Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ny frökedja, byta fröer  (läst 182449 gånger)

Christinaki

• Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
SV: Ny frökedja, byta fröer
« Svar #140 skrivet: 30 jan-12 kl 09:56 »
Jag bor i senegal på ett comunity, jag skickar gärna fröer o tar emot fröer.
posten här är inte den snabbaste men den funkar. Lite dyrare så klart o skicka så långt men kan nog erbjuda en hel del som ni inte hittar någon annanstans.
Fridens

Hejsan!! Jag hoppas det jag nu kommer skriva inte låter egoistiskt då jag själv ej bor i Sverige. Men då det handlar om väldigt många fröer så finns en stor risk när man skickar dem hit och dit, det gäller även inrikes post. Jag känner att det vore en stor risk att skicka hela paketet till Senegal men jag känner samtidigt att det vore skitkul att byta fröer med dej. Kanske jag kan skriva en lista på vad som finns eller om du kan skriva en lista på vad för slags fröer du vill ha och på vad du har att erbjuda så kan vi göra ett byte på det sättet istl. En annan sak jag märkte nu när paketet kom från min mamma är att det är svindyrt att skicka utrikes post från Sverige. För sjutton!! Paketet gick på över 160spänn!!! Men att skicka härifrån mig går på mindre än hälften!!! Så att skicka till Afrika kanske blir mer dyrt för vissa än för andra. Javisst jag kan själv stå för kostnaden om ni vill att vi tar med Senegal men...jag vet inte. By the way. Tack ni som sponsrade med frimärken!!! Och innan jag postar det...för er som hinner läsa....nån mer som vill vara med??? Eller absolut inte vill?

Lena i Fjollträsk

• Gäst
« Svar #141 skrivet: 30 jan-12 kl 14:49 »
160 kr  :o (Jag tror det är lönsamt att köpa postens gröna portobetalt kuvert och kompletteringsfrankera för utlandet). Kan du inte köra listorna med skickordningen här, det var så kul förra gången, när folk skrev att de lagt paketet på lådan och man såg hur det närmade sig. 

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
« Svar #142 skrivet: 30 jan-12 kl 15:04 »
Vill gärna vara med :)
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

tinna.m

• Skåne
« Svar #143 skrivet: 30 jan-12 kl 17:10 »
Posten Gröna är bra. Fast pris upp till 2kg. X-tra för utrikes. Bäst!
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

KAJ

« Svar #144 skrivet: 30 jan-12 kl 17:20 »
Håller med Lena i Fjollträsk, lägg gärna upp namnen så man ser på vilken lista o var i listan man befinner sej!

Christinaki

• Övriga världen
« Svar #145 skrivet: 31 jan-12 kl 17:54 »
LISTOR!!!!  ;D Hoppas verkligen jag inte missat ngn!!! Skrik till då!
Sen så stänger jag härmed denna omgång då vi är väldigt många igen trots att det är två listor!! Efter varje runda åker de till mig för påfyllning etc....sen byts adresslistorna ut så paket A hamnar hos B och vice versa. Efter detta så är alla nya nyfikna välkomna!

LISTA A
Svart Orkidee
Lena i fjollträsk
Ilahinoor
Tuulis
Jonas Backfors
Znibban
Tindrah
Sara zon 7
Ingela o Peter
KAJ
Tamate
Christian Frisk
Santorini

LISTA B
Bonntösen
Lena WB
Nuts
K@rene
Marcuse
Jakobsson
Lotta Luvin
Vicky -G
4-ever
Januschka
Anemona
Tinna.m
Santorini
« Senast ändrad: 31 jan-12 kl 22:06 av Christinaki »

tinna.m

• Skåne
« Svar #146 skrivet: 31 jan-12 kl 20:12 »
Skrik!!!  :P :D
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Christinaki

• Övriga världen
« Svar #147 skrivet: 31 jan-12 kl 20:31 »
eeeehum... ooops....Går genast o ändrar.... Sorry dear!!

Lena i Fjollträsk

• Gäst
« Svar #148 skrivet: 31 jan-12 kl 20:36 »
Pekar lite diskret uppåt signaturen tamate? Eller anmälde hen sitt intresse för sent?

4-ever

• Skåne
« Svar #149 skrivet: 31 jan-12 kl 20:42 »
Kul att det är på G igen!
Längtar efter paketet redan  :D
Och tack Christinaki för jobbet du lägger ner på detta!!!!!
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Christinaki

• Övriga världen
« Svar #150 skrivet: 31 jan-12 kl 20:45 »
Har mailat henne om adress men hon har inte hört av sig. Gör hon det så får ngn peta in henne under resans gång....men sen efter henne så låser vi ihop säcken!! :)

Christinaki

• Övriga världen
« Svar #151 skrivet: 31 jan-12 kl 20:50 »
Antingen har jag gått och blivit blind på sistonde eller så kommer det inte upp en liten etta brevid meddelanden när jag fått pm. Fick nyss av tinna som påminde om att jag missat henne och då ser jag ett mail från tamate. Hon stoppas in på lista A. Sorry att det blir lite kladdigt i adresslistorna. Jag som hade gjort så fint.  :'(

Lena i Fjollträsk

• Gäst
« Svar #152 skrivet: 31 jan-12 kl 20:52 »
Du vem tusan bryr sig om adresserna kladdiga  (:) Det är så kul att det blir julafton redan i februari, ju! Fast är det inte lite konstig placering av adressen för tomteverkstan ;D Du måste ju ha dåligt slädföre, Christina  :P 
« Senast ändrad: 31 jan-12 kl 21:02 av Lena i Fjollträsk »

tamate

• Jämtland
« Svar #153 skrivet: 31 jan-12 kl 22:01 »
Har mailat henne om adress men hon har inte hört av sig. Gör hon det så får ngn peta in henne under resans gång....men sen efter henne så låser vi ihop säcken!! :)

va nu hänger jag inte med?
jag mailade dig ju min adress igår? men jag ser att jag står med på en av listorna så det är ju bra =)
www.missneback.se

Lena i Fjollträsk

• Gäst
« Svar #154 skrivet: 31 jan-12 kl 22:25 »
va nu hänger jag inte med?
jag mailade dig ju min adress igår? men jag ser att jag står med på en av listorna så det är ju bra =)

Du är upphittad och med i rullorna  ;)

tamate

• Jämtland
« Svar #155 skrivet: 01 feb-12 kl 02:11 »
Du är upphittad och med i rullorna  ;)

oki vad bra =)
www.missneback.se

vicky-g

• Västmanland
« Svar #156 skrivet: 01 feb-12 kl 11:04 »
Det kostade 80 kr när jag skickade paketet till dig Christinaki. Så det här paketet måste ha varit gigantiskt.  ;D Fick föresten aldrig betalt för mellanskillnaden som vi pratade om. Glömde helt bort. Kan jag ha drabbats av frösyndrom eller liknande? Glömmer allt och fokuserar helt på fröer.
Posten är verkligen dyr i Sverige.

Hur synd det än är så tycker jag vi måste begränsa oss när det gäller skick till andra länder. Det tar tid och risken finns att det försvinner/fastnar i tullen. Tycker att någon form av byte mellan dig Christinaki och de som är intresserad är bäst. Sen kan ju du pytsa ut det i Sverige-paketen.

Sen är en annan fråga hur vi minskar mängden frön. Paketet växer och växer och tillslut måste det gallras. Finns det några idéer?

Och till sist måste jag protestera. Hur kan jag ha hamnat så långt ner på listan??? Förstår ni inte att jag håller på att förgås??? Måste genast gå och plantera några frön för att lugna ner mig. Och nåde den som sitter och håller på paketet mer än ½ timme.  ;)

Christinaki

• Övriga världen
« Svar #157 skrivet: 01 feb-12 kl 11:14 »
Hur stor e mellan skillanden som jag e skylldig? Har helt glömt bort! Hur vill du att jag betalar? Ska jag lägga i några euron? :)
Att du hamna så långt ner e slumpen från hur första listan lottades. Denna omgång har jag på båda listorna satt alla nykomlingar först sen tog jag gamla listan och satte varannan i A och varannan i B. Hoppas det går fort denna omgång men jag förstår att det kan fastna ngn extra dag här o där då det är ett jäkla pill att ta och lägga i nytt. (Det fanns totalt 101 sorter!!) Många påsar och många lappar blir det. För mig e det ingen fara att vi har mkt fröer....rulla på ett par rundor till tills det blir problem på riktigt. :)

vicky-g

• Västmanland
« Svar #158 skrivet: 01 feb-12 kl 12:05 »
Strunta i pengarna. Kompenserar det genom att inte sponsra med frimärken så går det nog jämt upp.  :)

Tycker att slumpen är dum.  ;)

101 sorter. Härligt! Eftersom jag hade otur förra gången så hoppas jag på jackpot den här gången. Fast egentligen behöver jag inte fler frön. Men det konstigaste är att man brukar hitta någont man inte tänkt på.

Så länge fröpaketen inte väger mer än 2 kg så fungerar det. För då går det som "brev" över 2 kg blir det paket och mycket dyrare. Fast vi är väll en bit från 2 kg frön. Men snart är vi där.  ;D Ett alternativ om det blir mängder med frön så kan man kanske ha fler listor om det finns intresse.

Längtar till paketet dimper ner.

tamate

• Jämtland
« Svar #159 skrivet: 01 feb-12 kl 16:13 »
man skulle ju kunna dela upp det, minns från förra året att det låg både blomfrön, ärter etc i samma påse. man hade kunnat se vad som ligger i lådorna och dela upp i lite olika kategorier och så får man välja, om man absolut inte vill ha några blommor så är man inte med i den listan helt enkelt.

jag tycker det är bra att vara sist, då har ju alla haft och lagt i något så jag inbillar mig att det finns fler sorter då. jag tog ju bara av kanske 4 sorter men jag la nog ner 8-9 sorters frö själv när jag la ner förra året. och i med jag kommer på slutet har jag ju gott om tid på mig att titta igenom förråden och se vad jag har för mycket av =) fast i år har jag inga mängder med frön hemma, men lite ska jag kunna sticka till med =)
www.missneback.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

223 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser