Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kaninmamma dålig i magen  (läst 2641 gånger)

Miss Evil

• Skåne
kaninmamma dålig i magen
« skrivet: 09 sep-11 kl 23:15 »
Hej! Är orolig för min kanin som har blivit lös i magen. Hon har varit det några dagar och det verkar inte gå över. Börjar även kännas mager.. Är annars pigg.
Hon har aldrig varit särskilt glad i hö. Hon har två ungar på 5 veckor som inte är dåliga. Alla tre är som galna i kraftfoder och jag vet att man bör ta bort det om de har problem med magen men hur gör jag med ungarna? De verkar behöva det.
Borde jag sära på dem så att jag kan ge honan bara hö och få bättre översikt fast de är så unga och fast hon känns tunn? Det är hermelinkaniner. Funderar på om det kan ha varit en för snabb övergång till en ny säck kraftfoder (alltså inte bytt foder, bara fått slut på säcken).
Har ni några tips om vad jag ska göra, behöver det verkligen  ??? Mvh
månskensbonde med man, son, hund, katt, kor, får, getter o kaniner. Bor på en helt underbar plats omgiven av hagar o bokedungar. Försöker att leva i nuet.

Gösta

SV: kaninmamma dålig i magen
« Svar #1 skrivet: 09 sep-11 kl 23:25 »
Ta bort kraftfodret! Ge ett bra hö och mineralsalt ett par dagar så stoppar det nog diarrén. Du kan även ge något salladsblad så hon får i sig vätska om hon dricker dåligt.
Om du har otur så har du fått tarmcoccidios på henne och i så fall kommer hon att dö inom något dygn, men den diarrén som då förekommer är riktigt tunn! Troligare är att foderbytet är orsaken.
Gösta

Miss Evil

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 09 sep-11 kl 23:40 »
Hej! Tack för snabbt svar Gösta då gör jag det. Hon är inte hellös i magen som tur är så jag tror inte (hoppas verkligen inte) att det är så illa. Konstigt är att alla kaninerna fått samma foder och ingen annan är dålig i magen.. men hon är kanske extra känslig.
Mvh
månskensbonde med man, son, hund, katt, kor, får, getter o kaniner. Bor på en helt underbar plats omgiven av hagar o bokedungar. Försöker att leva i nuet.

Gösta

« Svar #3 skrivet: 09 sep-11 kl 23:48 »
Alla kaniner är ju enskilda individer som reagerar lite olika. När du återgår till kraftfoder så börja väldigt försiktigt första dagarna annars återkommer problemet. Vad använder du för kraftfoder?
Gösta

Miss Evil

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 10 sep-11 kl 00:03 »
Hej! Fodret heter kanin och marsvinpellets eller något liknande. Har blandat med lite havre och vete. Ska ta det försiktigt och hoppas att hon blir frisk. Mvh

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #5 skrivet: 10 sep-11 kl 00:53 »
Du kan bygga en "creep feeder" till ungarna, alltså tillexempel en liten låda med små ingångshål där bara ungarna kommer in och kan äta pellets.

Om honan är dålig på att äta hö men vräker i sig pellets är det inte konstigt att hon blir dålig i magen, det är för lite fibrer (växttråd) i de flesta pellets för att magarna ska hålla när dom äter nästan bara det.

Det är också skillnad på diarrée och överskott av nattbajs. Nattbajset bildas i blindtarmen, det är ett sätt som kaninen kan utvinna bland annat extra protein ur osmältbar cellulosa. Den äter vanligtvis upp nattbajset direkt från anus och man ser det inte ligga i buren... OM inte kaninen får i sig för mycket protein, då lämnar den dom bajsarna som är kladdiga och luktar starkt.

Lösning: endast hö tills magen stabiliserat sig. Dom klarar sig på det. Blåbärsris och kvistar kan vara bra att lägga till. Är du orolig för ungarna så bygg en creep feeder.

Jag ger heller aldrig fri tillgång på pelletsen, inte ens till hona med kull. Vanligtvis ger jag 0,5dl per skalle (har hermeliner).
//Lina

Sussilo

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 10 sep-11 kl 08:03 »
Jag skulle bara ge honan hö, ris och kvistar, mineralsalt + vatten tills magen stabiliserats, precis som andra redan har sagt  :). Hoppas honan snart blir bra.

Luppa

• Norrbotten
« Svar #7 skrivet: 10 sep-11 kl 10:30 »
Det kan ju vara så enkelt att honan vräker i sig kraftfoder och därmed lämnar nattbajsarna, som skiesabove säger.
Jag har en hona som gör så när hon har kull. Ger inte överdrivet mycket kraft, och det är inte ovanligt att hon lämnar nattbajs även när hon inte har ungar och får max 0,5 dl kraftfoder.
Men om hon verkligen har diarré så skulle jag absolut ta bort kraftfodret och ställa det där bara ungarna når.
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

Miss Evil

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 10 sep-11 kl 11:04 »
Hej! Och tack för svaren. Hon fick 0,5dl innan och nu har hon fått ca 1.5dl när ungarna äter och hon känns tunn. Men de tigger fasligt. Ska ut och städa nu och ge henne ris. Bara hon ej blir sämre av det, är ju blad på!!

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #9 skrivet: 10 sep-11 kl 13:08 »
Men är det diarrée eller överbliven nattbajs?

(Blåbärsris har en uppstoppande verkan)
//Lina

Miss Evil

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 27 sep-11 kl 00:03 »
Hej! Kaninmamman är nu bättre och de får kraftfoder igen. Kan vara att hon är känslig för gräs också. Vet inte om det var diarre eller nattbajs då de hoppade runt idet och kletade runt i det. Vi får se och hoppas på att det går fortsatt bra  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

408 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser