Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  majrovor användande?  (läst 5327 gånger)

Sågaren

• Medelpad
majrovor användande?
« skrivet: 27 aug-11 kl 15:25 »
har någon tips om hur man kan använda majrovor passar dom att syra tex. eller vad är det som blir godast, tycker själv att dom är godast råa men man blir så lustig i magen efter att ätit en större rova.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: majrovor användande?
« Svar #1 skrivet: 27 aug-11 kl 16:20 »
Jag har gjort kålrotslåda och rotsakssoppa med dom. Jag undrar om det går att göra sötsura inläggningar med dom, liknande det man gör av kurbits?
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #2 skrivet: 27 aug-11 kl 16:55 »
De är goda att woka i tunna skivor, gärna ihop med andra rotfrukter och diverse gröna blad. Vitlök och ingefära därtill!

Och visst kan man syra dem, det är jättegott. Jag gör kimchi (starkt kryddad syrning) av mina och det är närmast beroendeframkallande  ;)

Kavat

• Närke
    • GreenHorse
« Svar #3 skrivet: 29 aug-11 kl 21:56 »
De är goda att woka i tunna skivor, gärna ihop med andra rotfrukter och diverse gröna blad. Vitlök och ingefära därtill!

Och visst kan man syra dem, det är jättegott. Jag gör kimchi (starkt kryddad syrning) av mina och det är närmast beroendeframkallande  ;)
Kimchi låter smarrigt. Har du ngt recept?
Ann

Kavat

• Närke
    • GreenHorse
« Svar #5 skrivet: 30 aug-11 kl 10:05 »
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=93258.msg802320#msg802320

Tackar.

Jag är nog lite löjlig, men känner mig som vegis skeptisk till fisksås. Har du experimenterat att göra utan?
Eftersom det är en jäst produkt kanske den fyller mer än en smakfunktion? Om inte vilken typ av smaksättare skulle man kunna ersätta med tror du?
Ann

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #6 skrivet: 30 aug-11 kl 10:25 »
Tackar.

Jag är nog lite löjlig, men känner mig som vegis skeptisk till fisksås. Har du experimenterat att göra utan?
Eftersom det är en jäst produkt kanske den fyller mer än en smakfunktion? Om inte vilken typ av smaksättare skulle man kunna ersätta med tror du?
Ann

Jag har inte provat utan fisksås, för jag gillar den speciella smaken. Men jag tror inte det är nödvändigt för syrningen. Testa och berätta hur det gick!

Kavat

• Närke
    • GreenHorse
« Svar #7 skrivet: 30 aug-11 kl 10:40 »
Jag har inte provat utan fisksås, för jag gillar den speciella smaken. Men jag tror inte det är nödvändigt för syrningen. Testa och berätta hur det gick!

Ja det ska jag göra. Spännande. tänker även försöka med mitt överskott av spetskål. Den spricker upp nu o går inte lagra utan att göra ngt med den. Har mjölksyrat på vanligt vis hittills.
tyvärr är inte min egen chili mogen än så det får bli den torkade från förra året. Jag har dock inte klurat ut styrkan på hemodlad chili. Det tenderar att variera kraftigt från frukt till frukt verkar det som. Förmodligen beroende på sol-tillgång o torkprocess?
Googlade o hittade detta:
http://svt.se/2.109424/1.1510766/fisksas_och_umami_-_den_femte_smaken
Svampbaserad soja el miso skulle kunna fungera som alternativ till fisksås.

Trevlig blogg du har.

Tobbes matte

• Bohuslän
« Svar #8 skrivet: 30 aug-11 kl 18:59 »
Eftersom asiaterna använder fisksås även som salt så kanske du ska salta lite extra om du inte byter ut fisksåsen mot något lika salt. Saltbalansen har ju ett syfte i syrningen..  ::)

Kavat

• Närke
    • GreenHorse
« Svar #9 skrivet: 31 aug-11 kl 15:10 »
Eftersom asiaterna använder fisksås även som salt så kanske du ska salta lite extra om du inte byter ut fisksåsen mot något lika salt. Saltbalansen har ju ett syfte i syrningen..  ::)

Kanske. O andra sidan ska ju kålen ligga i saltlag först o den lilla mängden fisksås i förhållande till saltmängden i lagen borde knappast göra ngn större skillnad.
Fisksås som sälta kan nog ersättas med salt. Däremot kan jag tänka mig att den jästa fisken ger en skjuts åt mjölksyrebakterierna. Då borde soja på jäst svamp/vete också innebära denna skjuts. (Fast jag misstänker också att både fisksåsen o sojan är "avdödade" i sådana märken i handeln som Blue Dragon).
Jag har hittills aldrig misslyckats med surkålsjäsning även utan att sätta till ngn "skjuts-produkt" förutom äpple.

KamratPil

• Bohuslän
« Svar #10 skrivet: 12 sep-11 kl 11:23 »
Jag och morsan gjorde dumplings för ett tag sen, då hade vi riven majrova i. Detta tillsammans med bl.a. lök, böngroddar och morot. Det blev kalasgott.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #11 skrivet: 13 sep-11 kl 01:27 »
Det heter väl klimp på svenska  :)
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

332 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser