Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad ska vi göra med våra nykläckta kyckling bebbar?????  (läst 2404 gånger)

Tantiz

• Södermanland
    • Lantis tantiz
Hejsan alla hjälpsamma och trevliga alternativare ;)!
nu har våra första kycklingar äntligen kläckts ;D
Vi har en radda med nybörjar frågor som vi inte har en aning om hur vi ska göra med....
Så här ser läget ut!!! vi har i natt fått två kycklingar. Dem bor i en liten ikea låda som har en hög kant. Det är fyra hönor som turas om att ligga på äggen i två sådana lådor.
Hönorna har valt dem istället för de fina redena vi har i hönshuset :) Problemet är att det inte finns en chans (tror vi) att de små dunisarna kan komma ur lådan.
Tror ni att vi kan flytta på hönorna som delar rede och lägga dem i varsitt av de här fina rederna utan att det blir något problem?
Sen undrar vi om vi ska låta hönan och kycklingarna gå kvar i flocken (Känns som att det är det bästa för oss) eller om vi ska flytta över dom till en egen bur? och i sånna fall i hönmshuset eller kanske någon annan stans?
Vi bugar och bockar och tackar för alla svar! Annika och Kajsa :D

Även ogräs är grönt!!!!!

Tantiz

• Södermanland
    • Lantis tantiz
SV: Vad ska vi göra med våra nykläckta kyckling bebbar?????
« Svar #1 skrivet: 21 aug-11 kl 11:42 »
Glömda säga att det är flera kycklingar som antagligen kommer att kläckas denna vecka (hoppas vi!) :)
Tack!
Även ogräs är grönt!!!!!

Terese

• Gårdsmor, nu mera mor på riktigt!
    • Ångermanland
    • Min Blogg!
« Svar #2 skrivet: 21 aug-11 kl 11:50 »
När jag fick naturruvade kycklingar för första gången för några veckor sedan så gjorde vi som en hage med tak på av 3 st kompostnät i ett hörn. Där ställte vi mat och vatten till hönan och de små. Sen när de små var mer på utsidan än på insidan så tog vi bort hagen och gjorde istället en gömma åt kycklingarna med mat och vatten i. (De stora kommer ju inte igenom hålen på näten) Och sen så har mamman tagit dem längre och längre ut. De har fått gått fritt i flocken. Och det har gått hur bra som helst för oss. Men det beror kanske på hur hönsen och tupparna är i flocken också. Mina verkar knappt bry sig om nått alls :P

Med redet är svårt att säga, de går inte att tippa på sidan? Så är de kvar i samma fast kycklingarna kan komma ut (och i igen)
Ett stycke Gårdsmor som numera är mor på riktigt!

http://gardsmor.blogspot.se/

Annamax

• Övriga världen
« Svar #3 skrivet: 21 aug-11 kl 11:51 »
Hej! Det skulle inte funka att bara ställa lådan på högkant? Då är det ju fortfarande "hemma" men de kan ta sig ut? Bara en liten fundering...
Jag har kunnat ha mina kycklingar och deras mamma i samma flock som de andra hönsen, men det är nog väldigt individuellt, hos en del har det inte alls funkat har jag sett. Du kanske kan prova lite övervaktat, funkgerar det inte får du kanske sätta dem i en egen bur, där de andra hönsen ser dem men inte kommer åt dem?
Fast om det är fyra höns som ruvat tillsammans känns det å andra sidan som att kycklingarna har rätt bra backup... ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

299 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser