Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Russ viktbärande ???  (läst 3835 gånger)

miafialia

• Södermanland
Russ viktbärande ???
« skrivet: 30 aug-11 kl 12:36 »
Hejsan har köpt ett russ som mina barn ska rida hon är 127 i mankhöjd och i bra kondition! nu undrar jag tror ni det är farligt om jag tar en skogsrunda då och då?? väger 63 och är 160!

FM

• Skåne
SV: Russ viktbärande ???
« Svar #1 skrivet: 30 aug-11 kl 12:54 »
Visst kan det funka... Det jag tänker på är att om du ska rida med sadel så kanske den är anpassad till barnen, när du sätter dig i den blir det ett annat tryck. Hur lång är hon i kroppen? Bästa sättet är ju att prova lite och se hur hon reagerar. Min första tanke var dock att du verkar för stor. En annan sak du kan göra är att promenera med henne varvat med att rida en stund sen promonera.... Tycker det svårt att avgöra när man inte sett bild på hästen och med hästen och dig. Russ kan va smäckra och de kan va grova etc...

MVH/FM
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 30 aug-11 kl 13:36 »
O jag tycker det låter som att en skogsprommis voren helt okej, russet är ju i form iallafall, skillnad vore om hästen vore otränad. Kanske kan du rida utan sadel tom för att slippa vikt.

Har själv ett russ på 127 och stadigt byggd, skulle gärna se en liten vuxen medryttare på henne, om det fanns nån lämplig.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

crazysunshine

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 30 aug-11 kl 13:40 »
Jag tror inte att det är nån fara. Så länge du kan rida och följa hästens rörelser smidigt och hästen mår bra
och inte har sen tidigare (inte ens lätta) problem i ryggen eller benen.

Jag var medryttare på en ponny i den storleken i 7 år och det funkade väldigt bra och då väger jag lika mycket som du och är dessutom längre. Hade dessutom två andra ponnys i den storleken som inte alls var så kraftig byggt, men också de hade ingen problem med att bära mig.

Och du ska ju inte rida hästen varje dag i 5 timmar och hoppar jättehögt ;-)

Dela detta:

* Inloggade just nu

678 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser