Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur få bort dumma etiketter?  (läst 61761 gånger)

pantone511

• gamla hus och varmt kaffe
    • Blekinge
hur få bort dumma etiketter?
« skrivet: 09 sep-11 kl 20:36 »
Jag tycker det är svårt att få bort etiketter på glasburkar man köpt på affären. Jag vill gärna spara dem när de är tomma, för att sen återanvända till egen sylt, men är trött på segt klister och etikettrester. Det måste finnas ett smart sätt. Någon som kan tipsa mig?

/P
uppskattar: liv i liten skala. barn och hund i 1800-tals hus. torr ved och kantarell. nära vänner. hästar i hagen. skogshallon på syltburk. doft av skvattram och tölt genom skogen. hembakat bröd och kortspel.

mig

• Gäst
SV: hur få bort dumma etiketter?
« Svar #1 skrivet: 09 sep-11 kl 20:40 »
Lägg burkarna i blöt i diskhon innan du diskar dem (särskillt om du har diskmaskin, tror värmen gör att klistret sitter hårdare).

tinna.m

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 09 sep-11 kl 20:43 »
Lägg en blöt lase runt burken.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

FM

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 09 sep-11 kl 20:44 »
Värma med en tändare kan oxå funka ;)
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

anders50

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 09 sep-11 kl 20:47 »
Jag sätter burken i en tillbringare och spolar vatten i både tillbringare och burk. Brukar fungera för det mesta.

pantone511

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 09 sep-11 kl 20:48 »
Värma med en tändare kan oxå funka ;)

menar du att du eldar etiketten? eller bara klistret?
uppskattar: liv i liten skala. barn och hund i 1800-tals hus. torr ved och kantarell. nära vänner. hästar i hagen. skogshallon på syltburk. doft av skvattram och tölt genom skogen. hembakat bröd och kortspel.

Grangården

• Farmare i småformat. Djur, odling och medial
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 09 sep-11 kl 20:50 »
 :) Varmt vatten, nästan hett en lååång stund, så brukar de kunna lossna, klister kvar ändå gnugga med te x scotch svamp och såpa/diskmedel! lycka till
Grangården

FM

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 09 sep-11 kl 21:05 »
menar du att du eldar etiketten? eller bara klistret?

Hej! Värma inte elda! Dra fram och tillbaka så det inte tar fyr  :)Mjukar upp limmet. Lärde mig det jag jobbade, lite extra med ljustillverkning i ett litet företag, där tog vi bort ettiketter på burkar så. Jag brukar göra så nu med ;) Funkar inte alltid dock... MVH/FM
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

torbjorn

• Medelpad
« Svar #8 skrivet: 09 sep-11 kl 21:11 »
Om man använder diskmaskin så är ett bra knep att stoppa den i slutet av diskprogrammet, innan första sköljningen, och passa på att skrubba bort lim och etikettrester när allt är upplöst av maskindiskmedlet. Sen får maskinen gå vidare med sköljningarna som vanligt.
Rensa bort etikettrester ur bottensilen efteråt.

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #9 skrivet: 09 sep-11 kl 23:17 »
Matolja
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Juppepinne

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 10 sep-11 kl 08:18 »
Gripen Bensin. (Likadan som aceton men med bensin istället) En kvinna som jobbade i en glasaffär tipsade om det eftersom prislapparna brukade lämna lim kvar. Men då måste du först få bort själva papperet tror jag och det blir lättast genom blötläggning tycker jag.
27-årig tjej som bor på landet på en liten gård tillsammans med min sambo, vår hund och massa hönor och tuppar.

Cyklisten

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 10 sep-11 kl 08:21 »
Jag brukar hälla hett vatten i burken för att mjuka upp klistret och sedan dra bort etikett och klister i ett stycke. Jag blöter inte etiketten för då blir pappret svagare och går sönder.

pantone511

• Blekinge
« Svar #12 skrivet: 10 sep-11 kl 19:27 »
Tack för alla goda tips! Jag får nog testa alla och göra en liten utvärdering ;)

/P

Just_me

• Småland
« Svar #13 skrivet: 10 sep-11 kl 19:45 »
Vi la allt i badkaret och kokade vatten och hällde i. Det sista klisstret tog jag bort med Biltemas etikett-borttagarspray (mins inte exakt vad det heter :)
Gick väldigt smidigt!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #14 skrivet: 10 sep-11 kl 20:33 »
Hoppas vi får ta del av utvärderingen.  Det är ju många som diskar burkar ...  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

uffeoanette

« Svar #15 skrivet: 10 sep-11 kl 20:45 »
Jag säger som storlyckans anna, MATOLJA. Verkar otroligt, men det fungerar faktiskt kanonbra för att ta bort klisterrester. Sen diskar man bara bort oljan med vanligt diskmedel.

elaina

• Uppland
« Svar #16 skrivet: 10 sep-11 kl 23:56 »
Pröva att skrapa loss resterna med rakblad!
Min GammelMoster använde kemiskt ren bensin eller aceton, men det känns inge vidare:
då skrubbar jag hellre...
Lycka till!
=o)

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #17 skrivet: 11 sep-11 kl 01:55 »
Jag brukar lägga burkarna i varmt vatten å tar bort klisterlappen så gott det går. Sedan tar jag nagelacksbortagning på en bommulstuss o gnider. (Gripens) Och det funkar bra på det sista kletet.

Siljansringen

« Svar #18 skrivet: 11 sep-11 kl 11:46 »
Finns två metoder.

En är att använda varmluftspistol eller hårfön.
Det andra är att sänka burken i en något större burk med
med biologiskt avfettningsmedel över natten.

christelle

• Blekinge
« Svar #19 skrivet: 11 sep-11 kl 11:52 »
Jag tycker det är svårt att få bort etiketter på glasburkar man köpt på affären. Jag vill gärna spara dem när de är tomma, för att sen återanvända till egen sylt, men är trött på segt klister och etikettrester. Det måste finnas ett smart sätt. Någon som kan tipsa mig?

/P
Diska först så du får bort pappret och allt löst klister, sedan använder jag skrapan som är till glashällen på spisen och skrapar bort resterna, blir det något kvar som inte skrapan tar så Svinto till det sista. Lycka till  :D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Dela detta:

* Inloggade just nu

140 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser