Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bockar som luktar illa, vad beror det på, möjliga åtgärder?  (läst 15456 gånger)

mirakelgården

• Östergötland
Har tre afrikanska dvärggetter som är ca 15 månader gamla, som har börjat lukta väldigt starkt, lukten sprider sig långa avstånd. Om jag klappar o kliar dom (som dom älskar) så luktar jag GET hela dagen :D. Läste något om "något" som sitter mellan hornen på getterna, Dom kliar o gnor på pinnar o grenar mellan sina horn väldigt mycket.
Vad ska jag göra??   
« Senast ändrad: 15 sep-11 kl 14:01 av ieenilorac »

Sussilo

• Gäst
Getterna, dvs. hondjuren, brukar inte lukta. Bockarna, handjuren, kan däremot lukta mer eller mindre starkt på sensommaren/hösten när brunsttiden sätter in och där är vi nu :P. Det finns inte så mycket att göra åt detta mer än att antingen stå ut eller göra sig av med bocken eller kastrera honom.

mirakelgården

• Östergötland
Glömde skriva att det är tre bockar.

Sussilo

• Gäst
Tre bockar - då förstår jag att det luktar hos dig nu! Jag vet vad du talar om  :P! Det går inte att klappa bockarna och sedan åka direkt till jobbet eller affären - man måste duscha och byta kläder först  ;D. Kan du, och grannskapet, stå ut med lukten så är bockar roliga "sällskapsdjur" på gården. Är lukten för besvärande, så kastrera alla nu - de blir lika trevliga efteråt! Doftkörtlarna sitter strax bakom hornen, men bockar i brunsttider parfymerar sig också med sin urin i skägg och ansikte - gullgossar!

supersnällasilversara

• hellre lite skit i hörnet än ett rent helvete
    • Blekinge
! Doftkörtlarna sitter strax bakom hornen, men bockar i brunsttider parfymerar sig också med sin urin i skägg och ansikte - gullgossar!

Gullgossar ;)
Min Henrik slutade att parfymera sig efter kastreringen.
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

Lejonhjärta

• Västergötland
Mina killar kastrerade vi när vi tog över dom.
Dom stank innan, man behövde inte se dom bara låta näsan leta efter vart dom befann sig!!
Underbara grabbar nu. Kan klia dom hur mkt som helst och luktar absolit ingenting efter detta. :-))
Klart värt detta!!
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

LillSkruttet

• Jämtland
vad kostar det att kastrera en bock?
Kommer vet hem och gör de? eller åker man dit?
Har höns,får,get,kanin,hundar,gäss,kalkoner,och katter

Sussilo

• Gäst
Priset varierar en del. Veterinären kan komma hem och utföra kastreringen, men billigast blir det om du åker med bocken till veterinärmottagningen. Hur har det gått med dina killingar?

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Glömde skriva att det är tre bockar.
Nå, det förstod vi nästan på beskrivningen!  Som alternativ till operation (som jag är emot) kan Du använda särskilda kläder och hårskydd/mössa när Du pratar med dem.  Klädbyte och någon form av bad rekommenderas före umgänge med "oskyldiga" människor, som inte förstår sig på denna ljuvliga varma doft!

Och, Sussilo, det är inte urin de sprutar på bogar och i ansikte.  Det är sperma, och vätskan är inte skön att få på huden.  Kan svida ganska ordentligt om man är känslig.  Själv brukar jag klappa och klia, och raskt hoppa åt sidan om bocken börjar bukta ut med ena sidan ...  :o

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Mmmm

• Övriga världen
  Och, Sussilo, det är inte urin de sprutar på bogar och i ansikte.  Det är sperma, och vätskan är inte skön att få på huden. 

Nej, nej, nej! Naturligtvis är det urin! Att lukten blir annorlunda beror på att bocken under parningssäsongen producerar mer testosteron och det påverkar lukten. Att det svider på huden? Tja... koncentrerad urin gör det....

Urin =  används som lockmedel och "förspel" - behöver alltså lukta på ett visst sätt för att locka honor.
Sperma = ja, när det är dags att skicka ut den då ska "förspelet" redan haft sin verkan! Den har alltså ingen nytta av att varken lukta eller smaka nåt särskilt!  ;D

Trollmor

• -
SV: Bockar som luktar illa, vad beror det på, möjliga åtgärder?
« Svar #10 skrivet: 04 sep-11 kl 20:01 »
Nej, nej, nej! Naturligtvis är det urin! Att lukten blir annorlunda beror på att bocken under parningssäsongen producerar mer testosteron och det påverkar lukten. Att det svider på huden? Tja... koncentrerad urin gör det....

Urin =  används som lockmedel och "förspel" - behöver alltså lukta på ett visst sätt för att locka honor.
Sperma = ja, när det är dags att skicka ut den då ska "förspelet" redan haft sin verkan! Den har alltså ingen nytta av att varken lukta eller smaka nåt särskilt!  ;D
Nu ska Ni få se något ovanligt:  Trollmor frågar:

"Har Du bevis?"

För detta har jag aldrig hört talas om, ej heller sett.  Hur skulle urin kunna spruta flera meter?

LillSkruttet

• Jämtland
« Svar #11 skrivet: 04 sep-11 kl 20:46 »
Haha ja jag får kolla med min sambo om vi kan åka:D
Det har gått super med dom ;D
Snart ska dom få örhängen.

Min andra get killade en månad senare och då var jag redo, sen att det gick bra har jag er att tacka för, för hon hade problem med första, men de löste hon.
Men sen kom den andra på tok fel, det kom ett huvud men inga ben.. så benen låg knepigt i henne...och hade inte Trollmor sagt att man skulle vara snabb på att hjälpa till så hade jag nog förlora mamma eller killing eller båda två :-\ men insåg med er beskrivning att jag nog var tvungen att hjälpa till.. och det gick bra=)

Så nu har jag 4 getter och 4 bockar.. så har vi kolla nu i sommar och kommit fram till att vi inte vill ha fler och inte färre... för med det antal vi har nu så beta dom av bra och dom håller sams.
Men bockarna stinker nu och jag tycker inte att de är farligt men mina vänner tycker inte som mig:D så därför vill jag oxå kastrera=)
Har höns,får,get,kanin,hundar,gäss,kalkoner,och katter

Trollmor

• -
« Svar #12 skrivet: 04 sep-11 kl 23:08 »
Roligt att det gick bra, Lillskruttet!  Vi var ett helt gäng som var oroliga för Din get, minns jag.

Bockar luktar starkare än getter, men getter luktar också.  De har luktkörtlar över hela kroppen, särskilt i ansiktet och på sidorna.  Och ett par rejäla körtlar snett bakom hornen, inåt.  På hornlösa djur på motsvarande ställe.  Det är en grop där, där lukten kommer ut, och även vi människor brukar kunna känna doften, om vi hämtar upp den på ett finger och sen luktar på fingret.

Och så det som dom sprutar med, där är bockarna överlägsna!  ;)

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #13 skrivet: 04 sep-11 kl 23:26 »
Jag hade en bock som urinerade på allt och alla. Han var expert på att rikta strålen. Speciellt roligt var det att försöka träffa folk han inte kände igen, jag fick alltid förvarna om att stå en bit ifrån :-[ sedan avslutade han med att suga av sig själv ::) :-[ :-[ Han var så pinsam och stinkande att jag slutade visa mina getter för besökare. Han har nu avslutat sina dagar och här finns numera en betydligt trevligare bock.
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

mirakelgården

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 06 sep-11 kl 07:16 »
Tack för alla bra svar :), men det känns på dom senaste svaren att ämnet har lämnats en aning :-\

PS: En lycka på vår lilla gård: igår kläcktes våra första kycklingar, ruvade av hönan såklart :)

Ronny

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 06 sep-11 kl 08:47 »
Det är allmänt känt att det är urin och naturligtvis inte sperma som bockarna sprutar på mage, framben och skägg. Värst är det om det finns brunstiga getter i närheten. Då vill de vara riktigt attraktiva.
« Senast ändrad: 15 sep-11 kl 20:20 av ieenilorac »
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #16 skrivet: 08 sep-11 kl 18:41 »
Nu ska Ni få se något ovanligt:  Trollmor frågar:

"Har Du bevis?"

För detta har jag aldrig hört talas om, ej heller sett.  Hur skulle urin kunna spruta flera meter?

Bevis för vad? För skillnaden mellan urin och sädesvätska? Eller för att sperma kan sprutas längre än urin? Eller för att det är urin och inte sperma som bockarna "parfymerar" sig med?

Är det 1:a alternativet får jag nog hänvisa till en biologibok för grundskolan eller nåt....  Är det 2:a alternativet, tja... Guiness rekordbok? Är det 3:e alternativet säger jag "titta, lukta och använd sunda förnuftet! Det är gult, rinnande och luktar urin.... all getlitteratur och alla vetenskapliga studier som berör getters/bockars sexualbeteende tar upp urinmarkering t ex  "urine spraying", "self enurination" osv. Ingen talar om sperma-markering, spermasprutning, "semen spraying" eller liknande.... Och till sist - det är biologiskt helt ologiskt att använda sperma/sädesvätska för att "parfymera" sig. Stackars den bock som parfymerat sig så flitigt att spermierna är slut och han bara sprutar "måsavann" när han väl lockat till sig några getter som vill para sig med honom.....  :-[

Sussilo

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 09 sep-11 kl 16:55 »
Kan det här vara till någon hjälp? Scrolla ner och läs från "Urinating" fram till "Buck Behavior" eller alltihop, förresten  :)! Där finns också riktiga foton på vad bocken har för sig.

http://fiascofarm.com/goats/buck-wether-info.htm
« Senast ändrad: 09 sep-11 kl 16:59 av Sussilo »

Trollmor

• -
« Svar #18 skrivet: 09 sep-11 kl 18:48 »
Jag känner en klar skillnad mellan doften av urin från en bock och doften av hans sperma/sädesvätska.  Varför urin skulle komma ur penis är mig obegripligt.  Jag tittade mycket hastigt på Din länk, Sussilo, men kunde inte hitta något som visade skillnaden, utom att (den amerikanska) hemsidan utgår ifrån att det är urin.  (Mitt förtroende för deras kunskaper sjunker en aning, när de påstår att bockar skulle vara aggressiva!  Något fredligare än en bock mitt i sin flock får man ju leta länge efter!  Däremot är fiascofarm kunniga i mycket annat.)

Så jag upprepar:  Om Ni vill att jag ska ändra min övertygelse, så får Ni komma med bättre argument!  Bevis, helt enkelt.  Jag ser ingen anledning att vara pryd när man umgås med getter, de är verkligen sexiga!

(Den bock som gjort sig av med gamla spermier när han kommer intill sin utvalda, han har miljoner färskare kvar att göra henne lycklig med.  En bock i sina bästa år kan göra 200 getter dräktiga på en säsong.  Motsvarande för en hingst är 20.)

Per Gynt

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 09 sep-11 kl 19:59 »
Varför urin skulle komma ur penis är mig obegripligt.  Jag tittade mycket hastigt på Din länk, Sussilo, men kunde inte hitta något som visade skillnaden, utom att (den amerikanska) hemsidan utgår ifrån att det är urin.  (Mitt förtroende för deras kunskaper sjunker en aning, när de påstår att bockar skulle vara aggressiva!  Något fredligare än en bock mitt i sin flock får man ju leta länge efter! 

Så jag upprepar:  Om Ni vill att jag ska ändra min övertygelse, så får Ni komma med bättre argument!  Bevis, helt enkelt. 

Mange djurslag använder urin som markör på olika sätt. I löp/brunsttid blir urinen ekstra intressant. Min annars sansade hanhund dricker löptikens urin när hon kissar..... Så vad är så merkligt med att bockarna sprayar urin på sig? Verlden utanför lilla Svedala är stor och getkunskaperna större. Läs länken ordenligt: "Mostly our boys are just extremely stinky sweetharts, who would not think of hurting us (on purpose)"
Vad har du för bevis att det skulle vara sperma som bockarna sprayar på sig och omgivningen?

Dela detta:

* Inloggade just nu

146 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser