Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur många tuppar tillsammans  (läst 4955 gånger)

Cathrin73

• Södermanland
Hur många tuppar tillsammans
« skrivet: 24 aug-11 kl 17:08 »
Av mina tio hedemorakycklingar har det visat sig att minst fem (kanske 7) är tuppar. De är 11 veckor nu och jag undrar hur länge jag kan ha dem att gå tillsammans? Går det att ha många tuppar tillsammans när de blivit könsmogna? Vi tänkte nog slakta och äta upp de "överflödiga" tupparna men jag hörde att någon sa att de är bäst när de är runt ett år, stämmer det eller när ska man annars ta dem? Och går det att ha fem till sju tuppar och några hönor att gå tillsammans i en relativt liten hönsgård så länge i så fall?

Och hur ska jag kunna välja vilken/vilka som ska få vara kvar? Finns det några egenskaper som kan vara bra att kolla efter?
Bor på landet och har hedemorahöns och några blandisar, två katter, en kanin, en Fransk Bulldog, två barn och en man.

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
SV: Hur många tuppar tillsammans
« Svar #1 skrivet: 24 aug-11 kl 17:17 »
Vi har öländska dvärghöns och det har funkat med tre tuppar och 6 hönor dvs 2 hönor per tupp... Har ingen aning om hur det är med andra raser eller vad som är mest lämpligt för er.
/Jonas
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #2 skrivet: 24 aug-11 kl 17:20 »
Jag hade över 20 tuppar ihop förra året och det gick bra.

Du ska ta och slakta dem när de 5 månader.

Behåll de du tycker bäst om.

Slakta aggresiva och senväxta tuppar och ev några av de andra.

Mvh oskar
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Cathrin73

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 24 aug-11 kl 19:43 »
Citera
Jag hade över 20 tuppar ihop förra året och det gick bra.

Var de könsmogna då? Hur länge gick de tillsammans och på hur stor yta ungefär? Blir det skillnad om tupparna går för sig eller om de går tillsammans med hönor? Många frågor  :)
« Senast ändrad: 24 aug-11 kl 19:45 av Cathrin73 »
Bor på landet och har hedemorahöns och några blandisar, två katter, en kanin, en Fransk Bulldog, två barn och en man.

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #4 skrivet: 24 aug-11 kl 20:35 »

Var de könsmogna då? Hur länge gick de tillsammans och på hur stor yta ungefär? Blir det skillnad om tupparna går för sig eller om de går tillsammans med hönor? Många frågor  :)
Tupparna var könsmogna.
Vet ej hur stor ytan var men inte jättestor.
Dessa tupparna fick för sig i 1 månad och med hönor i 3-4 månader utan något stort slaksmål.

mvh oskar
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 24 aug-11 kl 21:09 »
Jag har ca 20-25 tuppar i könsmogen ålder samt ca 100 hönor. Just nu går alla raser blandat och huserar på en tomt på ca 1500m2 och ett hönshus på ca 30. Vist blir det lite smågnabb ibland men inget större problem.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Vilderness

• Norrbotten
« Svar #6 skrivet: 26 aug-11 kl 22:13 »
Jag kommer spara en eller möjligen två tuppar, övriga (tror bara det är en till iofs men får väl se) kommer slaktas lagom till jul då de är runt 6 månader gamla.

Kan tänka mig det har med rasen att göra när de är slaktfärdiga. Mina (Wyandotte) är ju väldigt snabbväxta :)
American Painthorse, American Quarterhorse, Cocker Spaniel, Wyandotte, Bärbuskar, Trädgårdsland och Örtmedicin!

Dela detta:

* Inloggade just nu

457 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser