Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tvättmaskin- trumman går tom men inte med tvätt  (läst 13257 gånger)

Snowy

• -
Tvättmaskin- trumman går tom men inte med tvätt
« skrivet: 09 sep-11 kl 23:17 »
Trumman i min tvättmaskin snurrar inte med tvätt i, men när jag kör igång maskinen tom då snurrar den. Maskinen tar in vatten, programmet tickar framåt som vanligt och den tömmer. Men när den ska snurra trumman, så händer ingenting. Däremot tar jag ur tvätten och kör maskinen tom, då sätter den igång att snurra.
Jag har försökt att snurra manuellt och då låter det som att något, en strumpa eller nått skulle vara kvar i trumman, som dunsar runt, när trumman snurran, fastän trumman är tom.
Så, har nu hängt upp en halvblöt smutsig tvätt i tvättrummet- känner att jag är i stort behov av en tvättmaskin. Vad göra? Åka iväg och köpa en ny? Eller finns det något jag kan göra med den befintliga så att den även fungerar med tvätt i...

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Tvättmaskin- trumman går tom men inte med tvätt
« Svar #1 skrivet: 09 sep-11 kl 23:32 »
Har du öppnat toppen på den och sett om fjädrarna(enorma gummisnoddar) är hela eller sitter som dom ska?

Köp ingen ny maskin, visst de drar mindre el, men tvättar inte lika bra.

_ingemar_

« Svar #2 skrivet: 09 sep-11 kl 23:35 »
har den strulat med centrifugeringen innan ?
du kan kolla motorkolen
kolla även remmen

Snowy

• -
« Svar #3 skrivet: 09 sep-11 kl 23:42 »
Jag har inte gjort något annat än startat den tom och då märkte jag att trumman snurra och tänkte att då var det inget värre, sen la jag i en halv maskin och åter igen så snurrar den inte. Men går som vanligt annars, bara att den snurrar inte och då blir inte tvätten blöt och ren...
Den har aldrig strulat innan utan det var ikväll när jag skulle tömma maskinen som jag upptäckte att tvätten inte var tvättad.
Det är en toppmatad maskin. Direkt inkopplad i väggen- inget eluttag alltså. Hur öppnar jag toppen, var/ hur kollar jag motorkolen och remmen? Vet inte hur detta ska se ut/ så hur ser jag om det är något fel på dessa?
Det skumma är som sagt att trumman snurrar på som vanligt när den är helt tom, men lägger jag i kläder så är det som att den inte orkar dra runt.

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #4 skrivet: 10 sep-11 kl 00:07 »

Det skumma är som sagt att trumman snurrar på som vanligt när den är helt tom, men lägger jag i kläder så är det som att den inte orkar dra runt.

Det är det som får mig att tänka på fjädringen. ingen tyngd kräver ingen fjädring, tyngd trycker trumman i bottnen.

Oj, toppmatad, en sån har jag aldrig plockat isär.

Fast jag måste fråga om tvätten blir blöt i allafall? Annars kanske du ska titta om vattnet är på.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #5 skrivet: 10 sep-11 kl 10:27 »
Vad är det för märke och modell på maskinen och hur gammal är den?

Ofta finns det ju en renslucka i trumman (det kan t ex vara en av valkarna som går att ta bort) så att det går att fiska upp saker som har lagt sig utanför. Om du inte hittar någon uppenbar rensmöjlighet, så kolla vad som står om den saken i bruksanvisningen.

Snowy

• -
« Svar #6 skrivet: 10 sep-11 kl 16:29 »
Jo, tvätten i botten är blöt och vatten kommer in och den tömmer. Nu snurrade den knappt vid centrifugeringen heller när den var tom. Den är äldre än 5 år, då fanns den i huset när vi flyttade hit. Men jag har kikat och vänt och donat, insett att jag köper nog en ny trots allt.

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #7 skrivet: 10 sep-11 kl 16:49 »
rätta mej om jag har fel men är dom inte remdrivna ? ialf äldre maskiner
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

torbjorn

• Medelpad
« Svar #8 skrivet: 10 sep-11 kl 18:41 »
rätta mej om jag har fel men är dom inte remdrivna ? ialf äldre maskiner

Jo, så gott som alla tvättmaskiner är remdrivna, men det finns enstaka modeller och märken som har börjat med direktdrift på senare år. Samsung lär ha varit tidigt ute med den lösningen (mer än 10 år sedan).

Förresten, en ytterligare möjlig orsak till att tvättmaskinen verkar svag, är ju om någon av remskivorna skulle sitta löst och slira på motorns respektive trummans axel.

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #9 skrivet: 11 sep-11 kl 14:53 »
Jo, så gott som alla tvättmaskiner är remdrivna, men det finns enstaka modeller och märken som har börjat med direktdrift på senare år. Samsung lär ha varit tidigt ute med den lösningen (mer än 10 år sedan).
japp jag läste det

Förresten, en ytterligare möjlig orsak till att tvättmaskinen verkar svag, är ju om någon av remskivorna skulle sitta löst och slira på motorns respektive trummans axel.
precis då slirar ju den o orkar då inte gå runt när den e lastad  ;D
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

gästen

« Svar #10 skrivet: 11 sep-11 kl 15:00 »
Låter som om remmen är kass, de brukar fransa sig och/eller till slut gå av helt, då snurrar det inte alls. Är remmen fransig så ligger den inte an riktigt mot remskivorna, och borde således slira. Bara att skruva och kika...

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #11 skrivet: 13 sep-11 kl 09:42 »
Är det remmen så är det dessutom lättfixat även för en klåpare utan tummar och rätt billigt, en hundring eller två.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Luffsen

• -
« Svar #12 skrivet: 13 sep-11 kl 10:32 »
Kom bara ihåg att TA MED REMMEN när du köper den nya. Det finns MÅNGA varianter på remmar... FÖR många...

Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

machoman

« Svar #13 skrivet: 13 sep-11 kl 11:24 »
Kom bara ihåg att TA MED REMMEN när du köper den nya. Det finns MÅNGA varianter på remmar... FÖR många...

Ordnar en hel del tvättmaskiner i jobbet och jag har aldrig kunnat at med mig en rem, för den är som beskrivits ovan-trasig. Och det är helt oanvändbart att ta med en rem, då alla reservdelshållare går efter typbeteckning och tillverkningsnummer samt tillverkningsdatum som finns placerat innanför luckan oftast.

Luffsen

• -
« Svar #14 skrivet: 14 sep-11 kl 10:53 »
Oki... gick bara efter vad som hände när remmen gick av i min egen toppmatade maskin. Det enda dom frågade efter var just REMMEN.

Att jag hade typbeteckning o modellnamn på maskinen hjälpte inte alls... och ändå var det en hushållsmaskinfirma jag besökte.  :(
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Rödskägg

• Småland
« Svar #15 skrivet: 15 sep-11 kl 19:58 »
Köp en ny och gör en kräftsump av trumman på den gamla, det är snart något annat som pajar ändå och så kul är det inte att skruva tvättmaskiner om man inte måste.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #16 skrivet: 17 sep-11 kl 20:32 »
Köp en ny och gör en kräftsump av trumman på den gamla, det är snart något annat som pajar ändå och så kul är det inte att skruva tvättmaskiner om man inte måste.

jo det är alltid kul  ;D är så gött att snuva dom dyra hushållsmaskinerna reparatörer på några kronor 

Snowy

• -
« Svar #17 skrivet: 18 sep-11 kl 18:14 »
Det blev en ny :) Installerad och klar och med kolborstfri motor. Min gamla visade sig vara över 15 år och märke, Selectro säljs inte längre- så det gick inte att få tag på reservdelar längre. Men jag är nöjd med min nya maskin. Så fick jag in den i huset också- haft den ute i stallet tidigare :) Så nu vibbrerar hela gamla kåken när den centrifugerar :)

Existens?

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 18 sep-11 kl 18:31 »
Samma här..satte in en ny maskin för ett par veckor sen.. När man sitter i fåtöljen vid TV så vibrerar hela den lite gott när cventrifugen går.. :)

Snowy

• -
« Svar #19 skrivet: 18 sep-11 kl 18:47 »
Hahaha gratis massage :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

370 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser