Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flytta ruvande höna?!  (läst 1231 gånger)

Linamarie

• Västergötland
Flytta ruvande höna?!
« skrivet: 31 aug-11 kl 19:24 »

Hej!

Vi har en dv kochin höna som varit försvunnen i ca 2 veckor. Har nu hittat den och hon har lagt sig att ruva under en häck på en ca 20 cm bred klippavsats vid en stentrappa. Jag skulle vilja flytta in henne i hönshuset för även om hon är en robust liten höna och ligger ganska skyddat av växtlighet så kommer de ev kycklingarna inte överleva ett fall på ca 150 cm ner i en stentrappa... Är det bara att ta ut ett rede, lägga i ägg och höna och sedan bära in det? Eller är det bättre att lägga ägg och höna i redet på den plats hon är, låta vara en dag och sedan flytta in? Eller är hela projektet dömt att misslyckas?!

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
SV: Flytta ruvande höna?!
« Svar #1 skrivet: 31 aug-11 kl 21:14 »
Jag har bara erfarenhet av min flock och där är alla individer, endel är inga problem att flytta men andra kan jag inte flytta förrän alldeles i slutet.
Mitt råd är försök du flytta henne men gör det på kvällen det brukar vara enklast.

JQHANNES

• Gotland
SV: Flytta ruvande höna?!
« Svar #2 skrivet: 01 sep-11 kl 10:42 »
Kan du inte lägga någon typ fyrkantig "ram" runt hönan,så att hon kan komma ut och äta osv men kycklingarna kan inte komma ut (till en början?).

Dela detta:

* Inloggade just nu

696 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser