Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fårmjölk.  (läst 7628 gånger)

SannaF

• -
Fårmjölk.
« skrivet: 23 aug-11 kl 11:18 »
Jag har under en tid funderat på det här med får.
Varför används inte de så som getter gör - eller är det jag som har missat nåt?

Jag tänker att det är inte många som pratar om att ha får till mjölk där hemma, varför gör man inte det?

Är det smaken, mjölkar de inte lika länge eller vad handlar det om  ???

Lite extra nyfiken nu då jag kommer ha lite svårt att ha getter där hemma när jag flyttar men får finns redan i grannskapet.  :-[
Mot nya äventyr!

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: Fårmjölk.
« Svar #1 skrivet: 23 aug-11 kl 23:24 »
Beror nog mest på att de ger så mycket mindre mjölk. Men god är den!
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

SannaF

• -
« Svar #2 skrivet: 24 aug-11 kl 09:51 »
Aha! Men för en enda liten (eller ja inte så jätteliten  :-[) person - kan ett får ge tillräckligt med mjölk?

Jag dricker kanske 2 liter i veckan men så vill jag ju göra ost oxå - det är den jag inte riktigt vet hur mycket det går åt för att göra  ???
Mot nya äventyr!

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #3 skrivet: 24 aug-11 kl 20:26 »
Du behöver en hel del får om du vill göra ost. I så fall skulle jag nog satsa på osfrisiska mjölkfår. Men getter är nog betydligt enklare om du vill ha ost ändå. Räkna med iaf 3-4 st getter om du inte ska hålla på och frysa in i en evighet innan du får dig en stackars ostbit :) Vi har tre getter ocvh ska försöka få oss ost och mjölk framöver från dem. De mjölkar ca 1 liter/get och dag vilket ger oss 3 liter dagligen, sen går det ju bort en del till själva mjölkdrickandet och sedan krävs det ju som sagt en hel del för att göra ost.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Falin

• -
« Svar #4 skrivet: 29 aug-11 kl 12:56 »
Det finns ju flera fårmejerier i landet, bla Oviken som har mjölkfår och gör ost. Jag har några ostfriesiska tackor, men har inte kommit igång att mjölka dem ännu. Det finns åtminstone en användare här på forumet som mjölkar sina, vet jag.

SannaF

• -
« Svar #5 skrivet: 30 aug-11 kl 07:34 »
Jonas - Jo, getter har jag ju just nu men kan få svårt att övertyga de jag ska bo hos (hyra av) att få ha dem där tyvärr. Mina jämtisar mjölkar ca 0,8l /gång.
Hyresvärden och grannen har ju redan får så jag tänkte om man kunde konvertera sig från get till får istället.

Falin: Jag kanske får söka på fårmejeri och se om man kan få komma o smaka.
Jag tänkte mest om det fanns självhushållserfarenheter här på alternativ. Och undrade lite varför man inte traditionellt använde får (som jag förstått ska vara lättare att stängsla in) utan getter som "fattigmansko".
Av era svar att döma så är det främst för att fåren inte ger lika mycket mjölk och inte så mycket annat.

Tack snälla för era svar!
Mot nya äventyr!

Falin

• -
« Svar #6 skrivet: 30 aug-11 kl 12:58 »
Nu vet jag inte hur det är med getmjölk, men om man jämför fårmjölk med komjölk så är ju ts-halten i fårmjölk betydligt högre. Dvs, det går inte åt alls så mycket fårmjölk för att göra ost!

SannaF

• -
« Svar #7 skrivet: 30 aug-11 kl 22:22 »
Aha! Det är ju bra!
Hur funkar det med fettkulorna i mjölken då? Är det samma som med kor att man kan skumma grädde?
Mot nya äventyr!

hursomhelst

• Småland
« Svar #8 skrivet: 31 aug-11 kl 20:17 »
Hej och hå...

Jag har ostfrisar och ett litet gårdsmejeri som är precis nystartat i all sin enkelhet (har inte ens ett mejeri ännu, utan ystar i köket, med tillstånd)

Du kan räkna att ost utbytet är 20%/L mjölk. Vid slutet på laktationen får du ut mer... ca 25%

Man mjölkade faktiskt får innan man mjölkade kor, lite häftigt va?!

Har du mer frågor så är det bara att slänga iväg ett mejl, kollar inte alternativ varje  dag, har lite mycket å göra ;-)

Birgit

« Svar #9 skrivet: 02 sep-11 kl 10:46 »
För 100 år sedan - och längre bakåt i tiden var det vanligt att man mjölkade fåren. Den mjölken användes ofta till just ost. Då talar vi vanliga svenska allmogefår.
Tyvärr en tradition som tappats. Det fanns nog mängder av bra ostar, vars recept varit kul att ha idag.

Dela detta:

* Inloggade just nu

367 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser