Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Färgkänslig tupp  (läst 1057 gånger)

pannilanni

• Lappland
Färgkänslig tupp
« skrivet: 10 sep-11 kl 07:18 »
En av mina tuppar, Prinsessan (dottern som valt namn... :) ) är så väldigt känslig för vilka färger jag har på mig när jag går ut i hönshuset. Allt som oftast är han hur snäll som helst och kommer gärna fram och hälsar när man kommer in. Men skulle jag råka ha på mig mina röda stövlar, en röd tröja eller något annat rött blir han som förbytt! Han blir helt tokigt och flyger på mig så fort han bara kan. Samma med min dotter, igår gick vi in dit och hon hade en röd regnkappa, han försökte genast hoppa på henne. Någon som har en bra förklaring till att han blir så här?
Har en envis Jack Russell, en ursöt blandisvalp, två halvknäppa katter, två gulliga kaniner, en hög med höns, vaktlar, en Nordis, en Welshponny och en dotter som är mer vild än tam. Tillsammans bor vi i fantastiska torpet Lövkulla!

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Färgkänslig tupp
« Svar #1 skrivet: 10 sep-11 kl 09:02 »
Rött är en triggerfärg på höns. Kamphöns stridsvilja triggas av det röda huvudet och bröstet på motståndaren. Höns är tokiga att picka på rött och det är därför inte helt ovanligt att en höna som fått ett litet sår blir hackad av sina kompisar.

Din tupp är förmodligen ovanligt lätt triggad och går därför igång när han ser rött (i hans värld = ett hot)

Undvika röda kläder  när ni ska till hönsen eller ännu hellre byt tupp...
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

408 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser