Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Löss igen... hur skadligt?  (läst 1742 gånger)

nina77

• Hälsingland
Löss igen... hur skadligt?
« skrivet: 26 aug-11 kl 10:42 »
Jag har trott att jag hade lusfria höns, sen jag körde med frontline förra hösten, men nu har det kommit tillbax iaf. Kollade några idag och hittade en hel del äckliga små kryp. Det rör sig om vanliga gula löss i olika storlekar. Självklart vill jag ta livet av dom, men frågan är hur pass dåligt hönsen mår av lössen? De ser pigga ut iaf. Jag skulle vilja vänta med att avlusa dom tills de värper mindre, eftersom att jag måste kasta äggen i minst en månad efter frontline behandling. Förra hösten slutade de värpa i oktober. Jag har även ungdjur som inte värper, dessa skulle jag ju kunna avlusa omgående, men de går ju tillsammans med de andra. Så det är väl inte så stor ide. Eller så tar jag allihopa nu direkt och är av med lusäcklarna. Åååååhhh äckliga små kryp.

johe71

SV: Löss igen... hur skadligt?
« Svar #1 skrivet: 26 aug-11 kl 11:00 »
men nu har det kommit tillbax iaf.

ger man hönsen möjlighet att vara ute så är sannolikheten låg att man inte får vissa problem med ohyra

så här säger Statens veterinärmedicinska anstalt om Löss/fjäderätare hos fjäderfä

Citera
Vuxna fjäderfän påverkas i ringa grad, och de kan normalt själva hålla antalet löss under kontroll genom putsning.

Lindriga angrepp av löss behöver i regel inte bekämpas. Vid kraftiga angrepp hos enskilda fåglar bör man misstänka att fågeln är försvagad eller sjuk.

Fuglemakeren!

• Norge
« Svar #2 skrivet: 29 aug-11 kl 19:40 »
Löss irriterar såklart hönsen och min åsikt är att inga hönor ska behöva gå med ohyra. Däremot behöver du inte använda så starkt medel som Frontline mot löss, dom är lättmördade med enklaste insektsprayen tex Chok eller Natural. Vad som helst som innehållrer pyretrin går bra. Du måste spraya en eller två gånger till så du tar de löss som är ägg nu. En liten dusch där du ser lössen, oftast i den lilla gropen över kloaken, under kloaken och under vingana. Är det mycket löss kan du behöva spraya på fler ställen. Pyretrin bryts ner fort men är du orolig kan du ju koka äggen och fodra hönsen med under saneringen.
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

Lejonhjärta

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 06 sep-11 kl 00:47 »
Enda insektssprayen ja känner till är RADAR. Funkar den eller var köper man dom andra sorterna?
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

523 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser