Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Genialiskt sätt att skränka en såg exakt!  (läst 6568 gånger)

Humle

• Västerbotten
Genialiskt sätt att skränka en såg exakt!
« skrivet: 11 sep-11 kl 14:21 »
Hej denna film visar en helt underbar metod att skränka en såg exakt till ett visst mått. Först tar man bara och skränker tänderna någorlunda, gärna för mycket. Sen klämmer man bara sågplattan och tänderna i ett städ med mellanlägg av papper. Beroende på sågen man kan ha olika mellanlägg. Funkar nog bäst för snickerisågar men för större vedsågar får man komma på något tjockare mellanlägg. Kanske helt enkelt många lager papper? Jag testade nyss, tog 1 minut ungefär och det blev en märkbar skillnad!  ;D

Mike Wenzloff Sets a Saw With a Piece of Paper
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Sjaunja

• -
SV: Genialiskt sätt att skränka en såg exakt!
« Svar #1 skrivet: 11 sep-11 kl 16:17 »
Ha! Det där ska testas!

bondobjekt

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 11 sep-11 kl 17:02 »
Tack för tipset!

TW

• Finland
« Svar #3 skrivet: 11 sep-11 kl 20:26 »
Jag är litet skeptisk.

Äldre sågar brukar vara gjorda av ett stål som är aningen skört och inte tål att böjas fram och tillbaka. Jag hann bryta av några tänder innan jag lärde mig att vara försiktig då jag skränker.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Humle

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 11 sep-11 kl 21:06 »
Jag är litet skeptisk.

Äldre sågar brukar vara gjorda av ett stål som är aningen skört och inte tål att böjas fram och tillbaka. Jag hann bryta av några tänder innan jag lärde mig att vara försiktig då jag skränker.
Alla sågar borde vara gjorda för att kunna skränkas förutom då tandspettshärdade. Tror inte det blir nån större påfrestning på själva sågplattan av detta. De enda blad som jag märkt är sköra är billiga bågfilblad.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

TW

• Finland
« Svar #5 skrivet: 12 sep-11 kl 19:21 »
Visst. Tänderna tål att skränkas men det finns ingen ångermöjlighet. Det är böjningen tillbaka som är farlig. Det bara knäpper då tänderna går av om man försöker. I gengäld håller de gamla sågarna skärpan hälften längre än moderna sågar. 

Moderna Sandvik och Pikaterä av snorstål går att skränka fram och tillbaka hur som helst men då jag skränker en såg från före kriget har jag lärt mig att vara försiktig.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Dela detta:

* Inloggade just nu

198 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser