Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vanvårdade hedemorahönor(långa klor,kalkben)  (läst 9159 gånger)

Ting

• Gäst
SV: Vanvårdade hedemorahönor(långa klor,kalkben)
« Svar #20 skrivet: 30 aug-11 kl 19:11 »
Lycka till nu med de nya hönsen :)

Bara en parantes :)
(Ser tyvärr rätt många hönshållare som varken klipper för långa klor el behandlar kalkben el löss...en del rycker bara på axlarna och tycker att de "bara" är djur som ska minsann klara av lite skit. Tycker att det borde bli lite fler oanmälda besök från miljö o hälsa överlag, så folk skärper till sig.)

Fuglemakeren!

• Norge
« Svar #21 skrivet: 31 aug-11 kl 01:53 »

Ja visst har du rätt, klart man ska åtgärda både kalkben och långa klor på direkten, nu är det gjort och jag tror dom blir fina bara dom får ett par veckor på sej. Har spanat runt på hönstråden i detta UNDERBARA forum och sugit i mej kunskap som alla kunniga och generösa människor delar med sej av och har en skaplig aning om hur jag ska ta hand om mina små raringar på bästa sätt. Det känns som att deras förra liv är ett avslutat kapitel och nu börjar ett annat och bättre.
Jag som hönsälskare blir också glad av att läsa om dig som ger dem sitt nya liv <3
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #22 skrivet: 31 aug-11 kl 12:54 »
Bara en parantes :)
(Ser tyvärr rätt många hönshållare som varken klipper för långa klor el behandlar kalkben el löss...en del rycker bara på axlarna och tycker att de "bara" är djur som ska minsann klara av lite skit. Tycker att det borde bli lite fler oanmälda besök från miljö o hälsa överlag, så folk skärper till sig.)
Hade faktiskt ingen aning att man kan behöva klippa klorna på höns innan jag läste den här tråden. Alltså det är ju logiskt om de inte får krafsa, men jag har bara aldrig tänkt på det! En bekant kommenterade för ett tag sen att mina höns har så korta klor, sen dess har jag tittat på dem lite mer medvetet, och det har de ju faktiskt.

Ting

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 02 sep-11 kl 10:13 »
Hade faktiskt ingen aning att man kan behöva klippa klorna på höns innan jag läste den här tråden. Alltså det är ju logiskt om de inte får krafsa, men jag har bara aldrig tänkt på det! En bekant kommenterade för ett tag sen att mina höns har så korta klor, sen dess har jag tittat på dem lite mer medvetet, och det har de ju faktiskt.

Jag visste inte heller att man behövde klippa klor förrän jag köpte några höns en gång som hade jättelånga klor. vet inte varför det uppkommer hos vissa. Mina jag har har inte långa alls. Men nu när man vet det så håller man lite koll :)

Lejonhjärta

• Västergötland
« Svar #24 skrivet: 05 sep-11 kl 23:57 »
Alltid lär man sig något nytt, d e d som e så bra med forat. ;)
Ang Ivomek preparat för benkvalster bekämpning.
Hur ges det? Dyrt?
Har alltid tvättat och smort in benen på mina hönor men detta lät ju som en bra grej om man samtidigt får bort löss å mask...
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #25 skrivet: 13 sep-11 kl 23:11 »
Angående benkvalster: Läs gärna på min gamla sida från Stackmurs om du vill. Där skrev jag en hel del om kvalster

Tvåltvätt med borttagning av alla förhårdnader och lösa benplåtar + insmörjning med först tea treeolja och sedan en riktigt fet salva ger kvalsterfria djur om du är noggrann!
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Just_me

• Småland
« Svar #26 skrivet: 14 sep-11 kl 02:47 »
Har de du köpte hönsen av fler höns? Kanske bör du fundera på att be någon ta en titt på stället. Man behöver faktiskt inte göra någon anmälan utan kan också ringa in med tipps och misstankar.
Klart att det är jättetråkigt för dom om de gör sitt bästa och inte regelrätt vanvårdar djur och så plötsligt får de besök av länstyrelsen men jag tycker man hellre tar den risken än tar risken att det finns djur där som far riktigt illa.

Föresten en fråpga om benkvalster, hur tuuuusan lyckas ni bada fötterna på hönsen utan att de blir galna?? Jag har tetsat på vår tupp, köpt en mjuk tandborste att gnussa med men han blev skogstikig :( Var rädd att han skulle dö i hjärtinfarkt om jag fortsatte!

Har badat andra höns förr och det har väl gått bra men han blev helt galen  :o

Dela detta:

* Inloggade just nu

226 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser