in honom alldeles ensam hela tiden!!!  :o

Men att få en egen vrå där han får äta i lugn och ro en stund, exempelvis när/om Du ger dem kraftfoder.  Sen ut till de andra igen, och kämpa för sin manliga ära ...  ::)

Miss Evil

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 22 aug-11 kl 23:44 »
Nej ok då förstår jag, en egen vrå låter mysigt  ;D Ingen av getterna är särskilt tama och inte bocken heller så det blir ett problem.. De kommer gärna när det vankas ngt gott men går inte att fånga. Tänkte jobba på den där tamheten när vintern kommer och även behålla eventuella kvinnliga och förhoppningsvis tamare avkommor.  Godnatt gott folk :D

ninna b

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 23 aug-11 kl 06:30 »
Sorry Miss Evil, det har jag missat....  :-[

Nina W

• Värmland
« Svar #15 skrivet: 23 aug-11 kl 06:51 »
Citat: Tänkte jobba på den där tamheten när vintern kommer och även behålla eventuella kvinnliga och förhoppningsvis tamare avkommor.  Godnatt gott folk

Killingar och lamm blir tamast om du ger dom flaska. Dom kan dia och ændå få lite tillskott av dig.

Trollmor

• -
« Svar #16 skrivet: 23 aug-11 kl 10:20 »
Även killingar som diar blir tama om modern är det.  (oftast ...)

Gör en "tratt" av stängsel eller plank som dom kan gå igenom utan att bli fångade ett par gånger.  Locka med utlagt godis, lite i taget så Du kan göra det många gånger utan att de får ont i magen.  När Du ser att de går lugnt i tratten, så led ändan av den in i en box och stäng dörren.  Då kan de inte springa iväg när Du kommer in.  Du jagar dem inte, utan delar ut godis flera gånger i små bunkar, små portioner.  När de tillräckligt många gåner ätit 2 korn havre eller vad Du ger dem, och sett att Du inte jagar dem eller försöker ta tag i dem, blir de allt mindre skrämda.  Ge Dig inte förrän DE börjar kommat tiill DIG.  Du får absolut inte snubbla eller på annat sätt röra Dig MOT dem, utan alltid BORT ifrån dem, så att de måste komma emot Dig för att komma åt godiset.  Det kan ta tid, men det lönar sig.  För en dag behöver någon hjälp och då är det inte lämpligt att först behöva göra en drevkedja för att få tag på patienten, eller den som ska mjölkas eller vad det är.

Miss Evil

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 23 aug-11 kl 15:15 »
Hej! Ninna :kanske behövs en bock till nästa år  ;) Var hör man isf av sig?
Tack för tipset trollmor och Nina. Vill inte ha för tama getter så att de inte stannar i hagen men kanske behövs lite flaskmatning då mammorna är så skygga, det är väldigt viktigt att kunna hantera dem. De kommer redan när man har något gott och äter i handen, men ta dem gillar de inte. Den äldsta darrar som ett asplöv då man tar henne och får lätt panik. De har blivit mycket bättre sen jag fick dem. Jag brukar vara bra på att tämja halvvilda djur så jag hoppas det ska gå bra med getter med  ;D

Trollmor

• -
« Svar #18 skrivet: 23 aug-11 kl 18:00 »
Ja, om Du bara väntar in dem, så ska det nog gå bra.  Man undrar vad hon kan ha för erfarenhet bakom sig om hon darrar när Du försöker ta i henne?  Ett oförstående barn, kanske, som jagat efter henne när hon var ung?

Miss Evil

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 23 aug-11 kl 20:32 »
Getterna är omhändertagna av polisen så jag vet inget om dem direkt. De låg bundna i ett stall med en höbal framför sig. Och den äldres ena horn är avbrutet och det andra sågat på eller har hon fastnat?? Hon behöver vänja sig vid varje ny sak och flyr i panik över stängsel och allt om hon blir rädd. I början gick hon bara fram och tillbaka och vaktade men nu trivs hon och jag gick med henne i band (vilket hon går bra i) för att vänja henne vis omgivningen och hon darrade så det skallrade. Vi får väl se hur det går nästa säsong när hon ska ut på nytt bete..

Dela detta:

* Inloggade just nu

128 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser