Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bockar som luktar illa, vad beror det på, möjliga åtgärder?  (läst 15446 gånger)

Ronny

• Skåne
SV: Bockar som luktar illa, vad beror det på, möjliga åtgärder?
« Svar #20 skrivet: 09 sep-11 kl 20:35 »
Varför urin skulle komma ur penis är mig obegripligt. 

Varifrån skulle den annars komma ut  ???
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Ronny

• Skåne
« Svar #21 skrivet: 09 sep-11 kl 20:46 »
Hur skulle urin kunna spruta flera meter?

Det är kanske inte vetenskapligt korrekt att jämföra folk med fä, men den värsta längdpissare jag kan få fram är Kyle Schröder i Nebraska. Han pissade ca 5,5 meter. Det värsta spermasprutet som är uppmätt är ca 5,7 meter. Skulle jag börja tävla hade jag utan tvekan valt längdpissning!
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #22 skrivet: 09 sep-11 kl 21:45 »
Bevis, eller källor, vad vi nu ska kalla det? Google, "vetenskapliga artiklar" och "male goat behaviour" gav följande resultat:

Functions of scent-urination in ungulates with special reference to feral goats (Capra hircus L.)
http://www.jstor.org/pss/2459577
"Just prior to and during the breeding season, the males of most ungulates in some manner impregnate part of their pelage with the scent of their own urine. I term this behavior, at least in feral goats (Capra hircus), "scent-urination." What appears to be the same act in goats has been called urine-marking by Shank (1972). /.../Scent-urination is documented and described for the males of several bovid and cervid species. Evidence is given indicating that the fluid released is in all cases urine, and not semen as is commonly assumed. Most members of the Caprini urinate directly onto some part of the body where there is long hair."

A REVIEW OF THE SOCIAL BEHAVIOR OF FERAL AND WILD SHEEP AND GOATS
http://jas.fass.org/content/58/2/500.full.pdf
"One of the major differences between feral sheep and goats is in their use of scent. Unlike sheep, male goats exhibit urine marking, possibly related to advertising a male's conditions, and to synchronizing estrus among females. Males court females with a series of increasing contact patterns culminating in copulation."

Medial preoptic-anterior hypothalamic lesions and sociosexual behavior of male goats
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/003193848690020X
"Self-enurination and penis licking are male sex-typical behaviors unique to goats. During self-enurination (referred to also as scent-urination) a male goat turns /.../ Male sex-typical non-courtship responses of flehmen, self-enurination and penis licking were not altered by the MP-AH lesions."

Morphology of caprine skin glands involved in buck odour production
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1090023304001832
"It has been claimed that buck odour during the rutting season is mostly caused by urine spraying and  and subsequent exposure to air.... /..../ Buck odour was most apparent in the cornual gland area, less distinct at the mental gland region, and faint or absent in the other glandular areas. Surgical removal of the cornual glands caused a decrease in buck odour and persisting scent was ascribed to smaller skin glands dispersed in the cranial body half. Complete absence of buck odour was only observed in castrated bucks."

Stimulus conditions influencing self-enurination, genital grooming and flehmen in male goats
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/0168159186900092
"The stimulus conditions which influence the frequencies of self-enurination, genital grooming and flehmen by domestic male goats (Capra hircus  L.) were studied in two experiments in which the sexual arousal and performance of the subjects were varied either naturally or artificially. Sexually aroused males exhibit more frequent self-enurination, genital grooming and flehmen than sexually inactive males. In natural mating, self-enurination and genital grooming are exhibited mainly when sexual behaviors are naturally inhibited, as during the post-ejaculatory refractory period. Frequencies of self-enurination and genital grooming can be artificially increased by enhancing sexual arousal in situations that preclude physical contact with females, such as when observing other males copulate or when restrained in close proximity to a female immediately following ejaculation."

McDonald's veterinary endocrinology and reproduction
http://books.google.se/books?id=vyxgGoDeyj8C&printsec=frontcover&dq=McDonald%27s+veterinary+endocrinology+and+reproduction&hl=sv&ei=yWhqTpKwII_Nswbi4NHHBA&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1&ved=0CC4Q6AEwAA#v=onepage&q=self-enurination&f=false
"As they grow older, bucks develop the habit of urinating on their own chin hair and forelegs. Sexually aroused bucks exhibit frequent self-enurination, flehmen and genital grooming."

Domestic Animal Behavior for Veterinarians and Animal Scientists
http://books.google.se/books?id=xrQEsNDwyaEC&printsec=frontcover&dq=Domestic+Animal+Behavior+for+Veterinarians+and+Animal+Scientists&hl=sv&ei=YGtqTp_sJcSOswaa8qHUBA&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1&ved=0CCoQ6AEwAA#v=snippet&q=enurination&f=false
"A component of the mating sequence unique to the goat is the urination by bucks on their own forelegs and beards during courtship. This behavior is termed enurination. Occasionally, mouthing of the penis also occurs. Although various functions have been attributed to enurination, including increasing the intensity of the buck's odor and advertising his nutritional fitness, the behavior occurs most frequently in a situation of sexual frustration when the buck is restrained from mating."

Världen, förutom Trollmor, verkar alltså vara fullständigt överens om att det är urin som bockarna parfymerar sig med....
Jag håller med Peer Gynth - Vad har DU för bevis för att det är sperma?

Varför urin skulle komma ur penis är mig obegripligt. 

Den lilla boken Snoppar och snippor : om skillnaden mellan pojkar och flickor (3-6 år), kanske kan ge dig ett svar på detta mysterium?  ;)
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9197873195
« Senast ändrad: 15 sep-11 kl 06:38 av Mmmm »

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #23 skrivet: 10 sep-11 kl 20:49 »
Tack för länkarna, Mmmm, en av dem fungerade också!  Jag ska läsa den under helgen.  Men om nu bocken kör ut snoppoen ur urinröret ett par decimeter, varför skulle det var urin som kommer ur spetsen?  Lukten är klart annorlunda än lukten av urin.  Självklart markerar de med både urin, "pärlor" och luktkörtlar, men nu var det värsta stanken vi pratade om.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #24 skrivet: 10 sep-11 kl 21:06 »
Urinröret sitter inne i snoppen, ur den kommer både urin och vid parning sperma.
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #25 skrivet: 10 sep-11 kl 21:08 »
Tack för länkarna, Mmmm, en av dem fungerade också! 
4 av de 7 länkarna fungerar utan problem. (Ett par av dem går direkt till pdf-filer, din dator kanske inte kan öppna sådana?) ScineceDirekt är nere tillfälligt; "We are currently making scheduled improvements to SciVerse ScienceDirect and are working to restore service as soon as possible. Downtime by region is expected to be as follows: Greenwich Mean Time (GMT): 11:30AM GMT - 10:30PM GMT". Så allihop bör funka igen ganska snart.

Men om nu bocken kör ut snoppoen ur urinröret ett par decimeter, varför skulle det var urin som kommer ur spetsen?
Penisen har inte två olika "ledningar" för sädesvätska och urin. Jag antar att du menar urinrörets "maskformiga bihang" som sticker ut? Det är en fortsättning på själva urinröret.

Tillägg: såg att Anette hann skriva just detta medan jag postade :)
« Senast ändrad: 10 sep-11 kl 21:12 av Mmmm »

Trollmor

• -
« Svar #26 skrivet: 10 sep-11 kl 22:39 »
Okej, nu börjar det likna en saklig framställning.  Och jo, en PDF-fil har också fungerat.  Jag kan ha haft maximal otur när jag klickade.

Som jag sa, jag ÄR beredd att ändra uppfattning, men då krävs mer än "Trollmor är korkad" ...  ;)

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #27 skrivet: 11 sep-11 kl 04:51 »
Trollmor, du har kommit med ett par befängda påståenden och jag ser än så länge inga försök från din sida att bevisa riktigheten i dem trots att vi bett dig göra det.

Jag tycker jag har gjort en hyfsad ansträngning för att styrka mitt påstående så nu vill jag gärna se dig lägga fram bevis för
1) att bockars urin kommer ut på annat ställe än ur deras penis och
2) för att det är sperma och inte urin de använder för att "parfymera" sig?
« Senast ändrad: 15 sep-11 kl 14:05 av ieenilorac »

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #28 skrivet: 11 sep-11 kl 07:27 »
Ett påstående till - förutom ovanstående - som jag gärna skulle vilja ha bevis för är detta:
(Den bock som gjort sig av med gamla spermier när han kommer intill sin utvalda, han har miljoner färskare kvar att göra henne lycklig med.  En bock i sina bästa år kan göra 200 getter dräktiga på en säsong.  Motsvarande för en hingst är 20.)

Det stämmer säkert att en bock kan befrukta 200 getter/säsong utan problem, men det du påstår är faktiskt att han får utlösning ett mycket stort antal gånger/dag och att det bara gör hans sperma bättre!  (Som alla vet som träffat en bock under brunstperioden så "parfymerar" han sig ganska ofta, 20-30 ggr/dag är nog inte en orimlig gissning)
Om det stämmer så har de som sysslar med artificiell inseminering/spermasamling fått fel för sig när de påstår att antalet levande spermier i sädesvätskan sjunker efter ett antal "tappningar", dvs utlösningar? Javisst, det behövs bara en enda spermie för att befrukta ett ägg, men naturen tar inga onödiga risker när det gäller att föra generna vidare! Att använda sperma som lockmedel är fullständigt ologiskt!

...och eftersom du kommer att be om källor eller bevis, så:

Frequent semen collection and sperm reserves of the male Angora goat (Capra hircus)
http://www.reproduction-online.org/cgi/pmidlookup?view=long&pmid=1625254
Semen was collected from six mature and sexually rested Angora bucks at one-hour intervals five times a day on each of 5 consecutive days in the breeding season. There was a marked decline in semen volume (P < 0.001),sperm concentration (P < 0.05)and number of spermatozoa (P < 0.001) on consecutive days. Successive ejaculates within days differed only in number of spermatozoa (P < 0.001). /..../ It is suggested that for efficient collection of spermatozoa for artificial breeding purposes, the bucks should be given a rest period of 1-2 days between days of intensive semen collection to allow a more complete sperm replenishment.

EFFECT OF SUCCESSIVE EJACULATION ON THE SPERMIOGRAM OF WEST AFRICAN DWARF GOATS
http://www.vef.unizg.hr/vetarhiv/papers/70-4/oyeyemi.pdf
Twenty healthy adult male (bucks) West African Dwarf Goats (WADG) aged between 2-4 years and weighing between 16-20 kg were used in this study. They were randomly assigned into four groups of five bucks. In group A, semen was collected once a week for a period of eight weeks, while in group B semen was collected twice a week for a period of eight weeks, once a day for 21 days in group C, and twice daily at an interval of five hours for 21 days in group D. /.../ The morphological abnormalities consequent on frequent ejaculation will have important consequences on fertility. The rise in primary abnormalities, especially proximal cytoplasm droplets indicated that frequent ejaculation resulted in the rapid release of immature spermatozoa. This factor was largely responsible for the significant reduction in sperm concentration/total spermatozoa in group D, would suggest that semen collection in bucks should not exceed two ejaculations in a week. This will ensure the harvesting of mature spermatozoa and acceptable concentration and morphology. 

Characteristics of Buck Semen with Regard to Ejaculate Numbers, Collection Intervals, Diluents and Preservation Periods
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1046/j.1439-0531.2000.00199.x/full
"We conclude that Black Bengal bucks can be collected three times during 20 min, every 3 days"

Influence of ejaculation frequency on sperm characteristics, ionic composition and enzymatic activity of seminal plasma in rams
http://www.journals.elsevierhealth.com/periodicals/rumin/article/PIIS0921448802000512/abstract
"Semen was collected from 8 rams for a period of 12 days in four successive phases with a gradually increasing semen collection intensity. Each phase continued for 3 days and rams were ejaculated 1, 3, 6 and 8 times per day during phase I, II, III and IV, respectively. Semen volume, sperm concentration and progressive motility rates decreased significantly with regards to elevated semen collection frequency. "

Dessutom får du gärna förklara vad du menar med det du skriver här, för det begriper jag inte! Hur i hela världen menar du att han gör när han "Kör ut snoppen ur urinröret"???
Men om nu bocken kör ut snoppoen ur urinröret ett par decimeter, varför skulle det var urin som kommer ur spetsen?
« Senast ändrad: 11 sep-11 kl 08:19 av Mmmm »

Sussilo

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 11 sep-11 kl 09:51 »
Lukten är klart annorlunda än lukten av urin. Självklart markerar de med både urin, "pärlor" och luktkörtlar, men nu var det värsta stanken vi pratade om.

Det verkar som vi pratar om flera olika saker. När det gäller stanken, så ökar testosteronhalten hos bocken under brunsten och det påverkar lukten avsevärt :P .
« Senast ändrad: 11 sep-11 kl 09:55 av Sussilo »

Trollmor

• -
« Svar #30 skrivet: 11 sep-11 kl 16:29 »
Har tre afrikanska dvärggetter som är ca 15 månader gamla, som har börjat lukta väldigt starkt, lukten sprider sig långa avstånd. Om jag klappar o kliar dom (som dom älskar) så luktar jag GET hela dagen :D. Läste något om "något" som sitter mellan hornen på getterna, Dom kliar o gnor på pinnar o grenar mellan sina horn väldigt mycket.
Vad ska jag göra??
Det här är antagligen lukten från bockarnas luktkörtlar.  Dessa sitter i huden lite överallt på kroppen, särskilt i ansiktet, på sidorna, och, som Du är inne på, snett bakom hornen/hornknölarna.  Om man avhornar killingar med brännjärn (som jag inte vill rekommendera!), så för många brännjärnet även över doftkörtlarna.  Då doftar den vuxna bocken betydligt mindre.  Detta är dock för sent för Dina mer än årsgamla bockar.  Du beskriver fint hur de gnuggar och slår in denna doft på material i miljön, för att berätta för andra getflockar att detta område är upptaget.

Den här doften blir betydligt svagare om Du låter kastrera dem (veterinärjobb), men upphör inte helt.

Sussilos länk till Fiasco Farm är nog den bästa Du fått i den här tråden.
« Senast ändrad: 15 sep-11 kl 14:07 av ieenilorac »

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #31 skrivet: 15 sep-11 kl 06:28 »
För min del lämnar jag den här frågan, jag har fått sagt vad jag vill. Det viktigaste för mig är getterna och deras väl och ve. Alltså att det inte sprids allt för felaktig information till den som funderar på att skaffa egna getter. Detta innebär att jag reagerar när saker som är rätt uppåt väggarna, som dina påståenden, får stå helt oemotsagda. Finns det åtminstone en avvikande uppfattning presenterad så kan var och en själv försöka bilda sig en uppfattning. :)
« Senast ändrad: 15 sep-11 kl 14:08 av ieenilorac »

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #32 skrivet: 15 sep-11 kl 13:31 »
Jag har med stigande förvåning tagit del av Mirakelgårdens tråd om stinkande getter, samt den av Trollmor avknoppade tråden om vad bockarna egentligen sprutar.  Eftersom jag har haft getter i cirka 10 år, och kunnat konstatera att vad det än är som sprayas, så stinker det om man får det på kläderna.  Så är ju faktafrågan också intressant för mig.  Jag dristar mig till att anse detta, trots att stämningen i de här två trådarna har föranlett en del åtgärder, troligtvis från moderators sida.  Så med risk för att även jag blir påhoppad, vill jag framföra följande:

Jag vill verkligen VETA vad det är som hamnar på mina kläder, bland annat för att kunna rengöra kläderna på bästa sätt - med minsta möjliga miljöpåverkan.

Jag kommer därför personligen:

1) I fortsättningen lämna mina personliga känslor därhän - och inte ta in dem i mina inlägg.

2) Avstå från vidare inlägg i den här tråden tills jag har vetenskapliga rapporter i kombination med egna empiriska tester att redovisa.

3) Enbart litteraturstudium för att lösa denna frågeställning anser jag vara av mindre värde, om det inte kan verifieras genom normal vetenskaplig evidenskontroll.

4) Mina bockar har pga årstiden (eller kanske pga sorg över den tidigare tonen i den här tråden) upphört med att lämna material som kan utgöra underlag för kemiska och mikroskopiska undersökningar.  Därför får jag kanske vänta i upp till ett år med att lämna resultat av de undersökningar jag ämnar utföra.

Något OT:  Med detta inlägg hoppas jag också kunna bidra till en öppen, positiv (=vänlig och förstående) och välkomnande stämning på Gettavlan.  :D  Givetvis avser jag inte att man måste intill dumhet stryka befängda inlägg medhårs, men jag hoppas att vi ska kunna hålla den hittillsvarande stämningen på Gettavlan intakt, så att nyblivna getägare eller vana getägare med nyuppkomna frågor, erfarenheter eller andra tankar skall känna sig fria att dela med sig till oss andra. 

Med alltjämt vänliga hälsningar

/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #33 skrivet: 15 sep-11 kl 13:59 »
Har varit sjuk och inte orkat ta tag i detta riktigt. Frågan är om det är en eller två frågor...  ??? Ts frågar om doftkörtlar, sedan kommer diskussionen in på att det kan vara sekret från penis, antingen urin eller sperma, och här blir känslorna helt plötsligt orimligt upprörda. Den sista frågan har tagit över tråden totalt. Att bockar luktar och varför de luktar är intressant för både nybörjare och veteraner, men med tanke på att det ska gå att hitta sakfrågan lätt när man söker efter den i framtiden, så blir rubriken missvisande i förhållande till vad tråden kommit att handla om. Efter att ha klurat en stund har jag bestämt mig för att ta bort den avknoppade tråden och istället ändra rubriken på denna.

Väldigt tråkigt med den otrevliga ton som blivit, det vill jag inte se här på gettavlan. Skärpning och svara med normal artighet och respekt, eller låt bli att svara.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

hanzzon

• Livet på ett torp
    • Västmanland
    • Sadelmakarns Torp
« Svar #34 skrivet: 07 mar-13 kl 09:44 »
4) Mina bockar har pga årstiden (eller kanske pga sorg över den tidigare tonen i den här tråden) upphört med att lämna material som kan utgöra underlag för kemiska och mikroskopiska undersökningar.  Därför får jag kanske vänta i upp till ett år med att lämna resultat av de undersökningar jag ämnar utföra.

Jag vill gärna med veta svaret på denna fråga. :)
Hur har det gått med dina undersökningar Torptomten?
Med vänlig hälsning
Hanzzon

Dela detta:

* Inloggade just nu

126 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser