Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur få bort dumma etiketter?  (läst 61760 gånger)

lilyrose

• Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
SV: hur få bort dumma etiketter?
« Svar #20 skrivet: 11 sep-11 kl 11:54 »
behövs inga kemikalier..  varmt vatten och yes. går även i diskmaskinen men då kletar pappret (etiketten) fast någon annan stans..
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

Zimex

• Östergötland
« Svar #21 skrivet: 14 sep-11 kl 23:26 »
Hej

Normalt sett skall tillverkaren använda etiketter med ett avtvättningsbart lim på glasflaskor och burkar. Då går det bra att ta bort etiketterna med varmt vatten som så många redan har talat om här. Men ibland används vanliga etiketter med permanent lim och då blir det lite trickigare. En del lim går alldeles utmärkt att ta bort med lacknafta andra går att ta bort med värme, t.ex en hårfön.
Mitt råd är att testa i följande ordning.
1. Varmt vatten
eller
2. Lacknafta
eller
3. Hårfön (värme)

Jag jobbar i etikettbranchen så detta borde jag kunna nu   :)    LYCKA TILL

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #22 skrivet: 14 sep-11 kl 23:29 »
Det fanns något att köpa förr som funkade jättebra inom några minuter efter att man kletat på det. Det var litet klibbigt, inte lättflytande. Löste upp etiketten i ett nafs, även besvärliga.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

jenses

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 15 sep-11 kl 00:57 »
Det fanns något att köpa förr som funkade jättebra inom några minuter efter att man kletat på det. Det var litet klibbigt, inte lättflytande. Löste upp etiketten i ett nafs, även besvärliga.
Jo, och det finns fortfarande att köpa,
och det heter 'valfritt prefix ("oliv-","solros-","raps-","begagnad-motor-")-olja'.

Det funkar.

Alltid.

Snabbt.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #24 skrivet: 15 sep-11 kl 01:01 »
Nähädu det gör det inte alls. Jag har provat såna grejor vid flera tillfällen och det har inte funkat alls. Gör du på något speciellt sätt för att få det att funka, värmer du oljan eller nåt?

jenses

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 15 sep-11 kl 01:18 »
Gör du på något speciellt sätt för att få det att funka, värmer du oljan eller nåt?
Nix, det funkar på samma sätt som att svara på ett forum inlägg -
man väntar bara till man är säker på: "Nu är det dags!"(==("- jag har något säga" || "- nu lossnar etiketten")).

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #26 skrivet: 15 sep-11 kl 22:15 »
Jag föreslår att christinag skickar sina besvärliga etikett-burkar till jenses för åtgärd.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

christelle

• Blekinge
« Svar #27 skrivet: 15 sep-11 kl 22:37 »
Jag föreslår att christinag skickar sina besvärliga etikett-burkar till jenses för åtgärd.
;D  ;D Ja han verkar veta exakt hur man ska hantera klistriga etiketter. Tyvärr saknar han etikett  ;D  ;D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #28 skrivet: 15 sep-11 kl 22:42 »
Tänk på att alla etiketter inte sitter fast med samma slags klister. Det är inte självklart att samma metod går att använda på alla burkar och flaskor.

pantone511

• gamla hus och varmt kaffe
    • Blekinge
« Svar #29 skrivet: 16 sep-11 kl 21:33 »
Ha-ha va roliga ni är. Jag ska nog också testa att skicka mina burkar till jenses (ny affärsidé?!). Han verkar inte bo så långt från mitt...  ;)
uppskattar: liv i liten skala. barn och hund i 1800-tals hus. torr ved och kantarell. nära vänner. hästar i hagen. skogshallon på syltburk. doft av skvattram och tölt genom skogen. hembakat bröd och kortspel.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #30 skrivet: 21 sep-11 kl 00:11 »
Dom flesta pappersetiketter går väl bort ganska lätt. Men med plastetiketter är det litet svårare. Inplastat eller ytbehandlat papper tex. Dom tycks ha nåt klister som sitter som berg. Och det går inte att gnugga bort från burkarna speciellt lätt heller. Man kan ofta se spåren långt efter att själva etiketten tagits bort.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #31 skrivet: 21 sep-11 kl 00:21 »
En del av dom där plastisarna har jag fått bort genom att bara dra av, men det var innan jag blötte ner flaskan.  Om nu det kan ha något betydelse.

Hoppas nu att jag anses ha mera etikett än mina flaskor ...  ;D

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Misse

• nr 9424
« Svar #32 skrivet: 21 sep-11 kl 04:23 »
En OT undran: varför använda kemiskt ren bensin när ''vanlig'' bensin är så mycket billigare och mera lättillgängligt?
 Finns ju alltid nära tillhands i någon dunk (iaf hos mig..)

;D  ;D Ja han verkar veta exakt hur man ska hantera klistriga etiketter. Tyvärr saknar han etikett  ;D  ;D
Klockrent ;D ;D

han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

torbjorn

• Medelpad
« Svar #33 skrivet: 21 sep-11 kl 22:18 »
En OT undran: varför använda kemiskt ren bensin när ''vanlig'' bensin är så mycket billigare och mera lättillgängligt?

För att folk fortfarande undermedvetet är inställda på att motorbensin skulle innehålla bly?

Just_me

• Småland
« Svar #34 skrivet: 25 sep-11 kl 23:11 »

Klockrent ;D ;D

Det där fick jag förklarat för mig nån gång.. hm... det ska finnas nån anledning men samtidigt var det min mormor som förklarade det och då kanske det är det där med bly hon tänker på?

Såg att nån stoppat en burk med etikett i diskmaskin och den ramlade helt loss, kan det kanske skada diskmaskinen? Limmet måste ju hamna någonstans?

torbjorn

• Medelpad
« Svar #35 skrivet: 26 sep-11 kl 17:04 »
Limmet gör nog ingen skada, har det väl lösts upp så följer det med ut i avloppet. Däremot kan ju uppblött papper sätta igen bottensilen eller, om det är en diskmaskin utan bottensil, sätta sig i munstyckena i de roterande armarna där det inte är så lätt att få bort.

Just_me

• Småland
« Svar #36 skrivet: 30 sep-11 kl 00:01 »
Limmet gör nog ingen skada, har det väl lösts upp så följer det med ut i avloppet. Däremot kan ju uppblött papper sätta igen bottensilen eller, om det är en diskmaskin utan bottensil, sätta sig i munstyckena i de roterande armarna där det inte är så lätt att få bort.

Är bottensil så då kan man med andra ord använda den metoden på de här burkarna :) Var inte en tillstymmelse till lim kvar!

Znibban

• Skåne
« Svar #37 skrivet: 02 nov-11 kl 10:08 »
Såg att nån stoppat en burk med etikett i diskmaskin och den ramlade helt loss, kan det kanske skada diskmaskinen? Limmet måste ju hamna någonstans?

Så gör jag om det inte fungerar med att lägga i blöt. Problemet är att vissa klister inte går bort ens i diskmaskinen  >:D, de har fortfarande kvar sin klistighet. Hopplöst. Har förstås inte provat med  bensin.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #38 skrivet: 13 feb-14 kl 13:27 »
Gammal tråd men, har provat flera av de olika metoderna här och den absolut bästa när det gäller de vanligaste plastiga etiketterna har varit att hälla kokande vatten i burken. Efter en halv minut är det bara att dra av etiketten. Eventuella limrester går bort med matolja eller svinto. :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Znibban

• Skåne
« Svar #39 skrivet: 15 feb-14 kl 09:16 »
Gammal tråd men, har provat flera av de olika metoderna här och den absolut bästa när det gäller de vanligaste plastiga etiketterna har varit att hälla kokande vatten i burken. Efter en halv minut är det bara att dra av etiketten. Eventuella limrester går bort med matolja eller svinto. :)

Wow, matolja, det ska jag prova, det har jag aldrig ens funderat på- Tack för tipset!

Dela detta:

* Inloggade just nu

117 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser