Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad tror ni?  (läst 1484 gånger)

Tantiz

• Södermanland
    • Lantis tantiz
Vad tror ni?
« skrivet: 28 aug-11 kl 09:04 »
Har två små kycklingar som nu bor i inne och 3 st ute i hönshuser i en bur. Vad tror ni går det att "smyga" in de två "inne"kycklingarna hos hönan och de andra kycklingarna???? Det är ca 4 dagar äldre än ute kycklingarna.
Jag har ingen aning men tycker att det skulle vara såååå bra om det gick så de slipper vara "utanför".
Tacksam för svar.
Även ogräs är grönt!!!!!

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Vad tror ni?
« Svar #1 skrivet: 28 aug-11 kl 10:00 »
Prova när du kan ha koll på hönans beteende. Ibland funkar det och hönan blöir glad för att få bonusbebbar. Ibland funkar det inte alls och hönan försöker hacka de nya.

Som sagt bara att testa
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

JQHANNES

• Gotland
« Svar #2 skrivet: 28 aug-11 kl 13:25 »
Jag skulle testa att lägga in en och en, inte alla på samma gång. Ibland accepterar hönsen bara en kyckling och ibland allihopa. Håll koll när du lägger i dem!

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #3 skrivet: 28 aug-11 kl 13:41 »
Japp! Håll koll en god stund.
Erika här hackade ihjäl sina egna, jag trodde det var någon av de andra hönsen. Erika fick 3 nya kycklingar att adoptera samt blev inlagd på BB-avd. Jag satt och kollade en kvart, alltverkade bra så jag var borta en stund. När jag kom tillbaka efter en ny kvart var en ihjälhackad.

En del männschor beklarar sig för att de blir för snabbt utskrivna från BB. Ingenting mot hur snabbt det gick för Erika. ;D
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Juppepinne

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 28 aug-11 kl 14:18 »
Om du går ut med en pipande kyckling kan du lyssna på hur hönsmamman låter. Låter hon likadant som till sina andra kycklingar brukar det inte vara något problem. Jag kläckte fram i kläckare och gick ut med kycklingarna en och en i en veckas tid och lade under olika ruvande hönor. De som lockade på kycklingarna fick en under sig helt enkelt. Akta bara så att hon inte hackar på den för att du håller i den.
Det var första gången med ruvhönor för mig och första gången för hönorna med men det gick över förväntan.
27-årig tjej som bor på landet på en liten gård tillsammans med min sambo, vår hund och massa hönor och tuppar.

Tantiz

• Södermanland
    • Lantis tantiz
« Svar #5 skrivet: 28 aug-11 kl 21:52 »
Tack för alla svar. Man blir så glad för att alla här är så hjälpsamma ;D
Jag ska absolut försöka skaffa en ny mamma till mina små inne kycklingar, men jag väntar några dagar till. Att ta ut dem en och en låter som en bra idé, så får det bli!!!!
Även ogräs är grönt!!!!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

229 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser