Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Den minst avancerade kläckaren  (läst 15668 gånger)

Bunnykit

• Hälsingland
SV: Den minst avancerade kläckaren
« Svar #60 skrivet: 19 sep-11 kl 13:29 »
Hålslag! :D Direkt efter att jag satte tillbaka den!

Update, 14:25; AHH! Nu såg jag näbben åka ut, sicken söt liten näbb *helt kär*
« Senast ändrad: 19 sep-11 kl 14:25 av Bunnykit »

Bunnykit

• Hälsingland
« Svar #61 skrivet: 19 sep-11 kl 14:58 »
Inte så mycket mer har hänt, men jag läste just att det är nu som kycklingen verkligen använder lungorna för första gången, och den måste anpassa sig till det ett tag innan den fortsätter att kläckas...eller något sånt :) Jaja, den är på väg iaf.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #62 skrivet: 19 sep-11 kl 15:56 »
Det ´kan ta många timmar än men har den inte tagit sej ut i kväll så tycker jag att du kan trycka lite försiktigt på skalet så sprickan blir längre bara. Hjälpa lite försiktigt men detta ska man inte göra för tidigt !!! Då kan den förblöda.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #63 skrivet: 19 sep-11 kl 16:04 »
Åh, vad roligt! Grattis! ;D Hoppas verkligen den klarar sig ut.
Mina små ägg (hönsägg) lever också ;D.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Bunnykit

• Hälsingland
« Svar #64 skrivet: 19 sep-11 kl 18:36 »
Den har fortfarande bara sitt lilla hål :/ ibland ser jag näbben sticka ut, men den rör sig inte åt sidorna.
Den började kläckas vid klockan 13 tror jag.

linisgirl

• Ångermanland
« Svar #65 skrivet: 19 sep-11 kl 18:46 »
Okey men ha inte för bråttom för de hade jag engång började öppna ägget å då hade kycklingen inte dragit in gulan så det var ju det den väntade på innan den skulle ta sej ut :) Men den klarade sej men onödigt göra så...

Bunnykit

• Hälsingland
« Svar #66 skrivet: 19 sep-11 kl 18:51 »
Okey men ha inte för bråttom för de hade jag engång började öppna ägget å då hade kycklingen inte dragit in gulan så det var ju det den väntade på innan den skulle ta sej ut :) Men den klarade sej men onödigt göra så...
Ok, jag får väll hålla mig då :D Men det är så spännande...man vill ju bara få träffa den lilla krabaten nån gång!

Bunnykit

• Hälsingland
« Svar #67 skrivet: 19 sep-11 kl 21:09 »
Ok, nu har den varit på väg sedan klockan 13~~ och inte kommit nånvart, så jag tog ut den och gjorde sprickan längre lite försiktigt. Såg också att andingshålet verkade ha torkat igen, så öppnade det försiktigt, dock kom det lite blod  :o och ett litet fjun stack också ut, omg...hoppas jag inte dödat den nu! >___< ska öka fukten lite, kanske är för tort om hinnan har torkat.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #68 skrivet: 19 sep-11 kl 22:01 »
Du har inte dödat den  ;D men du har rätt instingt ,, mera fukt o kanske ge en liten droppe vatten på näbben som den kan få dricka .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Bunnykit

• Hälsingland
« Svar #69 skrivet: 19 sep-11 kl 22:09 »
Jag ser inte näbben :o 

Eller jo, nu när jag blött upp hinnan som syns, så den blev mjuk, så ser jag kycklingen röra sig innanför den :D Den blev mjuk och fin, värmde en halv droppe vatten på fingertoppen och blötte hinnan med den.
« Senast ändrad: 19 sep-11 kl 22:13 av Bunnykit »

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #70 skrivet: 19 sep-11 kl 22:18 »
Har du en blomspruta så kan du spraya försiktigt med varmt vatten , det den behöver just nu är fukt som i fuktånga runtomden men man får ju ändå inte dränka dom . Har den nåt hål i hinnan?

Bunnykit

• Hälsingland
« Svar #71 skrivet: 19 sep-11 kl 22:22 »
Har du en blomspruta så kan du spraya försiktigt med varmt vatten , det den behöver just nu är fukt som i fuktånga runtomden men man får ju ändå inte dränka dom . Har den nåt hål i hinnan?
Jag har ingen blomspruta :( ska se om jag hittar något likande som man kan använda. Har en handuk i kläckaren som jag blött upp just nu.
Den hade ett pyttehåll, knappt att det syntes och hinnan hade torkat, det var då jag gjorde om hålet så den får luft. Och då kom det lite blod, skrämde skiten ur mig. Har försökt öppna hålet en gång till, ser en liten glipa nu bara. Ska jag testa igen att få undan hinnan så den har ett bra lufthål?

Bunnykit

• Hälsingland
« Svar #72 skrivet: 19 sep-11 kl 23:01 »
Ser ut som om jag blir uppe inatt på kläckar vaka O_O har fuktat lite mer, genom att ha en topps med lite varmt vatten på som jag strök över ägget lite granna. Hoppas det funkar.

Hallå lilla kyckling, du är uppe i tio timmar snart...var inte så blyg :o

Bunnykit

• Hälsingland
« Svar #73 skrivet: 19 sep-11 kl 23:48 »
Awe....den klarade sig inte  :'( Jag märkte att den slutat röra sig, trotts att jag såg näbben, så jag började öppna ägget. Lite för sent dock, den var livlös när jag öppnade den...den hade inte blödit som jag var rädd för, men den hade fått huvudet i fel position, den hade liksom fastnat under vingen, så den hade inte kunnat röra huvudet. Jag skulle inte väntat så länge med att öpna, men att den blödde förut gjorde mig rädd att öppna åt den.

Satans så synd alltså. Ren otur antar jag :( som jag har förstått så verkar det dock svårt med vaktlar, men jag tyckte inte det var för svårt fram tills nu när lilla Zelda inte lyckades ta sig ut. Temperaturen har diffat lite under utvecklingen, men kycklingen var fullt utvecklad så det påverkade inte. Av de fem äggen hade ett sprickor när jag fick det, men jag lät det ruvas endå, det blev dock inget. Sedan en som också la av, det tedje råkade jag knäcka med de döda äggen. Jag hade den sista kvar nu och allt gick bra...men antar att jag skulle lyssnat på instinkten att ta ut den när jag blev rastlös under kvällen. Nu vet jag till nästa gång.

Jag ska flytta om två veckor som sagt, men ska bygga en ny bättre kläckare senare. Den ska ha lite bättre funktioner, så vi får väll se hur det går.

Lilla Zelda:
« Senast ändrad: 19 sep-11 kl 23:58 av Bunnykit »

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #74 skrivet: 20 sep-11 kl 00:30 »
Näe va tråkigt  :'( det är lika jobbigt varje gång det händer .

Bunnykit

• Hälsingland
« Svar #75 skrivet: 20 sep-11 kl 00:39 »
Jag försökte få liv i henne/honom när jag fick ut den, men det var för sent. Sov gott lilla Zelda.

Nu när jag tänker på det - den pep aldrig. Den låg fel, med huvudet fastkilat, och kunde inte öppna näbben tror jag. Det såg ut som om den fick näbben bakom hinnan, och trotts att jag öppnade hinnan två gånger så kunde den inte hålla hålet öppet själv, och jag kunde inte se in i ägget och se att något var fel. I den positionen måste det varit svårt att andas. Stackars liten, den kunde inte ens pipa innan den dog :(
« Senast ändrad: 20 sep-11 kl 01:55 av Bunnykit »

ullabulla

• Norrbotten
« Svar #76 skrivet: 20 sep-11 kl 08:41 »
Åh nej, fy vad tråkigt..
Jag har följt din tråd och hållit tummarna..
Är hushållerska åt Dv.cochiner, 3 hundar ;)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #77 skrivet: 20 sep-11 kl 10:49 »
Så är det när man kläcker fram själv , många dör tyvärr utan några direkta fel .
Hönsfåglar har en väldígt hög procent på dödligheten i just äggen .

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #78 skrivet: 20 sep-11 kl 12:05 »
Neej... :'( stackars den.... och dig...
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Bunnykit

• Hälsingland
« Svar #79 skrivet: 20 sep-11 kl 12:14 »
Tack alla....kändes mest lite snopet, man håller tummarna i nästan tre veckor, sen att man ser den röra sig, på väg ut, och sen bli still. Hade jag kanske agerat snabbare...ja, vem vet. Men då kanske den blödit till döds, och det hade inte känts mycket bättre!

Men nu har vi alla lärt oss något....hålet den gjorde var i mitten av ägget, inte högt upp, jag tror inte ens den fick upp huvudet i luftbubblan utan var tvungen att göra hål på ägget för att få luft. Detta är något jag kommer hålla ögonen öppna efter i framtiden. Hade aldrig tänkt på att kycklingen kunde fastna med huvudet i fel position, precis som när mini hästar föder. Jag antog att hål i ägget betydde att allt var ok.

Jaja. Nu kan vi bara röra oss framåt...ska ut och begrava den lilla idag. Hon har lärt mig mycket, även om jag önskar att jag fått lära mig andra saker. Låt oss alla komma ihåg den lilla lärdomen! Inte allt går som planerat ibland! :o
« Senast ändrad: 20 sep-11 kl 12:16 av Bunnykit »

Dela detta:

* Inloggade just nu

264 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser