Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ny frökedja, byta fröer  (läst 182357 gånger)

Sara zon 7

• Västerbotten
    • Kåtaliden Gård
SV: Ny frökedja, byta fröer
« Svar #60 skrivet: 01 dec-11 kl 08:08 »
Får börja plocka ihop fröer. Paketet borde komma hit till veckan.
 Hoppas att det innehåller lite chili som jag nu ska till att beställa.

Sara
Jag är intresserad av gamla lantraser och andra djur till husbehov. På gården finns Klövsjöfår, Gotlands- och Mellerudskaniner, Skånska Blommehöns, Skånegäss och Myskankor.

Anemona

• Grönavågare i sta'n, singel
    • Skåne
« Svar #61 skrivet: 01 dec-11 kl 20:21 »
Snart dax, då... :o :D
Vad ligger portot på nu..? Det är lite knapert nu, s.a.s.... o:)
Gillar: ekologiskt - kreativitet - självhushållning - samverkan - byteshandel/ second hand

4-ever

• Skåne
« Svar #62 skrivet: 01 dec-11 kl 20:23 »
Jag stoppade det i ett vadderat kuvert a´ 44 kr!
Men jag tror det hade räckt med 36:-
Undrar om det kommit fram dit det skulle?!?!
 ::)
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

vicky-g

• Västmanland
« Svar #63 skrivet: 05 dec-11 kl 18:51 »
Nu får ni skynda er!!!  :P

Jag vill ha igång varv 2.  ;D

Hittade nämligen en låda frön till  :-[ och självklart finns det en del att dela med mig av. Dessutom håller jag på förfullt med att testa grobarheten på lite frön jag tog under sommaren. Första gången jag provade att ta gurkfrön och jag är osäker på om de han mogna tillräkligt. Så jag testar grobarheten på dem. Ingen idé att skicka iväg en massa frön som inte funkar. 

Så, då ska jag utfodra barnen och sen ska jag sortera igenom den sista lådan frön... eller har jag glömt fler någonstanns???

Christinaki

• Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
« Svar #64 skrivet: 05 dec-11 kl 19:05 »
Vet ni vad jag gör med alla mina frön för att hålla koll  ;).....fast jag e lite extrem oxå när jag väl vill..... Har alla i en pärm med plastfickor etc och antingen en bild eller beskrivning per frö. Typ....hur ska man så, vad vill växten ha etc etc...  ::)
Ja... skynda på med kedjan då jag e skiiiiitnyfiken på vilka frön som finns i paketet.  :-*

4-ever

• Skåne
« Svar #65 skrivet: 05 dec-11 kl 21:56 »
Som jag sa innan, jag skulle gärna vilja veta att det kommit fram till nästa! Med tanke på att paketet tydligen har lyckats försvinna innan så känns det lite sådär att inte veta att det kommit fram till nästa mottagare, eller nästa igen!
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

vicky-g

• Västmanland
« Svar #66 skrivet: 07 dec-11 kl 08:11 »
Vet ni vad jag gör med alla mina frön för att hålla koll  ;).....fast jag e lite extrem oxå när jag väl vill..... Har alla i en pärm med plastfickor etc och antingen en bild eller beskrivning per frö. Typ....hur ska man så, vad vill växten ha etc etc...  ::)
Ja... skynda på med kedjan då jag e skiiiiitnyfiken på vilka frön som finns i paketet.  :-*

Vilken bra ide! Mycket lättare att hålla koll. Själv har jag frön i lådor både högt och lågt känns det som.  ;D Fast jag för in alla i excel dokument där jag även har lite minnesanteckningar om sorterna.
Sen är jag så extrem att jag skriver upp alla utgifter och inkomster (skörd). Året som var är det ända jag gått plus på. Tror att mycket beror på frölistorna. Kostnaden för frön minskade ganska mycket. Misstänker att mitt behov att pröva nytt blev tillfredsställt utan att jag själv behövde länsa fröfirmorna.  ;D Köpte nog bara frön 2 gånger under året.  :P

Sen håller jag med 4-ever. Det är bra mycket roligare om alla kunde skriva var paketet är. Och skulle det inte komma fram kan man fortare efterlysa det och kanske undvika att det försvinner helt. Förra paketet som förvann var ju gigantiskt och många fröskatter försvann i tomma intet.   :'(

tuulis

• Uppland
« Svar #67 skrivet: 07 dec-11 kl 10:52 »
Appropå andra rundan ... mitt förslag är att vi behåller samma ordning i kedjan på återkommande rundor (förutom att ta bort dom som har fått tillräckligt  ;), eller att lägga till nya). Det är lättast så och då får alla paketet i jämn intervall. Samt, ifall det inte har kommit nya med så kan man ju ta bort sina egna överblivna frön ifall det finns nått kvar efter en hel runda. Och inte minst - då har alla andra hunnit lägga i nya frön i paketet när det kommer till en. Vad tycker ni?

Anemona

• Skåne
« Svar #68 skrivet: 07 dec-11 kl 12:09 »
Appropå andra rundan ... mitt förslag är att vi behåller samma ordning i kedjan på återkommande rundor (förutom att ta bort dom som har fått tillräckligt  ;), eller att lägga till nya). Det är lättast så och då får alla paketet i jämn intervall. Samt, ifall det inte har kommit nya med så kan man ju ta bort sina egna överblivna frön ifall det finns nått kvar efter en hel runda. Och inte minst - då har alla andra hunnit lägga i nya frön i paketet när det kommer till en. Vad tycker ni?

Ja, det låter bra  :)

Tack, 4ever, då vet jag ungefär vad portot landar.

Men var är paketet nu??
Gillar: ekologiskt - kreativitet - självhushållning - samverkan - byteshandel/ second hand

Christinaki

• Övriga världen
« Svar #69 skrivet: 07 dec-11 kl 12:12 »
Bör vara hos maimiti. Har skickat mail. :)

Anemona

• Skåne
« Svar #70 skrivet: 07 dec-11 kl 12:14 »
Ok, tack :)
Då bör det vara här lagom till jul.. ;)

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #71 skrivet: 07 dec-11 kl 13:00 »
Andra rundan... blir glad när det kommer hit första vändan!
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

4-ever

• Skåne
« Svar #72 skrivet: 07 dec-11 kl 13:07 »
Nu tycker jag det börjar bli väldigt oroligt! Det är ju över en vecka sedan jag skickade paketet vidare! Det borde vara framme hos nästa på listan dagen efter, alltså i slutet av november!
VÄLDIGT nogrannt och ordentligt skrev jag även avsändare på paketet, tänkte att OM det skulle gå sönder eller dylikt så kontaktar posten ju en ganska omgående.
Men det har tydligen inte nått dig Januschka, och du var ju inte långt efter mig på listan!!
Lite nojjig är jag nog allt!! Snälla snälla...kan ingen berätta var paketet är nu?!?!?!?

Christinaki

• Övriga världen
« Svar #73 skrivet: 08 dec-11 kl 09:00 »
Paketet e hos Sara!!!! Och om 2-3 dagar så borde de hamna hos nästa!!! Så allt e under kontroll!! :)

LenaWB

• Uppland
« Svar #74 skrivet: 08 dec-11 kl 10:30 »
Jag är jättegärna med, samlar mycket från mina egna odlingar:
Lena Wretman Berglund
Fernlundastigen 9
163 41 Spånga
Odlar själen och allt möjligt annat på tomten o odlingslotten i Spånga, samt på fritidsstället i Roslagen.  Älskar skog o mark, vovven o ja är perversa på att plocka svamp. Gjuter betongföremål, kardar o försöker spinna ull - har inte riktigt tid att jobba men vad göra...

Christinaki

• Övriga världen
« Svar #75 skrivet: 08 dec-11 kl 10:36 »
Välkommen Lena!! Men du hamnar i listan till runda 2. Jag behåller din adress så kommer ett paket någon gång i framtiden!!!!

vicky-g

• Västmanland
« Svar #76 skrivet: 09 dec-11 kl 10:07 »
Jag har gjort det igen! Är totalt oförbätterlig. Köpt frön såklart.  ;D Impecta hade fraktfritt så då var jag bara tvungen att kolla och snart är jag 259 kr fattigare. Men det gynnar ju er.  ;D

4-ever

• Skåne
« Svar #77 skrivet: 11 dec-11 kl 17:20 »
Tack Vicky-g...  tack vare att du berättade om fraktfritt var jag ju bara tvungen att kolla lite vad som fanns på den sidan  8)
Sååå det slutade med att även jag blev av med en liten nätt summa!!
Men det är ju sååå kul  :P
Så ännu mera nya fröer hos mig snart!!

Christinaki

• Övriga världen
« Svar #78 skrivet: 15 dec-11 kl 22:00 »
Januschka e på tur!!!
Christian hälsar att han skickade paketet idag!! (han e ju inte medlem här på alternativ).

så kanske kanske hinner paketet hinna komma hit iår??? :)

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #79 skrivet: 17 dec-11 kl 01:03 »
Paketet har landat här i eftermiddags och jag är fortfarande i chock.  :o  :o  :o

Har suttit halva kvällen och botaniserat i paketet, mina frön och Runåbergs gamla kataloger.. stackars make min.  Har nu delat en del av mina förråd och gör klart saken asap. Fröna skickas vidare imorgon, senast söndag.

Tack för en tidig julkänsla denna gråa dag, det var helt underbart!

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Dela detta:

* Inloggade just nu

233 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser