Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur många höns för heltid?  (läst 2063 gånger)

libra4ever

Hur många höns för heltid?
« skrivet: 29 aug-11 kl 12:29 »
Jag undrar hur många höns det behövs för att det skall räknas som heltidsarbete?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Hur många höns för heltid?
« Svar #1 skrivet: 29 aug-11 kl 15:36 »
Minst 10.000 förmodligen fler.

Jobbade för många år sedan på en gård med 5000 hönor. Om jag inte minns fel så tog det ca 2 timmar/dag att sköta om dem och ta hand om alla äggen. Nu var inte hönsen min arbetsuppgift jag bara hoppade in ibland om någon var sjuk.

Har du fått försäkringskassan på dig?
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

libra4ever

« Svar #2 skrivet: 29 aug-11 kl 21:16 »
Minst 10.000 förmodligen fler.

Jobbade för många år sedan på en gård med 5000 hönor. Om jag inte minns fel så tog det ca 2 timmar/dag att sköta om dem och ta hand om alla äggen. Nu var inte hönsen min arbetsuppgift jag bara hoppade in ibland om någon var sjuk.

Har du fått försäkringskassan på dig?

Tack för ditt svar! Nejdå jag var bara nyfiken och ville veta :)

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: 29 aug-11 kl 21:22 »
Fast det beror ju lite på hur man håller dem och hur utgödsling och annat sker. Är det automatiskt foder och vatten-system eller om man bär vatten själv osv. Så det är nog svårt att säga egentligen.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Ingrid68

• -
« Svar #4 skrivet: 31 aug-11 kl 07:20 »
Beror det inte lite på vad du räknar in i arbetet? Ska du försörja dig på hönsen eller räkna timmarna?
För inte länge sen var vi på Gårdsrundan i Kommunen och där var bland annat möjlighet att besöka ett ... heter det krav ... hönseri med tupp, utegård, värprede, sandbad osv.
De hade 6000 höns och att sortera ägg och paketera tog två timmar. Men sedan skulle allting annat skötas efter det. Och då kan jag tänka mig att det beror lite på vad "annat" är. Men inte färre än 6000 för försörningen kan jag tänka mig.
Jag, make, dotter, hund, katt, genbanksanslutna hedemora höns, ett 30-tal finullstackor och två shettlandsponnier huserar på gården.

Abigail

« Svar #5 skrivet: 31 aug-11 kl 23:15 »
6000 för en person eller en familj?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 02 sep-11 kl 22:14 »
Jag undrar hur många höns det behövs för att det skall räknas som heltidsarbete?
20 000 höns får du räkna med. Har för mig att det genererar en vinst på ca 200 000kr/år (sen ska det ju skattas på det också) ;)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

lilyrose

• Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #7 skrivet: 02 sep-11 kl 22:21 »
vad krävs det för hygieniska kontroller för att ha hönseri(eller sälja ägg) , för det är det bara för ägg ni tänker?
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #8 skrivet: 02 sep-11 kl 22:42 »
Omsorgsprogram, salmonellakontrollen och hälsoprogram spolmask.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Dela detta:

* Inloggade just nu

200 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser