Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp - katter???????  (läst 1774 gånger)

JQHANNES

• Gotland
Hjälp - katter???????
« skrivet: 22 aug-11 kl 21:25 »
Hej! Har precis skaffat 4 kochinhönor - dom är relativt små, ungefär som på bilden:
http://www.grodden.dinstudio.se/files/IMG_0641.JPG

När jag släppte ut dom i hönshuset så började de andra hönsen picka på dom lite (inte mycket, så länge dom håller sig undan så är det nog lugnt)
Men så kom katten och ville in, den hörde hur dom pickade (dom låter ju som kycklingar  ;D), jag släppte inte in henne eftersom jag inte ville riskera ngt, men jag vet ju att hon är expert på att fånga allt ifrån möss till fåglar och råttor. Vad tror ni? Kan jag släppa ut dem eller ska jag låta dom växa till sig? Katten är ju inte så stor i sig men jag tror inte det spelar ngn roll.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Hjälp - katter???????
« Svar #1 skrivet: 23 aug-11 kl 08:31 »
Om katten tar höns eller inte beror på din katt. Mina katter tar bla harar och fasaner men dom tar inte höns och kycklingar .... Vilket naturligtvis inte skulle vara för svårt för dom om dom ville. Hela tomten är ju full av höns och kycklingar i storlek från väldigt smått (typ 1 vecka gammalt), dvärghöns till fullvuxna kalkoner  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Annamax

• Övriga världen
« Svar #2 skrivet: 23 aug-11 kl 08:46 »
Hej! Tuppen här hemma läxade upp katten ordentligt i våras, så nu törs inte katten gå i närheten av varken höns eller kycklingar, och den tuppen är snällast i världen annars:) Det ser nästan lite roligt ut när katten tvingas passera någon av dem, eftersom han så demonstrativt tittar åt ett annat håll, man kan nästan höra hur han visslar besvärat när han försöker att så coolt som möjligt ta sig därifrån utan att se livrädd ut...

pita

• -
« Svar #3 skrivet: 23 aug-11 kl 09:03 »
Hej!
Här hemma rör inte katterna varken höns eller kycklingar, det är som om dom fattar att dom tillhör familjen  :) hunden däremot råkade komma för nära en höna med nykläckta kycklingar en gång, Det slutade med en ilsken höna på ryggen och hunden blev så ledsen  :-[ för det var ju inte meningen. Dom är tuffa hönepönerna :)
Har varit borta en längre tid och ska nu berika livet med islänning, nya höns och ett gäng får :)

Snowy

• -
« Svar #4 skrivet: 23 aug-11 kl 09:32 »
Jag hade förslagit att du vänjer katten och hönsen att vara på avstånd till och börja med. Med nätet emellan dem. Då ser du på kattens beteende hur den reagerar mot hönsen och även hur hönsen reagerar mot katten. Och var med under tillfället. Sedan om du har en transportbur, eller sele/koppel till katten så kan ju nästa steg vara att ha katten kopplad och låta hönorna gå ut och då kan du ju själv lätt få stopp på katten om den skulle rusa mot hönsen.

mysk-åsbomamma

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 23 aug-11 kl 09:42 »
Hej Katten här hemma har tagit kycklingar, ngt mindre än dina dock. Så om du har ett hägn som är kattskyddat skulle jag hålla dom där ett tag. En av mina hönor flög på katten och jaga bort honom flera gånger så efter ett tag va det inte kul för katten och nu jagar han mindre ilskna byten :)
Men det är inte kul när ens egen katt tar kycklingar :( och mina va skyddade av sina mammor.

Lycka till me de små.

HannaK

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 23 aug-11 kl 10:26 »
Jag har tre katter, två honkatter som är väldigt duktiga jägare... De släpar dagligen hem div byten. Dessa två bryr sig inte om kycklingar det minsta, de tittar inte ens åt dem. Men sen har jag en hankatt som inte är så begåvad inom jakt och den  >:D har tagit tre kycklingar för mig i sommar. :'( kycklingarna var då från 3v och uppåt.
Så man vet aldrig..

JQHANNES

• Gotland
« Svar #7 skrivet: 23 aug-11 kl 16:48 »
Tack för alla svar!!
Måste bara berätta...
Ojdå - imorse hände ngt panikartat  :o
Jag hade bråttom till skolan, och skulle innan det ta ut hönsen (och då ville jag såklart ta det säkra före det osäkra så jag tänkte ta in kycklingarna till ett annat hus) Tog 3 stk (2 tog jag in till huset på direkten, den andra tog jag sen, tänkte liksom ta 2+2) men den fjärde fick jag inte tag på så jag höll i den ena medans jag sprang efter den andra, hm fråga mig inte varför. Och då springer den UT..och där är katten..och jag skriker.. och den försöker hoppa på kycklingen! Kastar bort katten (medans jag har kycklingen i ena handen), springer efter den andra kycklingen som ALDRIG vill stanna och skriker i panik (vilket trimmar upp den andra), som tur var ringer jag efter mamma som kommer och tar katten, och medans jag ringer ser jag smsen "vi kommer om en minut!" från min kompis och 2 missade samtal, SKRIKER i panik (första dagen i en ny skola dessutom!), och då stannar kycklingen till under ngn sak.. åh.. vilken GLÄDJE.
(Nu är dom tillsammans trygga i hönshuset)

solkatten

• Väskor, kuddar, plånböcker mm med härliga motiv
« Svar #8 skrivet: 23 aug-11 kl 16:54 »
 ;D
Det skulle man sett.

Men tror du att katten kommer att ens våga titta på fjäderfäna efter den cirkusen?

JQHANNES

• Gotland
« Svar #9 skrivet: 24 aug-11 kl 14:50 »
;D
Det skulle man sett.

Men tror du att katten kommer att ens våga titta på fjäderfäna efter den cirkusen?
Jag vet inte? Ska man våga chansa tycker du? Det är kochinhöns.
Jag tänker mer, tänk om hönsen inte blir accepterade av de andra när de blir större, eller spelar de ingen roll om man "blandar dem" med de andra hönsen när de är små eller stora?

Dela detta:

* Inloggade just nu

331 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser