Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  använda jordkällare  (läst 12834 gånger)

Ylwa

använda jordkällare
« skrivet: 13 sep-06 kl 12:34 »
Jag tror att den jordkällare som jag har tillgång till inte är tillräckligt fuktig, temperaturen är nog ok. Är det någon som vet hur jag bäst förvarar mina rotsaker, i sand,torv...?

skånetösen

• Skåne
Re:Förvaring av rotfrukter i jordkällare
« Svar #1 skrivet: 13 sep-06 kl 20:59 »
Jag har inte heller riktigt kläm på det så den enda kunskap jag kan bidra med är att morötter absolut ska förvaras i sand. Sen det där med fuktigheten...inte tusan ska det vara alltför hög luftfuktighet, eller???

Helena
Det jag inte hinner idag kanske jag hinner imorgon.

tomas-kero

• Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 18 sep-06 kl 18:13 »
morötter o rovor kan förvaras i vitmossa fungerar jättebra. det håller sig ännu finare än i sand. man ska naturligtvis vara försiktiga när man plockar mossan och bara ta en tuss här och där.

Ylwa

« Svar #3 skrivet: 21 sep-06 kl 09:23 »
Tack för era svar! Känns som att det är långt till mossan från uppsala slätten.  :)  Jag försöker nog med sand.

Cordula

• Närke
« Svar #4 skrivet: 11 okt-06 kl 09:46 »
Du kan också ta torv, det kommer jag att göra. Sand från sjön är besvärligt att hämta, dessutom oren, och i byggvaruhuset är den för dyr i förhållande till mängden.

Jojje

• Återvinning skall det va, annars kan det kvetta!
    • Dalarna
    • http://jojjesblog.blogspot.com/
« Svar #5 skrivet: 17 okt-06 kl 19:50 »
Jag är så lycklig att jag kan hämta fin sand i ett sandtag här i byn.
Tog några hinkar och skall nu i en låda varva morötter med sand. Har en matkällare i husets källare som fungerar ungefär som en jordkällare.

Kan lägga till att jag nu lagt ut en beskrivning och bild på morotslådan på min blogg.
« Senast ändrad: 20 okt-06 kl 19:24 av Jojje »

awesome

« Svar #6 skrivet: 31 okt-06 kl 11:47 »
Vilken härlig blogg, Jojje! Det var nästan så att man kände alla läckra dofter. Tack för alla bra tips du hade skrivit upp!
På tal om att njuta av kaffe: Jag har kommit på att det är mycket godare med getmjölk än med komjölk i kaffet! Det är ju naturligtvis en smaksak, men för mig var det världens lyft att upptäcka! Jag förvispar mjölken lite och värmer den sedan i mikron i precis 40 sekunder (fullt ös), då blir det ett tjockt, stadigt täcke att hälla sockret på.
Klassisk sångerska och trädgårdsfanatiker som så fort tillfälle ges flyr från Amsterdam till paradisträdgården i södra Halland...

EvaSara

« Svar #7 skrivet: 31 okt-06 kl 12:37 »
Jag har en lösning som kanske inte är så naturmuppig men fungerar bra: Jag stoppar morotsknippena i plastpåsar med små hål i och lägger dem i jordkällaren. Grannen gör likadant, det är han som har lärt mig.

Jojje

• Dalarna
« Svar #8 skrivet: 31 okt-06 kl 18:28 »
Vilken härlig blogg, Jojje! Det var nästan så att man kände alla läckra dofter. Tack för alla bra tips du hade skrivit upp!
Tack för ditt beröm.  :-[
Jag tycker att det är roligt att berätta och ännu roligare är det när man får reda på att folk läst bloggen.

Cordula

• Närke
« Svar #9 skrivet: 02 nov-06 kl 19:00 »
Hur ofta byta ni sanden? Kan man år efter år förvara samma frukter i samma sand? Jag ska prova med Torv, då kan  jag ganska billigt få tag i, sand är mer besvärligt att köpa.

Tror ni förresten att jordkällaren räckte för stora familjerna som de hade tidigare? De verkar vara så små, hur gick det till?

Jojje

• Dalarna
« Svar #10 skrivet: 09 nov-06 kl 10:19 »
Kan väl vara bra att ta ny sand varje säsong. Det blir ju alltid lite skräp i den man använt, kanske mögelsporer och sådant. Jag skulle inte chansa.

margarethaL

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 18 nov-06 kl 17:37 »
Jag har odlat och förvarat grönsaker i jordkällare sedan slutet av 60-talet. Tror att jag testade att förvara i sand några gånger i början, men har sedan dess klarat mig mycket bra utan sand, kanske beroende på att jag har haft turen att ha så bra jordkällare.
Om det är risk för möss är det bra att förvara i tunnor med lock, typ Ikeás mycket användbara s k knoddar.
Jag odlar utan gifter naturligtvis, och mina rotfrukter håller sig fina och saftiga till långt fram på sommaren.
Purjolök däremot förvarar jag nedstuckna i jordblandad sand i låga tunnor.

annan

använda jordkällare
« Svar #12 skrivet: 08 mar-08 kl 19:31 »
finns det någon här som använder en jordkällare på traditionellt sätt att förvara potatis och andra ej "burkade" matvaror i?

vi har en kallmurad till hälften nedgrävd jordkällare med överbyggnad och därinne finns nu vår vattenpump och målarfärg samt säkert möss...

hur gör ni andra som vill förvara mat i era jordkällare, är dessa mussäkrade?

annan
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
SV: använda jordkällare
« Svar #13 skrivet: 08 mar-08 kl 19:38 »
Vi har ingen jordkällare, men väl en sval källare under huset som skulle vara utmärkt till rotfrukter och sånt. Men där finns en hel del möss, jag undrar oxå hur man blir av med dem... Nu vågar vi bara ha glasburkar där  :P

Antagligen behöver man kolla över alla springor (>6mm), täta med bruk eller nåt och se till att alla dörrar sluter helt tätt. Rätt mycket jobb mao!

Men jag har oxå undrat hur folk håller sina jordkällare musfria  ???

Tapio

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 08 mar-08 kl 20:21 »
Halaj!

Jag har läst någonstans på nätet (antagligen på odla.nu) att man skall förvara sina rotfrukter i grus i jordkällare.

Dels för att de då ligger i något som liknar det de växer i (matjord) och dels för att möss inte gillar att gräva i det.

Jag gissar att mössen inte kan gräva i grus.
Gruset rinner liksom tillbaka efter varje labbtag.

Värt att prova iaf.!

//T

hildegard

• Moderator
    • Östergötland
« Svar #15 skrivet: 09 mar-08 kl 17:11 »
Jag har potatis, morötter, palsternacka, rödbeta, kålrot mm i jordkällare.
Har allt i hinkar, byttor av olika slag, gamla som nya, både plast och metall. Alla grönsaker/rotfrukter ligger i sand. Dessa behållare ställer jag på en upphöjd plattform (2 pallar) som står på en gammal tunna. Om mössen klättrar upp på tunnan, så kan de ändå inte komma upp på pallarna då dessa sticker ut minst 30 cm utanför tunnan.

ameli_h

• Östergötland
« Svar #16 skrivet: 09 mar-08 kl 17:55 »
Hur kallt och hur fuktigt har ni i era jordkällare?? (Eller källare under huset...)

hildegard

• Moderator
    • Östergötland
« Svar #17 skrivet: 09 mar-08 kl 19:45 »
Jag har mellan 0 och 5 grader i jordkällaren (på vintern), sommartid ligger det kring 10- 13 grader. Är det riktigt kallt ute så sätter jag för luftningsröret, är det ännu kallare så kan jag tända en liten brasa i källaren. Det hände bara en gång under 17 år att det blev flera minusgrader och då behövde jag bära in alla byttor i huset några dagar och kånka dem tillbaka sedan igen.

annan

« Svar #18 skrivet: 09 mar-08 kl 20:31 »
Har allt i hinkar, byttor av olika slag, gamla som nya, både plast och metall. Alla grönsaker/rotfrukter ligger i sand. Dessa behållare ställer jag på en upphöjd plattform (2 pallar) som står på en gammal tunna. Om mössen klättrar upp på tunnan, så kan de ändå inte komma upp på pallarna då dessa sticker ut minst 30 cm utanför tunnan.

förstår intte tror jag ???

pallar = lastpallar? eller "sittpallar"?

"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

hildegard

• Moderator
    • Östergötland
« Svar #19 skrivet: 09 mar-08 kl 20:37 »
Lastpallar som ligger över en tunna så att pallarnas sidor "hänger " i luften, som om du skulle ta en toapappersrulle, ställa den på den platta sidan och lägga över någon bok som sticker ut runt om. Gick det att förstå nu?

Dela detta:

* Inloggade just nu

137 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser