Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kyckling som inte kan stå..  (läst 7800 gånger)

jentora

• Västergötland
kyckling som inte kan stå..
« skrivet: 25 aug-11 kl 11:42 »
Igår eftermiddag kläcktes mina efterlängtade fönix kycklingar, men tyvärr så är två (av sju) dåliga. En ser pigg och frisk ut men verkar inte kunna stå på benen.. Dom spretar åt sidorna som i split. Har hört att man kan spjälka benen och byta strö mot handdukar/lakan så det blir mer stabilt att stå. Men hur spjälkar man ben? Den andra är sämre, tog sej ej ur skalet själv och blev lite kall och den reser sig inte men lever fortfarnade. Det bästa är kanske att avliva den? Funderar annars på att flytta den till värmelampa för mamman bryr sig inte om den e under henne eller inte...
Mvh
Bor på liten gård med sambo, son, dotter, svärfar, Am. Paint, Shettis, två minigrisar, katt, hönor och gärna får i framtiden!!

Jennyt

• Västergötland
SV: kyckling som inte kan stå..
« Svar #1 skrivet: 25 aug-11 kl 12:06 »
Den naturliga selekteringen e ju att dessa två kycklingar inte ska finnas i detta livet. Du kan ju alltid testa att sätta ett litet gummiband runt benen på den kycklingen som står i split, men tänk på att inte avla vidare på det djuret i framtiden.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Alba

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 25 aug-11 kl 12:13 »
Detta har just avhandlats i denna tråd: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=117740.msg1064704#msg1064704

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

jentora

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 25 aug-11 kl 13:00 »
Tack för svaren!! Å jag som tyckte jag letade igenom långt bak efter en sån här tråd.. Men eftersom jag tänkt avla vidare på dom så blir det väl bäst att ta bort de två. Tänkte att den med särade ben kanske va något som blivit av kläckningen/halkigt golv/mamman tryckt till den eller nåt sånt, men då är det troligen genetiskt och kan gå vidare och det vill jag ju inte. Den svaga råkade mamman putta ut mitt under kläckning för fyra andra va redan födda så tänkte att det va väl bara otur, men den kommer nog i vilket fall inte klara sig.. Tråkigt men får vara glad att det blev fem friska i alla fall
Bor på liten gård med sambo, son, dotter, svärfar, Am. Paint, Shettis, två minigrisar, katt, hönor och gärna får i framtiden!!

Jennyt

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 25 aug-11 kl 13:04 »
Kolla igenom den andra tråden...... det kan ju som du säger bero på någon brist eller för varmt under ruvningen eller så..... i sånna fall är det ju inget genetiskt fel och man kan ju utan problem avla vidare på den. Personligen brukar jag inte chansa :-\
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

jentora

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 25 aug-11 kl 13:59 »
Ja men precis, det kan ju vara nåt annat men e dumt att chansa. Ska bli en omgång till snart så får hoppas på några till där och att de fem som blev är fyra hönor och en tupp helst:) Kan ju kolla lite om det är något man skulle kunna ge hönan som tillskott eller så för att hon ska få i sig alla mineraler och vitaminer så det inte beror på någon brist hos hönan.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 25 aug-11 kl 14:07 »
undulatfrön brukar göra susen ;)

jentora

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 25 aug-11 kl 16:16 »
ja undulatfrö är nog väldigt nyttiga. Man kan ju ge lite extra feta frön och lite sånt så vet man att hon får i sig allt hon behöver

Dela detta:

* Inloggade just nu

387 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser