Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tvätta får?  (läst 3843 gånger)

Bunnykit

• Hälsingland
Tvätta får?
« skrivet: 29 aug-11 kl 13:13 »
Jag har alltid undrat om man kan tvätta/borsta ett får? Då borde väll pälskväliteten bli bättre, om man tar hand om pälsen?
Eller händer något katastrofalt med de små djurens päls då?  :o

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
SV: Tvätta får?
« Svar #1 skrivet: 29 aug-11 kl 17:03 »
Jag läste någonstans att kvinnorna förr i tiden tvättade fåren. De fick väldigt fin ull då och den blev lättare att förvara när den var ren. Är lite osäker men jag undrar om det inte var någonstans, som de fortfarande tvättade fåren. Det händer i a f inget hemskt med fåren för det, tvärt om. Borsta kan man också göra, det tycker fåren om.
Åsenfår, hundar och katter

Bunnykit

• Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 29 aug-11 kl 17:22 »
Vad mysigt det låter :D jag skulle tycka det vore jättekul att få testa det någongång xD

vallhunden

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 29 aug-11 kl 18:25 »
Gotlandsfåren ska man inte borsta... det förstör locken då!

Däremot så tvättar man Gotlandsbaggarna innan riksbedömning och auktion. Då sköljer man av dom i ljummet vatten, bara.
Har aldrig gjort detta själv, men har hört att det är så det går till.... Eftersom den säsongen sammanfaller med vallhundstävlingar så har jag prioriterat tävlingsverksamheten istället...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Siri-Piri

• -
« Svar #4 skrivet: 29 aug-11 kl 18:33 »
Läs "Gittan och fårskallarna" av Pija Lindebaum  ;D
Hunting is not a matter of life or death.
It is much more important than that.

Nemi

• Gotland
« Svar #5 skrivet: 30 aug-11 kl 10:24 »
Jag får ju både tvätta och klippa tvekönta i rumpan och bakben regelbundet (ca var 3:e vecka) och det verkar hon faktiskt numera tycka är jätteskönt! Ser lite roligt ut när ullen där bak lyser av renhet och lyster!
Månskenslammbonde på världens vackraste ö; Gotland.
Här bor jag med mina två härliga blandrashundar, fyra katter och sex Gotländska pälsfår; Saga, Ida, Greta, Klara, Ellen och Aina.

Annamax

• Övriga världen
« Svar #6 skrivet: 31 aug-11 kl 08:55 »
Jag får ju både tvätta och klippa tvekönta i rumpan och bakben regelbundet (ca var 3:e vecka) och det verkar hon faktiskt numera tycka är jätteskönt! Ser lite roligt ut när ullen där bak lyser av renhet och lyster!

Nu hängde jag inte med riktigt? Tvekönta? Är det bara ett får du måste tvätta och klippa?

Nemi

• Gotland
« Svar #7 skrivet: 31 aug-11 kl 10:38 »
Ja. Om Idas kön tvista de lärda, men hur som haver så tycks hon enligt klipparen tvekönt. Kissar ned ena rumphalvan och en bit ned på låret vilket jag alltså regelbundet får klippa kort och tvätta rent. För att jag tänker att sol och urin blir en frätande kombination. På vintern håller jag det kort och tar ibland lite tvättcreme för att hålla huden ren. Så ja, det är bara Ida jag får pyssla så här med, men hon gillar det och jag gillar ju henne skarpt!
Månskenslammbonde på världens vackraste ö; Gotland.
Här bor jag med mina två härliga blandrashundar, fyra katter och sex Gotländska pälsfår; Saga, Ida, Greta, Klara, Ellen och Aina.

Dela detta:

* Inloggade just nu

433 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser