Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Glutenfritt bröd  (läst 12472 gånger)

Nina W

• Värmland
SV: Glutenfritt bröd
« Svar #20 skrivet: 05 apr-14 kl 19:14 »
Ægg i brødet gør det mindre smuligt.

Angua

« Svar #21 skrivet: 07 apr-14 kl 17:32 »
använder aldrig glutenfria mjölmixer (för mycket skit i), tycker resultatet blir, ehh, mindre gott ;) utan bara naturligt glutenfritt, ffa bovete och havremjöl. Fiberhusk är smidigt och som andra skrivit så ska degen vara kladdig. Har gjort en del recept härifrån http://nillaskitchen.com/category/brod-2/ och de fungerar bra. HAvre fungerar bra för mig (celiaki), köper havremjöl i glutenfria hyllan. Finns de som säger sig reagera på havre också, men då går det ju att använda rismjöl.
En annan grejr att väg ingredienserna, mät inte då kan det bli fel och resultera i torrt och smuligt bröd.

esn

« Svar #22 skrivet: 27 sep-14 kl 23:12 »
Hej helt ny här. Min styvdotter är glutenintolerant så min fru är med i celiakiföreningen i länet och håller ibland i bak kurser. Kan rekommenderas. Mycket bra utbyten av erfarenheter på såna kurser. Men en sak som jag vill nämna är att "Lailas" mjöl är helt fantastiskt jämfört med final och sempers mixer. Det går att baka och knåda som vanlig gluten deg..

Nu ska jag läsa på om teff mjöl för jag är sugen på att köpa en gammal bygdekvarn som jag skulle vilja få igång och söker nisch produkter att framställa..

christelle

• Blekinge
« Svar #23 skrivet: 28 sep-14 kl 00:15 »
Vad är Lailas mjöl?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

LimJans

• Dalarna
« Svar #24 skrivet: 28 sep-14 kl 08:30 »
Vad är Lailas mjöl?

Det finns Lailas Gula, Blåa, Gröna och en som bara heter mjölmix. [url http://www.kockens.se/lailasgul[/url]

christelle

• Blekinge
« Svar #25 skrivet: 28 sep-14 kl 09:14 »
Det där Xantangummit är jag lite lurig på, har man en äkta glutenintolerans så får man nog se upp med det så inte ursprunget härrör från vete.
"Allergi
Xantangummi kan utvinnas ur en uppsjö produkter som i sig själva är vanliga allergener, som majs, vete eller soja. Därför avråds person med känd överkänslighet eller allergi från mat som innehåller generiskt xantangummi. Det kan i alla fall vara bra att först bestämma xantangummits ursprung innan man konsumerar produkten.

Allergiska reaktioner kan utlösas hos person som är känsliga mot tillväxtmediumet, vanligtvis maj, soja eller vete. Man har exempelvis hittat spår av vetegluten i xantangummi som tillverkats med hjälp av vete. Det kan utlösa reaktioner hos människor som är mycket känsliga mot gluten. En del anser att det är en separat allergi mot xantangummi med symptom som liknar glutenallergi. Xantangummi är ”mycket effektivt laxerande” enligt en studie där man gav 18 volontärer 15 gram per dag i 10 dagar. Vissa människor reagerar på små mängder xantangummi, med symptom som uppblåst tarm och diarré....."
Eller kommer ifrån genmanipulerade produkter:
"Xantangummi tillverkat i USA har troligen sitt ursprung i genmanipulerad majs, eller majs som blandats med sådan; man skiljer inte på dem."

http://matsaker.wordpress.com/2010/10/19/stabiliseringsmedel-xantangummi-e415/

The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Dela detta:

* Inloggade just nu

174 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser